الگوریتم تپه گوگل یا HillTop

الگوریتم تپه گوگل یا HillTop یک الگوریتم مانند pageRank است با این تفاوت که در صفحات یا سایت های متخصص و مرجع می‌گردد. Google HillTop Algorithm همچنان تاثیرات خود را بر سئو سایت گذاشته و باید از لینک سازی اصولی برای بالا بردن اعتبار سایت خودمان استفاده کنیم.

در پست های قبلی الگوریتم و موتور های جستجو را معرفی کردیم و مثال هایی از آن ها برایتان آوردیم. همانطور که گفتیم در پست های آینده به بررسی الگوریتم های بزرگترین موتور جستجوی وب، یعنی گوگل می پردازیم. در این پست الگوریتم تپه گوگل یا همان الگوریتم HillTop را بررسی می کنیم و در مورد مزایا و عملکرد آن برایتان توضیح می دهیم.

 

ایده الگوریتم HillTop در سال 2003 میلادی داده شد و به صورت رسمی در سال 2004 برای یافتن صفحات معتبر، شروع به کار کرد. الگوریتم تپه برای یافتن صفحات مرجع بوجود آمد. این امر به این معناست که این الگوریتم بر اساس لینک کار می‌کند و صفحاتی که از سایت ها زیادی لینک دارند، مشخص می‌شوند و مورد بررسی قرار می‌گیرند. قبل از این الگوریتم، اگر کلمه ای در گوگل سرچ می کردیم ممکن بود به سایت های بسیاری برخورد کنیم که اصلا ربطی به موضوع ما ندارند، به همین دلیل بود که google hilltop algorithm بوجود آمد.

 

در این الگوریتم اولویت با صفحه ای است که در Query سرچ شده متخصص باشد و بعد از آن، نوبت به صفحاتی می‌رسد که به این سایت یا صفحه لینک داده باشند و به این صورت، سایت های کوچکتر و تازه هم رتبه خوبی می گیرند. لازم به ذکر است که این الگوریتم همچنان در سئو و رتبه سایت تاثیر گذار است و سئوکاران باید به آن توجه ویژه ای داشته باشند.

 

همانطور که گفته شد الگوریتم HillTop به دنبال سایت ها و دایرکتوری های معتبری می‌گردد که سایرین به آن لینک داده باشند مثل سایت Wikipedia. طبق این الگوریتم، گوگل سایت های مرجع را شناسایی کرده و سپس سایت های معتبر شناسایی می‌شوند. می‌توان گفت الگوریتم تپه (HillTop) و پیج رنک (PageRank) تقریبا شبیه به هم هستند، با این تفاوت که الگوریتم تپه تنها صفحات تخصصی را مورد بررسی قرار می‌دهد اما الگوریتم پیج رنک تمام صفحات وب را بررسی می‌کند. الگوریتم تپه یا HillTop جزو الگوریتم های ارتباط سنج گوگل است.

 

درگذشته اگر یک سایت فقط از یک دایرکتوری (Directory) معتبر لینکی دریافت می‌کرد، به رتبه های خیلی خوبی می‌رسید. همین امر باعث شد که صاحبان صفحات به فکر راه اندازی دایرکتوری شخصی باشند. البته رابطه دایرکتوری با سایت باید مخفی می ماند. کم کم آنقدر این ترفند زیاد شد که ممکن بود یک شرکت صدها دایرکتوری داشته باشد که به سایت های مختلف لینک می‌دهد تا اعتبارشان را بالا ببرد.

 

به این روش PBN یا Private Backlink Network گفته می شود که عملا همان مزرعه لینک یا Link Farms است. اگر گوگل از این کار مطلع شود که خودتان برای خودتان لینک سازی می‌کنید و این دایرکتوری لینک دهی معتبر نیست، جریمه سنگینی خواهید شد و حتی ممکن است منجر به حذف سایت شما از نتایج گوگل شود. در گذشته که الگوریتم های گوگل تا این حد هوشمند نبودند و وابستگی زیادی به بک لینک داشتند، سئوکاران از PBN برای رتبه گرفتن استفاده می‌کردند اما اکنون باید مراقب استفاده از این روش بود، چون مانند شمشیر دولبه است و باید از آن به صورت درست و قانونی استفاده کرد.

 

البته شاید بگویید که داشتن یک PBN برای خودمان منطقی و سودآور است. دلایلی مانند استفاده از دامنه معتبر، عدم وابستگی به مذاکره و کنترل دقیق بر لینک ها می‌تواند شما را به این سمت ببرد، اما اگر گوگل متوجه شود جریمه سنگینی برای شما در نظر خواهد گرفت. اگر شما از سئو سیاه یا PBN شخصی استفاده کنید، گوگل از راه هایی مثل یکی بودن نام صاحب دامنه ها، سایت و شبکه لینک ساز از یک IP یا هاست، تغییر ماهیت و محتوای سایت به صورت متداوم، به روز رسانی نشدن محتوای سایت و لینک نبودن شبکه لینک ساز به هیچ سایت دیگری متوجه خطا از سمت شما خواهد شد. در نتیجه بهتر است از PBN استفاده نکنید چون باعث می شود که از سایت خود غافل شوید و همچنین ساخت یک شبکه لینک ساز قدرتمند، دشوار و زمان بر است.

 

پس متوجه شدیم که HillTop بر اساس روابط بین سایت ها عمل می‌کند، اما استفاده از لینک سازی جعلی باعث ضرر و حتی افت ورودی به سایت می‌شود چرا که گوگل الگوریتم های دیگری برای مقابله با این موضوع دارد مانند الگوریتم پاندا (Panda). این الگوریتم حتما در پست های آینده مورد بررسی قرار خواهد گرفت. امروزه با وجود الگوریتم های بسیار زیاد و هوشمند، باز هم گوگل از الگوریتم تپه (HillTop) استفاده می‌کند و در سئو برای یافتن مفهوم سایت ها و تشخیص ارتباط بین آن ها به کار گرفته می‌شود. در کل هرچقدر که لینک سازی شما قوی تر و اصولی تر باشد، بیشتر توجه این الگوریتم را به سایت خود جلب خواهید کرد و رتبه خوبی از آن خواهید گرفت.

 

اگر تازه کار هستید، بهتر است در این زمینه نگاهی به رقبای اصلی و قوی خود بیاندازید و از آن ها به صورت اصولی الگو برداری کنید. این نکته را در نظر داشته باشید که هرچه دامنه ای که از آن لینک دریافت می‌کنید (Back Link) معتبر تر باشد، برای شما بهتر است، مثلا دامنه با پسوند .edu باشد و چند سالی از ساخته شدنش گذشته باشد. همچنین محتوای آن مربوط به سایت شما بوده و به صورت اصولی در حال به روز رسانی محتوا های خودش باشد.

 

به صورت کلی برای اینکه از نحوه چیدمان سایت ها در نتایج گوگل اطلاع داشته باشید، بهتر است تمام الگوریتم های آن را بشناسید و از کارکردشان مطلع شوید حتی آن هایی که قدیمی هستند. ما سعی می‌کنیم تمام الگوریتم های گوگل را پوشش دهیم، پس با ما همراه باشید و بلاگ های دیگر سایت تیما را دنبال کنید. منتظر نظرات ارزشمندتان هستیم. با ما همراه باشید تا یک درصد بیشتر بدانیم.

 

نظرات ارزشمند خود را با ما به اشتراک بگذارید

نظرات :
هنوز نظری ثبت نشده است.