الگوریتم رنک برین گوگل

الگوریتم rankbrain یک الگوریتم بر اساس یادگیری ماشین است که یکی از 3 الگوریتم موثر گوگل است. رنک برین برای پردازش بهتر مفهوم عبارات جستجو شده و تحلیل رفتار کاربران از طرف گوگل در سال 2015 ارائه شد.

این الگوریتم در سال 2015 برای پیدا کردن نتایج مرتبط ارائه شد. برای توسعه الگوریتم rank brain گوگل از یادگیری ماشین یا machine learning استفاده شده است تا کلماتی را که گوگل متوجه نمی شود، حدس بزند و معادل آن ها را پیدا کند. در واقع با این الگوریتم گوگل توانست نتایجی به کاربر نشان دهد که به عبارت سرچ شده خیلی مرتبط تر بودند. الگوریتم rank brain یکی از 3 الگوریتم برتر گوگل است.

 

الگوریتم های قبلی گوگل به تکرار کلمات و match بودن عبارت جستجو شده توسط کاربر با محتوا سایت دقت می کردند. الگوریتم Rank brain با استفاده از یادگیری ماشین و تکنولوژی جدید تر به مفهوم عبارت جستجو شده توجه می کند. همچنین با وجود این الگوریتم شما نمی توانید با تکرار کلمات کلیدی گوگل را گمراه کنید. گوگل به معنی و اصل محتوا شما توجه می کند و اگر مفهوم محتوا شما چیزی به غیر از کلمات کلیدی باشد، به سایت شما توجهی نخواهد شد. همچنین قابل ذکر است که گوگل در زبان فارسی هم پیشرفت کرده و معانی و مفهوم کلمات را متوجه می شود و این نکات فقط شامل زبان انگلیسی نیست. این الگوریتم به صورت پیوسته در حال یادگیری و update کردن داده های خود است و در اصل این الگوریتم یک کمک برای الگوریتم مرغ مگس خوار است.

 

هدف اولیه گوگل از ارائه الگوریتم رنک برین بهبود نتایج برای جستجو هایی بود که قبلا انجام نشده بود. روزانه کلماتی در گوگل search می شوند که قبلا در گوگل سرچ نشده اند و گوگل کلمه را نمی شناسد. الگوریتم rank brain برای پیدا کردن معنی این جستجو ها آمد. با همین الگوریتم بود که به جای کلمه کلیدی، از مفهوم کلیدی استفاده شد. یعنی به جای اینکه شما چند کلمه را در نظر بگیرید و آن را چندین بار تکرار کنید، بهتر است یک مفهوم کلی را در نظر گرفته و آن مفهوم را به شکل های مختلف در سایت خود توضیح دهید.

 

الگوریتم rank brain علاوه بر بررسی مفهوم کلمات، به بررسی رضایت کاربران نیز می پردازد. به این صورت که میزان ماندن کاربر در سایت، انتخاب سایت ها با توجه به جایگاه و رنک (Rank) و همچنین دستگاهی که کاربر با آن سرچ کرده را ذخیره کرده و آن را برای یادگیری به الگوریتم های خود می دهد. این پروسه هم به بهتر شدن نتایج برای سرچ های بعدی کاربر کمک می کند و هم برای کاربران دیگر اعمال می شود تا رفتار و شباهت های بین user ها را پیدا کند. بررسی رفتار کاربر به این صورت عمل می کند که اگر سایتی را باز کردید و زمان مناسبی را در آن سایت گذراندید و همچنین عبارت جستجو شده قبلی را سرچ نکرده بودید و سایت دیگری را نیز باز نکردید، گوگل به آن سایت امتیاز می دهد و ممکن است جایگاه و رنک (Rank) آن را در صفحه نتایج بالا تر ببرد.ن

 

 

 

 

Rank brain algorithm همچنین به نحوه نگارش متن و رعایت اصول نگارشی نیز توجه می کند. این الگوریتم به صفحه هایی که نظرات کاربران در آن زیاد است، توجه ویژه ای دارد چرا که به این معنی است که کاربران از محتوا این صفحه رضایت دارند. بهتر است در سایت خود از تگ های H1 تا H6 استفاده کنید تا google بتواند به راحتی موضوعات و کلمات مهم محتوا شما را شناسایی کند. همچنین به لینک های داخلی و خارجی که در سایتتان موجود است، توجه کنید و از لینک دهی به محتوا نا مرتبط خودداری کنید.

 

یکی از قسمت هایی که الگوریتم رنک برین به صورت اختصاصی در آن نقش مهمی دارد قسمت people also search for در پایین نتایج صفحه اول گوگل است. این قسمت نشان می دهد که گوگل به خوبی منظور شما از عبارت جستجو شده را متوجه شده و برای شما نتایج دیگری آورده تا اگر در سرچ اول به نتیجه دلخواه نرسیدید، با کلیک روی این موضوعات به نتایج دیگر هم دسترسی داشته باشید. همچنین قسمت دیگری که با الگوریتم رنک برین ساخته می شود، قسمتpeople also ask  است. این بخش در واقع پاسخی کوتاه به سوال شما، یا سوالات مشابه با سوال شما است.

 

به صورت کلی بهتر است برای اینکه الگوریتم رنک برین به سایت شما توجه کند، به کاربران و نیاز آن ها توجه ویژه ای داشته باشید. یعنی محتوا کامل و مفید بنویسید. سعی کنید کپی نکنید و همچنین از UI مناسبی برای سایت خود استفاده کنید. همچنین بهتر است محتوا خود را بخش بندی کرده و تمام کلمات را پشت سر هم نگذارید. بهتر است از محتوایی استفاده کنید که کاربر را جذب کرده و در سایت شما نگه دارد.

 

امیدوارم از این پست به خوبی اطلاعات مورد نیاز خود را دریافت کرده و مفهوم و کاربرد الگوریتم Rank brain را متوجه شده باشید. منتظر نظرات و پیشنهادات شما هستیم.

نظرات ارزشمند خود را با ما به اشتراک بگذارید

نظرات :
هنوز نظری ثبت نشده است.