واقعیت افزوده چیست و کجا کاربرد دارد؟ انواع AR

واقعیت افزوده یا additional reality که به آن augmented reality هم گفته می‌شود، یک تکنولوژی است که محتوا دیجیتال را در کنار محیط فیزیکی قرار می‎دهد و انواع مختلفی مثل Marker-Based، Marker-less و Projection دارد.

augmented reality یا AR یک تکنولوژی است که می تواند محتوای دیجیتال را در کنار محیط فیزیکی کاربر قرار دهد. یعنی عکس، متن و صدا دیجیتال را می توان با دنیای واقعی ترکیب کرد و در کنار هم گذاشت. در واقعیت افزوده بخشی از اطلاعاتی را که کاربر می بیند یا درک می کند توسط کامپیوتر ساخته شده و بخشی دیگر در واقعیت و محیط اطراف وجود دارد. در واقع می توان گفت که AR از محیط شما استفاده کرده و محتوای دیجیتالی خودش را در آن اضافه می کند.

امروزه بیشتر تلفن های همراه اپلیکیشن های AR را دارند و تنها با دوربین موبایل شما میتوانید در اتاق خود اشیایی را اضاف کنید که در واقعیت وجود ندارند.

با استفاده از عبارت augmented reality به صورت کامل می توان این تکنولوژی را تعریف کرد. کلمه augmented به معنای اضافه کردن است و کلمه reality هم به معنای واقعیت است. پس عبارت augmented reality یعنی اضافه کردن چیزی به واقعیت. حالا چه چیزی به واقعیت افزوده می شود؟ محتوای دیجیتال، یعنی چیزی که توسط کامپیوتر ساخته شده است و در دنیای واقعی وجود ندارد.

تاریخچه واقعیت افزوده (AR):

تکنولوژی AR از اواسط دهه 60 میلادی وجود داشته اما نه با این نام. در آن زمان نمایشگر هایی روی عینک ها نصب شده بود که نقشه های ساده را نشان می داد و رد یابی می شد زیرا قدرت پردازش کامپیوتر ها بسیار محدود بود، اما همین نمایشگر ساده روی یک عینک شفاف نشان دهند AR بوده است. در این مدت واقعیت افزوده تنها در آزمایشگاه ها استفاده می شد تا اینکه در سال 1990 یک محقق از شرکت بودینگ نام واقعیت افزوده را به صورت رسمی روی تحقیقاتش گذاشت. در سال 1992 یک محقق از آزمایشگاه آرمسترانگ، Virtual Fixtures را ایجاد کرد که اولین وسیله کانلا کاربردی در زمینه AR بود. این سیستم به کاربر اجازه می داد یک ربات را که فیزیکش در واقعیت وجود داشت و یک لایه سه بعدی مجازی به آن اضافه می شد، کنترل کند. پیشرفت بزرگ AR در سال 2000 با ساخت ARtoolkit رخ داد. این کتابخانه توسط یک فرد ژاپنی به نام هیروكازو (Hirokazu Koreeda) برای دنبال کردن ویدئو و افزودن گرافیک های مجازی ساخته شد. برای اولین بار در سال 2009، AR در رسانه های چاپی دیده شد. مجله Esquire واقعیت مجازی را به صفحات خود اضافه کرد به این صورت که اگر صفحه را دوربین موبایل خود اسکن می کردید رابرت داونی جونیور (Robert Downey Jr) برای شما صحبت می کرد.

در سال 2012 گوگل از پروژه عینک خودش رونمایی کرد که کاربران می توانستند به صورت کامل با واقعیت افزوده ارتباط برقرار کنند. با استفاده از این عینک کاربران می توانستند به برنامه های mail، google maps و google+ دسترسی داشته باشند.

در سال 2016 بازی پوکمن گو (pokemon Go) به صورت رایگان توسط شرکت های Nintendo و Niantik برای پلتفرم های اندروید (android) و IOS ارائه شد. در این بازی از google maps برای نشان دادن موقعیت مکانی آواتار شما استفاده می کند و زمانی که یک pokemon را پیدا کردید با استفاده از AR آن را روبروی شما قرار می دهد.

انواعAR :

واقعیت افزوده انواع مختلفی دارد که 3 نوع آن را در زیر بررسی می کنیم:

واقعیت افزوده بر پایه‌ نشانگر:(Marker-Based Augmented Reality)

به این مدل الگو محور نیز گفته می شود و در این مدل از شناسایی تصویر استفاده می کنیم. یعنی AR کاملا به تصویری که در واقعیت وجود دارد وابسته است. به عنوان مثال می توان یک عکس را به عنوان نشانگر انتخاب کرد و زمانی که دوربین را روی کتاب می گیریم عکس های آن به صورت متحرک در صفحه نمایش گوشی به تصویر در آیند. در واقعیت افزوده بر پایه نشانگر بیشترین کارکرد سمت دوربین و پردازشگر است.

واقعیت افزوده بدون نشانگر (Marker-less Augmented Reality):

به این مدل مکان محور نیز گفته می شود و دستگاه از سنسور های مختلفی مانند دوربین،GPS ، قطب نما و فشارسنج استفاده می کند. این مدل برای مسیریابی و بازی هایی مانند pokemon استفده می شود.

واقعیت افزوده مبتی بر نور افکنی (Projection Augmented Reality):

به این مدل حرکت محور کفته می شود و پروژکتور ها نقش مهمی در آن دارند. با استفاده از نور، تصاویری بر شی دیگری تابیده می شود و حسگر های مخصوصی وجود دارد که حرکت ها را شناسایی کرده و طبق آن عمل می کند. یکی از مثال های واقعیت مجازی حرکت محور، کیبورد های مجازی است.

ویژگی و کاربردهای AR:

در واقع AR ترکیبی از دنیای مجازی و فیزیکی است و تعاملات جدیدی را بوجود آورده است. AR فواید بسیاری دارد. یکی از فواید AR این است که اطلاعات مورد نیاز درباره یک محصول را به سادگی می توان با یک بارکد دریافت کرد (Improved Information). حتی می توان برای خرید آن را  در جایی که در نظر داریم تجسم کرد و به سادگی خرید را انجام داد (Easy Visualization). از این رو تصمیم گیری آسان شده و خرید ها با آگاهی بیشتری انجام می شوند (Unique User Experiences). واقعیت افزوده روشی جدید برای جذب مخاطب و رقابت شده است چرا که هر برندی که این امکانات را به کاربر بدهد، تصمیم گیری را برای کاربر آسان کرده و به سادگی امکان تجسم به وی را می دهد(Competitive Differentiation).

همانطور که ذکر شد یکی از بزرگترین کاربرد های Augmented Reality در فروش است. اما کاربرد های فراوان دیگری نیز دارد. مثلا در پزشکی می توان با استفاده از واقعیت افزوده در MRI و X-RAY انقلاب عظیمی را ایجاد کرد.

از دیگر کاربرد های AR می توان به مدل سازی و معماری اشاره کرد. به این صورت که نقشه کشیده شده را در جایی که قرار است پروژه قرار گیرد به صورت 3بعدی مشاهده کرد.

کاربرد جذاب دیگر واقعیت افزوده در مبحث آموزش است. اگر کتاب ها را با AR ترکیب کرده و مباحث را به صورت زنده و 3 بعدی به دانش آموزان آموزش دهند نرخ یادگیری بسیار بالا رفته و علاقه به درس خواندن بیشتر می شود.

حضور بسیار پر رنگ واقعیت مجازی (AR) در سرگرمی و بازی های ویدئویی انکار ناپذیر است و باعث جذابیت بالایی در این نوع سرگرمی ها شده است. همچنین برنامه نویس های پلتفرم موبایل نیز به سمت واقعیت افزوده روی آورده اند.

این تکنولوژی همچنین در صنعت توریسم هم کاربرد های فراوانی دارد. تصور کنید که تنها با یک عینک تخت جمشید را به صورت کامل و 3 بعدی مشاهده کنید و در تالار های باشکوه آن قدم بزنید.

یکی از نکته های مهمی که باید در نظر گرفته شود این است که واقعیت افزوده یا Augmented Reality با واقعیت مجازی Virtual Reality بسیار متفاوت است و نباید این دو مفهوم را به جای یکدیگر استفاده کنیم. حتما در پست های بعدی VR را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

مانند هر تکنولوژی دیگر واقعیت افزوده نیز معایبی دارد که با پیشرفت و گذشت زمان کم کم رفع خواهد شد. یکی از خطرات آن حریم خصوصی است. از دیگر معایب آن این است که به منابع زیادی برای ارسال و پردازش اطلاعات نیاز دارد.

امیدوارم که از این پست لذت برده باشید و به تمام سوالاتتون درباره واقعیت افزوده پاسخ داده باشیم. منتظر نظرات و سوالات شما هستیم. با ما در ارتباط باشید.

نظرات ارزشمند خود را با ما به اشتراک بگذارید

نظرات :
هنوز نظری ثبت نشده است.