الگوریتم پاندا گوگل

الگوریتم پاندا گوگل یا google panda algorithm در سال 2011 برای مبارزه با محتوا بی کیفیت و تکراری و همچنین سایت های مزرعه محتوا توسعه داده شد. این الگوریتم روی تمام سایت تاثیر گذاشته و اگر سایت را اسپم شناسایی کند، بازدید سایت به شدت افت پیدا می‌کند.

الگوریتم پاندا در سال 2011 به کار گرفته شد و تحول عظیمی را در سئو بوجود آورد. گوگل قبل از این الگوریتم هم کار های زیادی برای شناسایی سایت های اسپم انجام می‌ داد و اگر سایتی تنها برای لینک دهی زده شده بود، آن را نادیده می‌گرفت. اما با الگوریتم پاندا (panda)، عملا سئو (SEO) مدرن بوجود آمد. لازم به ذکر است که این الگوریتم در سال 2016 به هسته اصلی گوگل پیوست و از آن موقع تا کنون همواره در حال فعالیت است و سایت ها را بررسی می‌کند.

 

در پست های قبل از الگوریتم های دیگر گوگل نظیر الگوریتم رقص و الگوریتم سند باکس صحبت کردیم و تاثیرات آن ها بر سئو سایت را دیدیم. حتی موتور های جستجو را تعریف کردیم و نحوه کارشان را توضیح دادیم. اکنون می‌خواهیم یکی از مهمترین الگوریتم های گوگل یعنی الگوریتم پاندا (google panda algorithm) و نحوه کارکرد آن را بررسی کنیم.

 

این الگوریتم با محتوا تکراری به شدت مخالف است و اگر سایتی سرقت ادبی انجام دهد، از طرف این الگوریتم جریمه می‌شود. این الگوریتم بیشتر به محتوای با کیفیت و جدید توجه دارد. بر خلاف تصورات، نام این الگوریتم از روی اسم یکی از مهندسان گوگل به نام Navneet Panda گرفته شده است.

 

حساسیت دیگر الگوریتم Panda صفحات با محتوا کوتاه است. یعنی اگر در سایت خود صفحه ای دارید که اطلاعات کمی در آن است بهتر است اصلاح شود، درغیر این صورت الگوریتم پاندا به آن گیر می‌دهد. از دیگر مواردی که google panda به آن حساس است تکرار بیش از اندازه کلمه کلیدی است. یعنی اگر بیش از اندازه کلمه کلیدی خود را تکرار کنید و اصول نوشتن پست را رعایت نکنید، سایت شما اسپم (Spam) شناخته می‌شود. در کل می‌توان گفت وظیفه اصلی الگوریتم پاندا طبقه بندی اصولی سایت ها بر اساس کیفیت محتوا است. مهمترین فاکتور برای گوگل، رضایت کاربر است. اینکه وقتی عبارتی را جستجو می‌کند در کمترین زمان به مرتبط ترین و جدید ترین نتایج برسد. درسال 2009 که الگوریتم کافئین شروع به کار کرد، مشکل ایندکس شدن (Indexing) سایت های تازه کار حل شد. اما مشکلی دیگر بوجود آمد، آن هم زیاد شدن صفحه های بی محتوا و پر از لینک بود. برای مقابله با این مشکل الگوریتم پاندا توسعه داده شد که سایت هایی بالا باشند که محتوا خوب و تازه دارند.

 

با به روز رسانی های متعدد الگوریتم پاندا، تمام سایت هایی که مشکلاتی از قبیل ظاهر بد (UI/UX)، استفاده بیش از حد از Key Words، محتوا تکراری، تبلیغات بیش از اندازه، تعداد زیادی لینک خراب (404)، استفاده از کلمات کلیدی نا مرتبط با موضوع، داشتن غلط املایی و نگارشی داشتند مورد حمله قرار گرفته و جریمه شدند. جریمه الگوریتم پاندا به این صورت است که رتبه سایت به شدت کم شده (یعنی در صفحات اول دیده نمی‌شود) و بازدید از سایت کاهش می‌یابد. جریمه panda به این صورت است که حتی اگر یک قسمت از سایت شما مشکل داشته باشد، کل سایت جریمه شده و افت بازدید خواهد داشت.

 

رفع جریمه الگوریتم پاندا:

برای اینکه سایت شما رفع پنالتی شود، کافی است چند کار ساده انجام دهید. محتوا خوب، غیر تکراری و مفید تولید کنید. اگر محتوا کوتاه و بی کیفیت دارید، حذف کنید و یا آن ها را بازبینی کرده و تصحیح کنید. علائم نگارشی را رعایت کرده و طبق بازدید کاربران، صفحه هایی که مدت زمان کمی دیده می‌شوند را بررسی کنید. بهتر است تعداد کمی پست اما با کیفیت بالا تولید کنید. استاندارد های گوگل و سئو را شناسایی کرده و سایت خود را بهبود دهید.

 

برای موفقیت در دنیای وب و کسب نتیجه خوب از این الگوریتم، برند سازی اینترنتی خود را قوی کرده و سعی کنید از شبکه های اجتماعی برای سایت خود ورودی بگیرید. برای بازدید بیشتر می‌توانید بازاریابی محتوایی خود را قوی کنید یعنی به عنوان مثال از google trends استفاده کنید.

 

بهتر است قبل از تولید محتوا؛ خودتان را جای کاربر گذاشته و از دیدگاه user به پست و سایت خود نگاه کنید. از خودتان بپرسید چرا کاربر باید روی لینک من کلیک کند؟ چرا کاربر باید محتوا من را مطالعه کند؟ چگونه کاربر را مدت زمان زیادی در سایت خود نگه دارم؟ سایت و محتوا من چه برتری نسبت به رقبا دارد؟

 

در کل باید سعی کنید کاربر را راضی نگه دارید و نگذارید که نرخ پرش از سایت زیاد شود. نرخ پرش یعنی کاربر روی سایت شما کلیک کند، اما سریع و بدون هیچ تعاملی با صفحه search، برگردد و از صفحه برود. همچنین زمان حضور کاربر در سایت را با محتوا جذاب و خاص (unique) بالا ببرید. در کل این امر یعنی باید مدت زمانی که کاربر صرف دیدن یک یا چند محتوا در سایت شما می‌کند، زیاد باشد. یکی از ترفند های بازاریابی بالا بردن کاربران بازگشتی است. کاربران بازگشتی، user های هستند که قبلا سایت شما را دیده اند و حالا دوباره بازگشته و از سایت شما دیدن می‌کنند. نرخ تبدیل کاربران بازگشتی بسیار زیاد است، یعنی کاربری که با برند ما آشنایی دارد سریع تر تعامل می‌کند و این موضوع برای الگوریتم پاندا یک امتیاز مثبت حساب می‌شود.

 

نکته دیگری که برای درگیر نشدن با الگوریتم پاندا باید رعایت کنید، بهینه سازی سایت برای موبایل است. امروزه اکثر کاربران با گوشی تمام کار های خود را انجام می‌دهد و موبایل عضو جدانشدنی از انسان ها شده است. پس باید سایت شما مناسب اندازه گوشی های موبایل باشد تا اگر کاربری با تلفن همراه وب سایت شما را باز کرد، از آن خارج نشود.

 

امیدوارم از پست اطلاعات مورد نیاز خود را گرفته باشید. تجربه نشان داده مهمترین عامل برای رشد یک سایت، نظر کاربر است. به کاربران سایت خود اهمیت داده و از دیدگاه کاربر به محتوای خودتان نگاه کنید. نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید تا با هم یک درصد بیشتر بدانیم.

نظرات ارزشمند خود را با ما به اشتراک بگذارید

نظرات :
هنوز نظری ثبت نشده است.