الگوریتم موبایل گدون گوگل

موبایل گدون (google Mobilegeddon algorithm) یک بروزرسانی از الگوریتم موبایل گوگل است که در سال 2015 ارائه شد. این الگوریتم بر روی نتایج جستجوی موبایل تاثیر می‌گذاشت و رتبه‌های بالاتر را به صفحات موبایل فرندلی (Mobile Friendly)می‌داد.

روز به روز تعداد افرادی که از موبایل استفاده می کنند، بیشتر و بیشتر می شود. همچنین هر فردی هم به تلفن همراه خود به صورت 24 ساعته دسترسی دارد و تا حد امکان، تمام کار های خود را با آن انجام می دهد. با این تفاسیر که موبایل کم کم در زندگی روزمره جای کامپیوتر را می گیرد، گوگل هم الگوریتمی را در سال 2015 معرفی کرد که به سایت هایی که برای موبایل شخصی سازه شده بودند و یا به عبارتی Mobile Friendly بودند، اهمیت ویژه ای دهد.

 

با توجه به این که بیش از 50 درصد سرچ های انجام شده در گوگل توسط موبایل است، گوگل الگوریتم Mobilegeddon را معرفی کرد. این الگوریتم با هدف دسترسی راحت تر کاربران موبایل، به وب سایت مورد نظرشان ارائه شده است. در حال حاظر که در سال 2023 هستیم داشتن سایتی که برای صفحه موبایل (Mobile) شخصی سازی شده باشد، برای گوگل اهمیت بیشتری دارد تا سایتی که فقط برای صفحات دسکتاپ (Desktop) است.

 

بر خلاف معرفی دیگر الگوریتم های گوگل که خیلی آرام و بی سروصدا بودند، معرفی الگوریتم موبایل گدون بسیار با شور و هیجان بود. Google به این دلیل Mobilegeddon را با سروصدا معرفی کرد که به گوش سئو کاران برسد که عمر سایت هایی که موبایل فرندلی نیستند، تمام شده است. این الگوریتم روی جستجو هایی تاثیر دارد که با موبایل انجام می شود و سایت هایی که mobile friendly هستند را بالاتر نشان می دهد. پس همانطور که گفتیم Google Mobilegeddon algorithm کاری به جستجو های انجام شده با desktop و تبلت ندارد.

 

رفته رفته با پیشرفت تکنولوژی استفاده شده در موبایل ها، گوگل باز هم اهمیت الگوریتم موبایل گدون را بیشتر کرد تا جایی که در سال 2016 اعلام کرد در ابتدا نسخه موبایل صفحات سایت ایندکس می شود و سپس نسخه دسکتاپ آن ها، به این قابلیت در گوگل mobile first index گفته می شود. نکته قابل توجه در الگوریتم Mobilegeddon این است که صفحات سایت را جدا جدا در نظر می گیرد. به این صورت که ممکن است یک صفحه از سایت شما mobile friendly نباشد اما بقیه صفحات مشکلی نداشته باشند.

 

در کل بهتر است از ریسپانسیو (responsive) بودن طراحی صفحات سایت خود مطمئن باشید و اطمینان حاصل کنید که سایت شما در هر سایز صفحه ای چگونه نشان داده می شود. همچنین دقت کنید که محتوای نسخه موبایل و نسخه دسکتاپ سایت شما نباید هیچ تفاوتی با یکدیگر داشته باشند.

 

برای اینکه متوجه شوید مقدار بازدید سایت شما در موبایل بیشتر است یا کامپیوتر های خانگی، می توانید از google search console استفاده کنید. یکی از قابلیت های رایگان و مفید گوگل است که به شما اطلاعات زیادی درباره سایتتان می دهد. همچنین برای اینکه بدانید سایت شما برای صفحات موبایل مناسب است یا نه می توانید از google mobile friendly test استفاده کنید. در نظر داشته باشید که باید برای تک تک صفحات خود این تست را انجام دهید.

 

همانطور که در پست های قبل هم ذکر شد، گوگل اهمیت زیادی را به کاربران می دهد و در الگوریتم موبایل گدون، سعی دارد که user ها یک وبگردی لذت بخش را با تلفن همراه خود تجربه کنند. در نتیجه بهترین کار این است که با توجه به الگوریتم های گوگل سایت خود را بهینه کنیم تا رتبه سایت خود را بهبود دهیم. برخی پیشنهاد می کنند که محتوا سایت را بر روی یک زیر دامنه برای موبایل بگذارید اما بهتر است این کار را انجام ندهید و وب سایت خودتان را با رعایت responsive طراحی کنید.

 

امیدوارم از این پست اطلاعات مورد نیازتون رو دریافت کرده باشید و به نحوه عملکرد الگوریتم Mobilegeddon پی برده باشید. با ما همراه باشید تا یک درصد بیشتر بدانیم و سئو سایتمان را به همراه هم، بهبود ببخشیم.

 

نظرات ارزشمند خود را با ما به اشتراک بگذارید

نظرات :
هنوز نظری ثبت نشده است.