الگوریتم چیدمان صفحات گوگل

الگوریتم چیدمان صفحه یا Page Layout برای مقابله با سایت هایی که تبلیغات زیادی در بالای صفحه خود داشتند ارائه شد. این الگوریتم سایت هایی را جریمه می‌کرد که به محض باز شدن صفحه با تبلیغات زیادی مثل بنر ها و popup ها مواجه می شدیم و برای رسیدن به محتوا اصلی باید چند بار اسکرول کنیم.

الگوریتم page layout برای اولین بار در سال 2012 ارائه شد و در عرضه اولیه، نام آن Top Heavy بود. گوگل با این الگوریتم می خواست از تبلیغ های زیاد صفحات جلوگیری کند. در واقع این الگوریتم برای کم کردن رتبه سایت هایی آمد که آنقدر تبلیغاتشان زیاد است که پیدا کردن محتوا اصلی سایت، بسیار سخت است. اما تاثیری روی سایت هایی که تا حد نرمال تبلیغ می گذارند، ندارد.

 

از آنجایی که گوگل همیشه به دنبال جلب رضایت کاربران خود است و همیشه به سایت هایی که تجربه کاربری یا UX خوبی دارند اهمیت می دهد، بعد از شکایات زیاد کاربران از تبلیغات زیاد که شامل پاپ آپ های آزار دهنده و بنر های زیاد تبلیغاتی در سایت بود، به فکر ایجاد الگوریتم page layout افتاد. برخی از سایت ها هستند که به صورت کلی برای تبلیغات ساخته شده اند و شاید محتوا مختصری هم بین تبلیغات بگذارند. این الگوریتم روی این گونه سایت ها تاثیر بالایی خواهد داشت.

 

صفحه آرایی بخش مهمی از وب سایت است و همیشه به آن اهمیت داده می شود، چرا که قبل از اینکه کاربر محتوا شما را ببیند، طراحی یا UI سایت شما را مشاهده می کند. حتی ممکن است به محض باز کردن سایت از UI خوشش نیاید و صفحه را ببندد و این خیلی به رتبه سایت آسیب می رساند. پس از مدتی که سئو کاران صفحه آرایی را بهتر کردند به فکر گذاشتن تبلیغات در وب سایت افتادند. این امر، ایده بسیار خوبی بود که هم سایت ها رشد کردند و هم منبع درآمدی برای سایت ها شد. اما قضیه وقتی شروع شد که استفاده از تبلیغات افراطی شد و گوگل سعی کرد جلو نارضایتی های ناشی از تبلیغات زیاد را بگیرد.

 

تبلیغات بخشی غیر قابل انکار از دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) هستند که گوگل هم مشکلی با آن ندارد. به بیانی دیگر گوگل سایت هایی را جریمه می کند که محتوا را بین تبلیغات قرار می دهند، نه تبلیغات را در بین محتوا. از زمانی که الگوریتم Page Layout ارائه شد گوگل به خوبی توانست این مشکل را حل کند. مطمئن باشید اگر به صورت خلاقانه و به اندازه از تبلیغات در وب سایت خود استفاده کنید، جریمه نخواهید شد. در ادامه چند نکته برای جریمه نشدن از سمت الگوریتم Page Layout را باهم مرور کنیم:

·      اولین بخشی که هر کاربر به محض ورود می بیند، قسمت بالایی سایت است. پس بهتر است برای بالا بردن اعتبار وب سایت خود، تبلیغات را در بالای سایت قرار ندهید.

·      سعی کنید تبلیغات را به صورت غیر مستقیم به کاربر نشان دهید. یعنی یک محتوای خوب، مخصوص و مختص به خودتان آماده کنید که مربوط به تبلیغات همان صفحه باشد، آنگاه نه گوگل و نه کاربران، ناراضی نخواهند شد.

·      سعی کنید بین محتوا صفحه خود و تبلیغات تناسب را رعایت کنید و اگر محتوا صفحه شما کم است، تبلیغات زیادی را در آن صفحه قرار ندهید. هیچ نسبت مشخصی بین محتوا و تبلیغات وجود ندارد اما اگر یک محتوا 1000 کلمه ای دارید، نباید 10 یا 12 لینک تبلیغاتی در آن قرار دهید زیرا که google page layout algorithm متوجه آن می شود و شما را جریمه می کند.

·      مراقب حجم بنر های تبلیغاتی که در سایت خود می گذارید باشید. بالا بودن حجم عکس ها باعث می شود سرعت Load سایت شما پایین بیاید.

·      یادتان نرود که سایت خود را در اندازه های دیگر مثل موبایل یا تبلت هم چک کنید که اندازه المان ها مناسب تمام دستگاه ها باشد.

 

 

الگوریتم Page Layout مانند دیگر الگوریتم ها از جمله پاندا (Google Panda Algorithm) یا پنگوئن (Google Penguin Algorithm) گسترده نیست بلکه فقط برای تبلیغات زیاد در سایت ها است و طبق آمار ها، روی 1 درصد سایت ها اثر دارد. در کل کاربران حجم زیادی از لینک ها را دوست ندارند و اگر به وب سایت شما آمده اند، دنبال مطالب مفیدی هستند. پس بهتر است به محتوا خود اهمیت بدهید تا جریمه نشوید. فراموش نکنید که گوگل با تبلیغات مخالف نیست بلکه با حجم زیاد تبلیغات بین محتوا کم مخالف است. لازم به ذکر است که هدف الگوریتم Page Layout بالا بردن کیفیت محتوا بود که این امر به صورت کامل هم حاصل شد. در هر صورت به نفع هر دو طرف (تبلیغ دهنده و سایت تبلیغ کننده) است که تبلیغاتشان موثر باشد و در صورتی تبلیغات موثر خواهد بود که سایت رتبه خوبی داشته باشد و رتبه خوب بسته به بازدید کاربر است.

 

امیدوارم اطلاعات مورد نیازتون درباره الگوریتم Page Layout را دریافت کرده باشید. مراقب سئو سایت خود باشید.

نظرات ارزشمند خود را با ما به اشتراک بگذارید

نظرات :
هنوز نظری ثبت نشده است.