دامنه چیست؟

سایت (Site)،هاست(Host) و دامنه سه عضو جدا ناپذیرند. برای داشتن سایت ابتدا باید دامنه (Domain) ثبت کنید. دامنه ها پسوند های متفاوت با کاربرد های متفاوتی دارند.

اولین چیزی که برای راه اندازی سایت به آن نیاز دارید دامنه (Domain) است. همه ما تقریبا هر روز با دامنه های زیادی سروکار داریم اما شاید تعریف آن را ندانیم. در این بلاگ، هم به تعریف دامنه می پردازیم و هم انواع آن را توضیح می دهیم. پس با ما همراه باشید تا با هم یک درصد بیشتر بدانیم.

 

دامنه یا  Domainهمان آدرسی است که کاربران با آن، سایت شما را پیدا خواهند کرد. به عنوان مثال آدرس سایت ما www.teamaa.ir است. دامنه ها از دو بخش تشکیل شده اند. یکی نام دامنه و دیگری پسوند.

 

نام دامنه همان اسم سایت شما است، به عنوان مثال نام دامنه سایت ما می شود teamaa. شما در نام دامنه مجاز به استفاده از حروف انگلیسی (a-z)، اعداد (1-9) و خط تیره (-) هستید. بهتر است نام دامنه کوتاه و معنا دار باشد تا در ذهن مخاطب جا بگیرد و همچنین تایپ آن برای مخاطب ساده باشد. نکته مهم دیگری که برای انتخاب نام دامنه باید در نظر گرفت، مرتبط بودن نام دامنه با کسب و کار شما است.

دومین بخش دامنه پسوند آن است که در پسوند سایت ما می شود ir. هر کدام از پسوند هایی که در اینترنت می بینید معنایی دارند و مخفف کلمه ای هستند که در ادامه به توضیح آن ها می پردازیم.

هر دامنه متعلق به یک شخص است و اختصاصی است و فرد دیگری نمی تواند از آن استفاده کند. به عنوان مثال teamaa.ir برای سایت تیما است و مختص به همین سایت است. معمولا دامنه ها به صورت سالیانه خریداری می شوند و بعد از تمام شدن زمان، آن اگر تمدید نشوند دیگران می توانند آن را خریداری کرده و از آن دامنه استفاده کنند.

برای سایت شما نیاز به هاست (Host) هم دارید. یعنی فضایی که در آن فایل های سایت خود را قرار می دهید. در پست های بعدی حتما به تعریف هاست هم خواهیم پرداخت.

 

انواع پسوند دامنه :

 

1. پسوند  .com

پسوند .com (دات کام)، رایج ترین پسوند دامنه ها است.  comمخفف commercial به معنی تجاری است و برای تمام شرکت هایی که به تجارت مشغول اند، مناسب است و معمولا افراد از این پسوند استفاده می کنند.

 

2. پسوند .int

int مخفف کلمه international به معنی بین المللی است. از این پسوند برای سایت های سازمان های بین المللی استفاده می شود.

 

3. پسوند .net

net مخفف network به معنای شبکه است. برای شرکت هایی که خدمات اینترنتی ارایه می دهند مناسب است.

 

4. پسوند .org  

 org مخفف کلمه Organization به معنای سازمان است. این پسوند یکی از رایج ترین پسوند ها، برای سازمان هایی است که فعالیت تجاری ندارند.

 

5. پسوند .gov

 gov مخفف کلمه government به معنی دولت است. از این پسوند برای دامنه های وب سایت های دولتی استفاده می شود.

 

6 .پسوند .info  

info مخفف کلمه Information به معنای اطلاعات است. برای سایت های اطلاع رسانی در زمینه های مختلف، استفاده می شود.

 

7. پسوند .edu

edu مخفف education به معنای تحصیلات است. این پسوند برای سایت هایی مناسب است که محتوای آموزشی ارائه می دهند.

 

8. پسوند .ac

 ac مخفف scension IslandA یا همان مجموعه جزایر آسکنشن است. اما به دلیل شباهتی که به مخفف کلمه academy به معنای تحصیلات عالی دارد، برای سازمان های آموزشی نیز استفاده می شود.

 

9. پسوند .co

co پسوندی جهانی است و مخفف عبارت company یا corporation به معنی شرکت است. گوگل به سایت هایی که دامنه آن ها با پسوند co است توجه ویژه ای دارد و این پسوند میان مردم دنیا بسیار محبوب است. تا قبل از سال 2010 این پسوند برای کشور کلمبیا بود و بعد از آن، به صورت جهانی با عنوان پسوند شرکتی معرفی شد.

 

10 . پسوند .travel

Travel به معنی سفر است و برای شرکت هایی مناسب است که خدمات مسافرتی دارند.

 

11 .پسوند .ir

این پسوند متعلق به کشور ایران است و فقط کسانی می توانند آن را تهیه کنند که مقیم ایران باشند. ir یکی از پسوند های محبوب و رایج بین ایرانیان است زیرا هزینه تهیه آن بسیار پایین است.

 

12. پسوند .biz

biz مخفف business به معنی تجارت است و در سایت هایی که فعالیت تجاری دارند، استفاده می شود.

 

امیدوارم از این پست اطلاعات مفیدی دریافت کرده باشید. من فاطمه تابع به همراه همکارانم در تیما منتظر نظرات ارزشمند شما هستیم.

نظرات ارزشمند خود را با ما به اشتراک بگذارید

نظرات :
هنوز نظری ثبت نشده است.