اینترنت وسایل نقلیه IOV

در فناوری IOV ما با حجم زیادی از اطلاعات روبرو هستیم که پردازش سریع و بلادرنگ (Real Time) آن ها برای ما بسیار مهم است. با پیشرفت روز افزون تکنولوژی و خودکار شدن تمام کار ها، زمان آن رسیده که رانندگی از حالت مکانیکی، به سمت اتوماتیک شدن برود.

 

وسایل نقلیه هوشمند (Vehicles) پایه اصلی برای سیستم حمل و نقل در شهر های هوشمند است. هدف اصلی این است که تجربه رانندگی آسان تر، امن تر و راحت تر شود و انرژی کمتری هدر برود.

 

با پیشرفت روز افزون تکنولوژی و خودکار شدن تمام کار ها، زمان آن رسیده که رانندگی از حالت مکانیکی، به سمت اتوماتیک شدن برود. حتما نام اتومبیل های خودران به گوشتان خورده و شاید حتی آن ها را دیده باشید. امروز در این پست می خواهیم در مورد اتومبیل های خودران و IOV صحبت کنیم.

 

با نرم افزاری شدن تمام کار ها و اتصال همه وسایل به اینترنت، تاکید بر روی خودران شدن اتومبیل ها زیاد شده و تولیدکنندگان باید به دنبال راه حل های مبتکرانه برای پیشرفت خود باشند تا در بازار حرفی برای گفتن داشته باشند.

 

 

همانطور که در پست های قبل گفتیم وجود Cloud Computing، Fog Computing و Edge Computing باعث پیشرفت در ذخیره سازی و پردازش داده های بزرگ شده است. در فناوری IOV نیز ما با حجم زیادی از اطلاعات روبرو هستیم که پردازش سریع و بلادرنگ (Real Time) آن ها برای ما بسیار مهم است، چرا که اگر اتومبیل نتواند وسایل اطراف خودش را در زمان مناسبی تشخیص دهد و تصمیم درست بگیرد، باعث بوجود آمدن مشکلات مرگباری می شود.

 

شبکه های ماشین از حالت V2V که فقط ارتباط دو وسیله نقلیه با هم است، در حال تبدیل شدن به V2X است. V2X (Vehicle to everything) یعنی ماشین ها علاوه بر اینکه با یکدیگر در ارتباط هستند، با تمام وسایل اطراف خود هم در ارتباط باشند مثل چراغ راهنمایی رانندگی و انسان ها و... . این امر باعث پیشرفت در سیستم ماشین خودران می شود. شبکه های V2X یعنی اتصال ماشین به همه چیز، هدفش این است که علاوه بر بهبود امنیت جاده ها و کنترل ترافیک بهتر، یک تعداد برنامه های خلاقانه و مبتکرانه ارائه دهد که این برنامه ها قابلیت اطمینان بالایی داشته باشند (یعنی خطایشان کم باشد) و تاخیر کمی داشته باشند (یعنی در کوتاه ترین زمان ممکن پاسخگو باشند). طبق موارد گفته شده یکپارچه شدن AI و Fog Computing درون شبکه های V2X مسیری است که هم اکنون در حال طی شدن است.

 

منبع قدرت خودروهای خودران، فناوری  (Vehicle-to-everything) V2Xیا C-V2X (Cellular Vehicle-to-everything) است. به طور خلاصه می توان گفت این عبارات یعنی نحوه ارتباط خودرو با اطرافش. خودروی هوشمند باید از اطراف خود آگاه باشد، تشخیص دنیای اطراف برای انسان بسیار ساده است و برای اثبات ربات نبودن تصاویر را از هم تفکیک می کنیم. این کاری که ما به سادگی انجام می دهیم برای کامپیوتر یک چالش بزرگ است. راه حل چیست؟ هر خودرو بگوید: من چه هستم. دیگر خودروها هم همین روند را تکرار کنند. به این ترتیب زمان کم‌تری برای تشخیص آنچه جلوی خودرو قرار دارد، صرف می‌شود.

 

 

خودرو می‌تواند با هر چیزی که تعریف شده باشد، ارتباط برقرار کند.

انواع ارتباطات در CV2X

1.   خودرو و خودرو:

حرف V از کلمه Vehicle می آید. در ارتباط بین دو خودرو، اطلاعات مختلفی جا به جا خواهد شد، مانند: سرعت و موقعیت جغرافیایی. این اطلاعات به طور متوسط هر 10 ثانیه یک بار Update می شوند که این بازه متغیر است نسبت به شرایط.

 

2.   خودرو و زیرساخت:

مانند ارتباط خودرو با چراغ راهنمایی رانندگی. در این حالت خودرو زمان تغییر رنگ چراغ را می داند. حتی لازم نیست به دنبال جای پارک بگردید زیرا هنگامی که خودرو و زیر ساخت باهم ارتباط دارند جای پارک را هم، به هم نشان می دهند.

 

3.   خودرو و عابر پیاده:

در دنیای ارتباط ماشین‌ها، شکننده‌ترین بخش انسان‌ها حساب می‌شوند. فکر کنید یک خودروی هوشمند نتواند عابر پیاده را تشخیص دهد. نتیجه فاجعه بار خواهد بود. تشخیص انسان باید با بالاترین دقت ممکن کار کند. اگر ضعیف باشد، نمی‌تواند عابر پیاده را تشخیص دهد. اگر بیش از حد حساس باشد، به کوچک‌ترین جسم نیز واکنش نشان می‌دهد.

 

4.   خودرو و ابر:

اطلاعاتی که خودرو ها از یکدیگر یا وسایل اطراف خود دریافت می کنند را به ابر ارسال می کنند. این اطلاعات در ابر برای بهبود رانندگی خودکار، پردازش و به روز می شود و به نرم افزار خودرو باز می گردد.

 

به طور کلی تا هوشمند شدن کل خودرو ها زمان زیادی مانده و مشکلات بسیاری در پیش رو است، اما در بسیاری از کشور ها و کمپانی های خودرو سازی این فرایند با سرعت زیادی در حال پیشرفت است. به امید روزی که همه بتوانیم از بهترین تکنولوژی ها استفاده کنیم.

 

در پست های آینده معماری Deep V-Fog را بررسی خواهیم کرد که برای شبکه وسایل هوشمند از هوش مصنوعی (Artificial intelligence) و محاسبات مه (Fog Computing) استفاده می کند. با ما همراه باشید تا یک درصد بیشتر در مورد به روز ترین و داغ ترین تکنولوژی های دنیا بدونیم.

نظرات ارزشمند خود را با ما به اشتراک بگذارید

نظرات :
هنوز نظری ثبت نشده است.