الگوریتم دزد دریایی گوگل

الگوریتم دزد دریایی گوگل یا google pirate algorithm برای مقابله نقص قوانین کپی رایت و رعایت DMCA، در سال 2012 معرفی شد. Pirate به محتوا های صوتی و تصویری و ویدیویی حسایت بیشتری دارد و متن را به الگوریتم پاندا سپرده است.

همانطور که در پست های قبلی گفته شد، گوگل به کاربران خود اهمیت زیادی می‌دهد و سعی می‌کند، محتوای خاص، مرتبط و unique در صفحات جستجو نشان دهد. الگوریتم دزد دریایی یا pirate algorithm در سال 2012 برای مقابله با دزدی ادبی ارائه شد. این الگوریتم به دنبال سایت هایی است که محتوا تکراری دارند و به عبارتی دزدی کرده اند. در اصل الگوریتم pirate برای مبارزه با نقص قانون کپی رایت ارائه شد و در سال 2014 نیز، به روز رسانی هایی برای آن ارائه شد.

 

Google pirate algorithm بیشتر روی محتوا های غیر رایگان اثر می گذارد. یعنی به دنبال سایت هایی است که موزیک، فیلم و یا هر محصول غیر رایگان دیگری را به صورت غیر قانونی منتشر می‌کنند. محتوا های کپی که رایگان هستند مثل متن و مقاله را بیشتر الگوریتم پاندا (google panda algorithm) بررسی می‌کند.

 

با روی کار آمدن الگوریتم دزد دریایی، سایت هایی که دانلود نرم افزار های پولی را به صورت رایگان گذاشته بودند، با افت بازدید زیادی مواجه شدند. چرا که گوگل در صفحه اول نتایج شما را به سمت دانلود و خرید قانونی محصولات سوق می‌دهد.

 

روز به روز به تعداد سایت هایی که در بستر وب محتوا منتشر می‌کنند اضافه می‌شود و گوگل باید بین تمام این سایت ها، نتایج مرتبط و درست را به جستجوگر بدهد. پس نیاز است که گوگل  به روز رسانی های زیادی در الگوریتم های خودش انجام دهد تا به بهترین نتایج دست یابد. امروزه کسب درآمد از محتوا دیجیتال بسیار باب شده، به همین دلیل مهم است که قانون کپی رایت نیز رعایت شود.

 

قانونی به نام Digital Millennium Copyright Act وجود دارد که به اختصار به آن DMCA نیز گفته می‌شود. قانون حق چاپ هزاره دیجیتال در سال 1998 به دست رئیس جمهور آمریکا امضا شد و در سال 2012 در گوگل شروع به کار کرد. هدف راه اندازی واحد DMCA در گوگل، رعایت حق کپی رایت در بستر وب است. بر اساس این قانون افرادی که محتوا آن ها به سرقت رفته می‌توانند شکایت کنند و در صورت صحت، سایتی که دزدی کرده است با پنالتی گوگل مواجه خواهد شد.

 

الگوریتم pirate گوگل با توجه به شکایاتی که در بخش DMCA آمده، تصمیم می‌گیرد که چه سایتی را از صفحه نتایج حذف کند. الگوریتم دزد دریایی به این صورت کار می‌کند که در ابتدا اگر شکایتی شده بود، URL مربوطه از صفحه نتایج حذف می‌شود. اما اگر به بیش از 50 درصد محتوا های یک سایتی شکایت شده باشد، آن سایت را به صورت کلی از نتایج حذف می‌کند.

 

سایت هایی که با استفاده از ربات ها، مطالب را از سایت های دیگر بر می دارند و در زمان کمی، پست های متعددی منتشر می‌کنند، معمولا سرعت ایندکس شدن صفحاتشان بیشتر است. ممکن است رباتی بیاید و پست شما را بدون اجازه کپی کرده و در سایت خودشان بگذارد. در این صورت ممکن است پست سایتی که محتوا شما را سرقت کرده، زود تر ایندکس (index) شود و شما متهم به سرقت ادبی شوید. اگر از طرف DMAC شکایتی از شما شود می‌توانید با ارائه تاریخ انتشار پست خودتان، از این اتهام سر بلند بیرون بیایید.

 

راه حلی که می‌تواند از این اتفاقات پیشگیری کند، استفاده از سرچ کنسول گوگل است. یعنی شما به پنل خود در google search console رفته و آدرس (URL) مطلب جدید را وارد کنید و درخواست ایندکس شدن (request indexing) را بزنید. گوگل در اولین فرصت مطلب شما را ایندکس می‌کند. راه حل دیگر هم این است که بلافاصله پس از انتشار محتوا در سایت، آن را در شبکه های اجتماعی هم بگذارید. شبکه های اجتماعی مخصوصا توییتر و اینستاگرام بسیار محبوب و پر کاربر هستند و شما می‌توانید ورودی های سایت خود را افزایش دهید. وقتی کاربران از Social Media به سایت شما وارد شوند، گوگل اهمیت ویژه ای به صفحات شما داده و در صفحه نتایج بیشتر دیده می‌شوید و همچنین indexing سایتتان بالا می‌رود. راه دیگری که در پست های قبلی هم به آن اشاره شده بود، منظم بودن است. محتوا های خودتان را در سایت بر اساس یک الگوی خاص منتشر کنید. یعنی مثلا پست ها را در روز و ساعت خاصی روی سایت بگذارید.

 

پس به صورت کلی متوجه شدیم که الگوریتم دزد دریایی گوگل (google pirate algorithm) بر روی محتوا سرقت شده تمرکز دارد و سعی می‌کند بر اساس قانون DMCA عمل کند. اگر سایتی تخلفی داشته باشد با افت رتبه مواجه می‌شود. محتوایی که pirate روی آن ها حساس است عبارت اند از ویدیو، عکس، صوت، محصول و نرم افزار. در حقیقت یعنی این الگوریتم بیشتر متن ها را به الگوریتم panda سپرده است.

 

با توجه به پیشرفت روز افزون سئو و تعداد زیاد سایت های رقیب، بهتر است که تمام الگوریتم ها و نحوه عملکردشان را دانسته و طبق آن ها قدم برداریم. برای اینکه سایت بهینه و کاربر پسندی داشته باشیم نیاز است که با الگوریتم های گوگل دوست بوده و طبق قوانین آنها عمل کنیم.

 

امیدوارم از این پست اطلاعات مفیدی دریافت کرده باشید. منتظر معرفی الگوریتم های دیگر گوگل از سایت تیما باشد. با ما همراه باشید تا با هم یک درصد بیشتر بدانیم.

نظرات ارزشمند خود را با ما به اشتراک بگذارید

نظرات :
هنوز نظری ثبت نشده است.