الگوریتم موبایل فرست ایندکس (mobile-first index) گوگل

گوگل برای ایندکس کردن محتوا سایت ها ابتدا به نسخه موبایل توجه می کند. به این الگوریتم mobile first index گفته می شود. در این پست از تیما می خواهیم نکات مهم سئو برای الگوریتم موبایل فرست ایندکس را بررسی کنیم.

امروزه دست هر فردی یک موبایل هوشمند می بینید، از بچه ها گرفته تا افراد پیر. تکنولوژی تا حدی پیشرفت کرده است که حتی وقتی مریض می شویم، ابتدا علائم را در اینترنت سرچ کرده و سپس به دکتر مراجعه می کنیم. در سال 2018 بود که گوگل تصمیم گرفت به نسخه موبایل سایت ها اهمیت بیشتری دهد چرا که تعداد سرچ های انجام شده ار طریق موبایل بیشتر از دسکتاپ شده بود. نتیجه این تصمیم گیری، الگوریتمی به نام mobile-first index بود. گوگل با انتشار این الگوریتم اعلام کرد که ابتدا نسخه موبایل سایت ها ایندکس می شوند و سپس نسخه دسکتاپ. یعنی صفحاتی که فقط برای نسخه موبایل تهیه شده اند یا صفحاتی که نسخه موبایل هم علاوه بر نسخه دسکتاپ دارند، سریع تر دیگر صفحات index می شوند.

 

هر جایی از دنیا و زندگی خود را نگاه کنید، متوجه تغییر روز به روز خواهید شد که این تغییرات در اینترنت و تکنولوژی با سرعت زیاد تری در حال رخ دادن هستند. در گذشته وب گردی فقط با استفاده از کامپیوتر بود، اما رفته رفته کامپیوتر های بزرگ و سنگین جای خود را به موبایل های کوچک و قابل حمل دادند. این تغییر، یک چالش مهم برای سایت ها بود چرا که آن ها صفحات خود را برای نسبت تصویر در مانیتور های کامپیوتر تنظیم کرده بودند. از آن جایی که اولویت با مشتری است و همیشه باید به کاربران اهمیت زیادی داد، مدیران سایت ها مجبور به اعمال تغییرات در سایت خود شدند چرا که به بازدید کاربران نیاز داشتند.

 

وقتی کاربران جستجویی با موبایل انجام می دهند، گوگل تنها سایت هایی را به کاربر نشان می دهد، که مناسب سایز mobile باشد. طی این تغییرات بازدید یک سری از وب سایت ها خیلی کم و همچنین بازدید یک سری از وب سایت ها زیاد شد. گوگل سایت ها را بررسی می کند و اگر نسخه دسکتاپ و موبایل سایت شما یکی باشد و صفحات بهم ریخته شوند، امتیاز منفی خواهید گرفت. یکی از بهترین راه ها برای راضی نگه داشتن گوگل و کاربران، responsive یا واکنش گرا کردن سایت است. در این حالت فرقی نمی کند کاربر با چه دستگاهی از سایت شما بازدید می کند، در هر صورت صفحات مرتب، صحیح و دقیق نشان داده خواهند شد.

 

نکته ای که باید حتما مد نظر قرار دهید این است که محتوا سایت شما چه در نسخه موبایل و چه در نسخه دسکتاپ باید یکسان باشد. اگر با استفاده از CSS بخشی از محتوا خود را در موبایل مخفی می کنید تا سایت بهم ریخته نشود، بهتر است آن را درست کنید چرا که ربات های گوگل آن را متوجه می شوند و برای شما امتیاز منفی ثبت می کنند. همچنین بهتر است نسخه های mobile و desktop سایت خود را روی دو آدرس مجزا نگذارید، چون در این حالت باید دو بار با استفاده از الگوریتم های گوگل بررسی شوید و ممکن است جایگاه خوبی در صفحه نتایج جستجو نگیرید.

 

در جهت بهینه کردن سایت خود برای الگوریتم mobile-first index، بهتر است نکات زیر را رعایت کنید:

·      وب سایت خود را حتما در تمام صفحات به صورت responsive طراحی کنید.

·      محتوای یکسانی برای نسخه های مختلف سایت خود در نظر بگیرید.

·      سرعت سایت خود را در هر دو نسخه تست کنید و سرعت را تا جایی که می توانید بالا ببرید.

·      تبلیغات اضافی و ساید بار ها را در نسخه موبایل کنترل کنید.

·      مطمئن شوید ربات های گوگل می توانند به سایت شما دسترسی داشته باشند.

·      سایت خود را به google console و google analytics وصل کنید تا بتوانید مقدار بازدید و رتبه خود را مشاهده و بهبود دهید.

·      از تصاویر با کیفیت و کم حجم برای سایت استفاده کنید.

·      دستورالعمل‌های یکسانی برای robot.txt در نسخه های موبایل و دسکتاپ در نظر بگیرید.

 

با توجه به مطالب بالا، دریافتیم که داشتن یک نسخه مناسب موبایل برای سایت مزیت محسوب شده و بازدید ها را بیشتر می کند. همچنین همیشه باید با تغییرات جلو آمده، سایت را مرتبا بهبود داده و طبق خواسته کاربران تغییر دهیم. از آنالیزگر های گوگل استفاده کنید تا به صورت خودکار نقص های سایت شما را پیدا کرده و به شما اطلاع دهند. فراموش نکنید که با وجود تمام نکات ذکر شده، باز هم محتوا با کیفیت و جدید امتیاز بالایی دارد، پس از محتوا سایت خود غافل نشوید.

نظرات ارزشمند خود را با ما به اشتراک بگذارید

نظرات :
هنوز نظری ثبت نشده است.