الگوریتم پیج رنک گوگل

یکی از الگوریتم های گوگل برای رتبه بندی سایت ها پیج رنک است. الگوریتم page rank در سال 1998 معرفی شد. همچنین در سال 2000 یک toolbar برای نشان دادن امتیاز سایت ها به صورت عمومی ارائه شد.

سلام. حالتون چطوره؟ فاطمه تابع هستم برنامه نویس تیما. از این پست قراره باهم الگوریتم های گوگل رو بررسی کنیم. امیدوارم که این پست ها رو دنبال کنید و دوست داشته باشید.

 

الگوریتم یعنی یک فعالیت را به صورت مرحله به مرحله انجام دهیم و این که این مراحل، در چه زمانی و به چه ترتیبی انجام شوند برای ما مهم باشد. به طور کلی می‌توان گفت الگوریتم فهرستی از قوانین و دستورات است که برای انجام یک وظیفه یا کار، باید به آن ها عمل کرد. درست است که الگوریتم بیشتر در مباحث ریاضی و برنامه نویسی کاربرد دارد، اما در زندگی واقعی هم حضورش احساس می شود.

 

الگوریتم های گوگل سیستم های پیچیده ای هستند با هدف نشان دادن نتایج مرتبط با سرچ کاربر. گوگل به طور کلی 2 دسته به روز رسانی دارد. اولین مورد به روز رسانی های کوچک هستند که ممکن است حتی روزی چند بار هم انجام شوند. دیگری به روز رسانی های بزرگ هستند که می‌توان گفت سالانه رخ می‌دهند و آنقدر مهم هستند که google برای هرکدام نامی اختصاص می دهد.

 

گوگل (Google) الگوریتم های زیادی برای رتبه بندی و نمایش نتایج دارد که طی چند پست آینده، بیشتر آن ها را بررسی خواهیم کرد. یکی از این الگوریتم ها پیج رنک (google page rank) است که این الگوریتم، در سال 1998 معرفی شده است و آن را به صورت اختصاری PR نیز می نویسند. هدف Page Rank رتبه بندی سایت ها بود و جزو اولین الگوریتم هایی است که گوگل معرفی کرده است. این الگوریتم بر لینک ها تمرکز داشت به این صورت که هر سایتی که لینک بیشتری دریافت کرده بود، امتیاز بیشتری می گرفت و در نتایج بالاتر نمایش داده می شد. لازم به ذکر است که PR الگوریتمی بازگشتی است زیرا اهمیت یک صفحه، به صفحاتی که به آن لینک داده اند بستگی دارد.

 

الگوریتم PR باعث شد گوگل از دیگر موتور های جستجو متمایز شده و توجه بیشتر کاربران را به سمت خود جلب کند. در این الگوریتم، گرافی از لینک ها ساخته می‌شد تا مشخص شود چه سایتی بیشترین بک لینک (Back Link) را دریافت کرده، سپس طبق آن امتیاز دهی و رتبه بندی انجام می‌شد. البته این الگوریتم به این سادگی ها هم نبود و تنها شمارش تعداد لینک هایی که به یک سایت می‌آید نمی‌توانست رتبه آن سایت را مشخص کند، بلکه از چه صفحه ای و با چه رنکی به این سایت لینک داده شده است هم مهم بود. به این معنی که اگر از یک صفحه با رنک 6 لینک داده شود خیلی امتیاز بیشتری کسب می کند تا اینکه از یک صفحه با رنک 4 لینک داشته باشیم.

 

امتیاز دهی به سایت ها بین 0 تا 10 بود، یعنی کمترین امتیاز صفر و بیشترین 10 بود. نکته قابل توجه اینجاست که اگر یک صفحه وب هیچ لینکی نداشته باشد، آن صفحه با اعتبار صفر شروع نمی‌شود، بلکه عدد مورد نظر برای آن 0.15 است. علاوه بر لینک دهی از سایت های دیگر مواردی از جمله انکر تکست (Anchor Text)، لینک های داخلی و لینک های NoFollow بر الگوریتم پیج رنک برای رتبه بندی تاثیر گذار بودند.

 

اگر در حدود سال 2000 با گوگل کار کرده باشید حتما نوار ابزار پیج رنک را به یاد دارید که در این نوار رتبه سایت نشان داده می شد. این نوار ابزار باعث شد که متخصصان سئو راه هایی به غیر از تولید محتوا را برای بالا بردن رتبه استفاده کنند. به عنوان مثال پول دادن به سایت های معتبر برای لینک دادن به سایت آن ها. گوگل در سال 2016 به طور کلی این نوار ابزار را حذف کرد و در به روز رسانی هایش آن را ادامه نداد. البته مشخص نیست که این الگوریتم به طور کامل حذف شده باشد یا نه، بلکه دیگر یک معیار کامل برای رتبه بندی نیست.

 

یکی دیگر از دلایلی که گوگل نوار ابزار پیج رنک را کنار گذاشت این بود که به صورت عمومی امتیاز صفحات به اشتراک گذاشته می‌شد و متخصصان سئو در یک رقابت پایان ناپذیر گیر کرده بودند. همانطور که گفته شد افراد کم کم به جای تولید محتوا با ارزش، تنها به فکر بالا بردن امتیاز سایت خود از راه های دیگر بودند و سعی داشتند رتبه سایت خود را به هر روشی دستکاری کنند.

 

همانطور که گفته شد این الگوریتم از بین نرفته و هنوز هم در رتبه بندی ها استفاده می شود اما دیگر google ابزاری برای اندازه گیری آن ارائه نمی دهد. یکی از راه هایی که می توان کمی از پیج رنک و امتیاز های بک لینک گرفتن مطلع شد Authority Score است. در امتیاز Authority، شما متوجه می شوید که لینک گرفتن از یک صفحه تا چه اندازه روی سئو سایت شما تاثیر دارد.

 

در انتها باید بدانیم که هیچ چیزی بیشتر از ارائه محتوا جدید و با کیفیت به سئو سایت ما کمک نخواهد کرد. امیدوارم که از این پست اطلاعات مورد نظر را گرفته باشید. منتظر پست های بعدی ما، که الگوریتم های دیگر گوگل است باشید.

 

نظرات ارزشمند خود را با ما به اشتراک بگذارید

نظرات :
هنوز نظری ثبت نشده است.