الگوریتم تازگی گوگل

الگوریتم تازگی گوگل یا google freshness algorithm برای سایت هایی مثل خبری مفید است که رنکشان را بالا ببرد و آن ها را در صفحه اول نتایج نشان دهد. این الگوریتم با کمک متد Query Deserves Freshness موضوعات داغ را پیدا کرده و سایت هایی که محتوا جدید در این باره گذاشته اند را به کاربران نشان می‌دهد.

در سال 2011 گوگل یک الگوریتم را معرفی کرد به نام تازگی محتوا یاgoogle freshness algorithm. این الگوریتم بر 35 درصد جستجو ها اثر می گذاشت و اگر موضوعی داغ یا تازه بود، پیدا کردن آن را برای کاربر ساده تر می‌کرد.

 

پس از اینکه الگوریتم کافئین گوگل (google caffeine algorithm)ا بررسی کردیم و از تاثیرات آن بر سئو و سایت گفتیم، حالا نوبت به الگوریتمی دیگر از گوگل است. در این پست می‌خواهیم الگوریتم تازگی گوگل یا freshness را بررسی کنیم و ببینیم چه تاثیری بر سایت و نتایج جستجو دارد. با ما همراه باشید تا یک درصد بیشتر بدانیم.

 

الگوریتم freshness بر اساس آپدیت های الگوریتم کافئین ارائه شد و تمرکزش بر نشان دادن نتایج جدید تر به کاربر است. این الگوریتم یک تغییر قابل توجه در گوگل بود. چرا که هر روز گوگل با سایت ها و اخبار تازه ای روبرو می‌شد و بررسی و صحت آن ها کار سخت و زمانبری بود. این مشکل با الگوریتم سند باکس (Sandbox) حل شد و این الگوریتم کاری کرد که سایت ها باید اول خودشان را اثبات کنند و بعد در نتایج صفحه اول دیده شوند. بعد از آن الگوریتم تپه یا Hilltop هم برای مقابله با سایت های مزرعه لینک، روی کار آمد. برای اینکه اگر سایتی مطلب جدید گذاشته باشد و در صف طولانی بررسی قرار نگیرد هم الگوریتم کافئین گوگل معرفی شد.

 

اما الگوریتم تازگی محتوا یا freshness، برای مطالب داغ و اخبار روز است. یعنی اگر چیزی ترند (Trend) شود یا اخباری پخش شود، باید پیدا کردنش توسط کاربر ساده باشد. بر خلاف الگوریتم های دیگر گوگل که رتبه و بازدید سایت را کم می‌کنند، این الگوریتم برای سایت های خبری و سایت هایی که محتوا تازه و به روز منتشر می‌کنند، بسیار مفید واقع شد زیرا که رتبه و بازدید آن ها را بالا برد. این الگوریتم به صفحاتی که بازدید کمتری داشته اند ولی جدید تر هستند، فرصتی برای دیده شدن می‌دهد، چرا که کاربران معمولا به دنبال مطالب به روز هستند.

 

با این الگوریتم یک روش جدید به سرچ های گوگل اضافه شد به نام Query Deserves Freshness که به اختصار QDF هم نامیده می‌شود. این روش روی سایت های خبری، وبلاگ ها و مجلات جستجو می‌کند و اگر همه حول محور یک موضوع باشند، یعنی این موضوع داغ یا Trend است و کاربران به دیدن آن علاقه دارند. پس روش QFD و الگوریتم freshness باید با یکدیگر کار کنند، به این صورت که Query Deserves Freshness موضوعات داغ و به روز را شناسایی کرده و الگوریتم Freshness سایت هایی که روی این موضوعات کار می‌کنند را در نتایج جستجو می‌آورد.

 

برای درک بهتر این موضوع، فرض کنید می‌خواهید یک ماشین بخرید. قیمت آن را درگوگل جستجو می‌کنید، مطلوب ترین حالت برای شما این است که قیمت امروز یا نهایت دیروز را به شما نشان دهد. مثال دیگر می‌تواند قیمت دلار و دیگر ارز ها باشد که حتی دقیقه ها هم تاثیر گذارند. پس گوگل همیشه با دنبال صفحه هایی است که محتوای تازه و با کیفیت را به مخاطب نشان دهد.

 

گوگل برای الگوریتم تازگی محتوا (Freshness) معیار های زیادی در نظر گرفته که مهم ترین آن ها تاریخ انتشار محتوا (Published)، تاریخ به روز رسانی محتوا (Modified)، زمان ایندکس شدن صفحه (Indexed) و زمان آخرین خزش (Last Crawl) است. یعنی در اصل چه زمانی محتوای خود را منتشر کرده اید، چه زمانی آن را ویرایش یا به روز رسانی کرده اید، زمانی که گوگل محتوا شما را ایندکس کرده است و زمانی که آخرین بار گوگل صفحه شما را بررسی کرده است.

 

برای اینکه در الگوریتم freshness گوگل رتبه خوبی بگیرید بهتر است همیشه محتوا جدید اما با کیفیت تولید کنید، تاریخ انتشار پست ها را حتما درج کنید، از شبکه های اجتماعی خود به سایت لینک دهید، سعی کنید از سایت هایی که رتبه خوبی دارند بک لینک (Back Link) بگیرید، در تولید محتوا داغ پیشرو باشید و محتوا های پر بازدید سایت خود را به روز رسانی کنید.

 

نکته قابل توجه این است که الگوریتم تازگی گوگل روی تمام سایت ها تاثیر ندارد بلکه بیشتر برای سایت هایی است که به روز بودن محتوا مهم است مثل سایت های خبری، رویدادی، سینمایی، دانلودی و...

 

در کنار به روز بودن محتوا خود، باید به مدت زمان حضور کاربر در سایت و تداوم در لینک سازی توجه داشت. گوگل برای کاربران خود اهمیت زیادی قائل است و دوست دارد سایت هایی را در صفحه اول نتایج نشان دهد که محتوا جدید و با کیفیت همراه با رابط کاربری خوبی داشته داشته باشد. امیدوارم از اطلاعات مفیدی دریافت کرده باشید. یادتون نره نظراتتون رو با ما در میان بگذارید.

نظرات ارزشمند خود را با ما به اشتراک بگذارید

نظرات :
هنوز نظری ثبت نشده است.