الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل

الگوریتم hummingbird گوگل برای پاسخ گویی سریع و دقیق به جستجو کاربران ارائه شد. برای این کار از جستجو معنایی و گراف دانش استفاده می کند.

گوگل در تلاش است که کاربران خودش را به صورت کامل درک کند و مانند انسان ها که مفهوم حرف های یکدیگر را متوجه می شوند، عمل کند. قبل از الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل در نتایج سرچ، سایت هایی را می آورد که دقیقا کلمات کلیدیی را استفاده کرده اند که در Query آمده است. اما بعد از این الگوریتم، استفاده از مترادف ها بهتر شده و سعی شده که مفهوم موضوع سرچ شده (کوئری) را بفهمد و طبق آن نتایج را ارائه دهد.

 

قبلا به راحتی این امکان وجود داشت که گوگل را تحت تاثیر قرار داده و با استفاده از کلمات کلیدی و لینک مطابق با کلمات پر طرفدار، کاربر را جذب کرد. مثلا در یک مقاله، کلمات کلیدی و بی مفهوم را چندین بار تکرار می کردند و با استفاده از این تکنیک از گوگل رتبه می گرفتند.

 

دوتا از مهم ترین و اولین الگوریتم های گوگل، الگوریتم پاندا و الگوریتم پنگوئن بودند. الگوریتم Panda با متن های کپی و الگوریتم پنگوئن با سایت هایی که بک لینک اسپم داشتند مبارزه می کرد. در سال 2013 بود که گوگل اعلام کرد الگوریتم جدیدی به نام مرغ مگس خوار یا hummingbird ارائه شده است. در این الگوریتم هم به جستجو متنی و هم صوتی توجه می شد. همچنین نتایج حالا دیگر، شامل خود کلمات جستجو شده نبودند بلکه شامل کلمات مترادف، هم معنی و هم مفهوم ها هم می شدند. به بیان دیگر، با این الگوریتم گوگل در زمینه معنا شناسی و مفهوم، پیشرفت قابل توجهی کرد.

 

هنگام سرچ کاربران ممکن است اشتباه تایپی یا حتی غلط املایی داشته باشند. اگر فقط به خود کلمات توجه شود، شاید موضوع درخواستی کاربر در نتایج جستجو نباشد. اما وقتی که به کل مفهوم جلمه یا مبحث کلی توجه شد، نتایج مرتبط تر و دقیق تر از آب درآمد. با وجود این الگوریتم، سوال هایی که از گوگل پرسیده می شود، جواب دقیق تری دارند و حتی می توان با گوگل گفت و گو کرد.

 

آیا تا به حال به حرکت مرغ مگس خوار دقت کرده اید؟ حرکت بال هایش آنقدر تند است که قابل دیدن نیست. الگوریتم مرغ مگس خوار هم خیلی سریع معنا و مفهوم query ها را پیدا می کند که کاربر زمان انتظار را اصلا متوجه نمی شود و همچنین دقت بالایی هم در کنار سرعتش دارد.

 

الگوریتم hummingbird برخلاف دیگر الگوریتم های گوگل، بر اساس جریمه کار نمی کند. اما سایتی که با قواعد آن همخوانی ندارد را در نتایجش نمی آورد. با وجود این الگوریتم استفاده از کلمات مترادف و هم معنی، به جای تکرار کلمات کلیدی یک شرط لازم شده است. گوگل سعی کرده کاربران خود را بهتر درک کند و آن ها را بفهمد و همچنین نتایج واقعی تری را برای کاربر برگرداند.

 

می توان گفت 2 بال مرغ مگس خوار که بسیار به آن کمک می کند، گراف دانش (Knowledge Graph) و جستجوی معنایی (Semantic search) است. گراف دانش در زمان سرچ به الگوریتم کمک می کند که هدف از عبارت جستجو شده را پیدا کرده و آن اطلاعات مورد نظر را از تمام سایت ها جمع آوری کرده و به کاربر نشان دهد. همچنین در جستجو معنایی فقط به دنبال کلمات موجود در query نیست، بلکه معنا و مفهوم آن ها را در بر می گیرد.

 

الگوریتم مرغ مگس خوار به تحلیل رفتار کاربران هم می پردازد. یعنی اگر در نتایج، یک سایت در رتبه چهارم قرار دارد اما کاربران روی آن بیشتر کلیک می کنند تا سایتی که در رتبه اول قرار دارد، آن وقت رتبه سایت چهارم را ارتقا داده و آن را بالاتر قرار می دهد. به همین دلیل است که همیشه توصیه می شود به مخاطبان و کاربران سایت خود اهمیت دهید و رابط کاربری خود را جوری طراحی کنید که کار کردن با آن ساده باشد.

 

Google hummingbird دوست سئو کاران کلاه سفید است. یعنی هرچه به قواعد اهمیت بیشتری بدهید و الگوریتم های گوگل را بشناسید، می توانید رتبه سایت خود را بهبود دهید و از نظر جایگاه سئو (SEO) ارتقا یابید. یکی از راهکار هایی که باعث می شود گوگل بیشتر به سایت شما توجه کند، استفاده از کد های نشانه گذاری schema است.

 

بنابراین با تولید محتوا با کیفیت می توان در گوگل رتبه بهتری گرفت. بهتر است اصلا سمت سئو کلاه سیاه و فریب دادن گوگل نروید. هوش مصنوعی گوگل بسیار پیشرفت کرده و با استفاده از تکرار کلمه کلیدی و محتوا بی معنی نمی توان رتبه بالایی بدست آورد. امیدوارم از این پست اطلاعات مفیدی دریافت کرده باشید. با ما همراه باشید تا باهم یک درصد بیشتر بدانیم.

نظرات ارزشمند خود را با ما به اشتراک بگذارید

نظرات :
هنوز نظری ثبت نشده است.