رایانش لبه

Edge Computing (رایانش لبه) یعنی پردازش داده ها نزدیک به منابع داده انجام شود. رایانش لبه برای اینترنت اشیا (IOT)، خودرو های خودران (IOV) و بینایی کامپیوتر (Computer Vision) کاربرد دارد.

سلام. حالتون چطوره؟ در پست های قبل در مورد رایانش ابری (Cloud Computing)، رایانش مه (Fog Computing) صحبت کردیم و 7 مورد از بهترین سرویس دهنده های ابر را معرفی کردیم. دنیای تکنولوژی روز به روز در حال پیشرفت هست. به طور کلی Edge Computing یعنی پردازش داده ها نزدیک به منابع داده انجام شود. در این پست می خواهیم به صورت جزئی تر به بررسی محاسبات لبه و فواید آن بپردازیم.

 

در رایانش لبه یا Edge Computing پردازش داده ها در یک مرکز متمرکز مثل ابر انجام نمی شود، بلکه در چند منبع غیر متمرکز که نزدیک به کاربران نهایی (End Users) هستند پردازش انجام می شود، یعنی خود شما هم ممکن است نقش پردازشگر را داشته باشید.

 

Edge Computing ارتباط تنگاتنگی با اینترنت اشیا یا IOT دارد. وسایل هوشمند در دنیای امروزی تمام اطراف ما را فرا گرفته اند. پردازش داده های این وسایل هوشمند زمان گیر است و پهنای باند زیادی را اشغال می کند. اگر این پردازش ها را به رایانش لبه بسپاریم، هم سریع تر اطلاعات منتقل می شوند و در شبکه ترافیکی ایجاد نمی شود و هم اینکه پهنای باند ما برای کار های سنگین تر آزاد می ماند.

 

در اصل نحوه کار محاسبات لبه به این صورت است که هر دستگاهی که دارای قدرت پردازش است به یک مرکز داده تبدیل شده و نسبت به توانایی دستگاه، محاسبات را انجام می دهد. تنها نتیجه یا داده هایی که نیاز است به ابر ارسال می شوند به جای اینکه تمام اطلاعات به ابر ارسال شود و در آن جا پردازش شود و بعد نتیجه دوباره به دستگاه باز گردد.

 

پس تا این جا متوجه شدیم که با رایانش لبه سرعت بیشتر، امنیت بیشتر و ترافیک شبکه کمتری داریم. اگر بخواهیم بیشتر در مورد امنیت توضیح دهیم، باید بگوییم که برخی از داده ها خصوصی هستند و نباید از منبع خود خارج شوند، اما با این حال باز هم باید پردازش روی آن ها صورت بگیرد. در این حالت Edge Computing به ما کمک می کند که پردازش ها در همان منبع داده (Data Source) انجام شود و سپس نتیجه آن به ابر ارسال شود. پس هم امنیت داده ها حفظ شده و هم اینکه پردازش مورد نیاز صورت گرفته است.

 

در بسیاری از موارد، رایانش لبه، رایانش مه و رایانش ابری به جای یکدیگر استفاده می‌شوند، اما باید تاکید کرد که این 3 مفهوم باتوجه به رابطه تنگاتنگی که با هم دارند، باز هم تفاوت هایی دارند که قابل توجه است. ریشه این تفاوت در منبع محاسبات و ذخیره سازی اطلاعات است.

در رایانش لبه (Edge Computing) پردازش و ذخیره سازی اطلاعات در همان محلی انجام می شود که داده ها قرار دارند یعنی همان منبع داده.

در رایانش ابری (Cloud Computing) تمامی اطلاعات و پردازش ها در ابر انجام می شود که جایی دور از دستگاه و منابع داده است.

رایانش مه (Fog Computing) میان رایانش ابری و رایانش لبه است. پردازش هایی که امکان انجام آن ها در لبه نیست به Fog منتقل می شوند. توان پردازشی مه از لبه بیشتر و از ابر کمتر است.

 

نتیجه گیری :

رایانش لبه برای اینترنت اشیا (IOT)، خودرو های خودران و بینایی کامپیوتر (Computer Vision) و ... کاربرد دارد. تمامی این مفاهیم برای ساده سازی کار ها و کاهش مصرف انرژی و در نتیجه زندگی راحت تر برای ما است.

 

امیدوارم که اطلاعات مفیدی رو از این پست گرفته باشید. حتما پست های دیگر سایت رو مطالعه بفرمایید. منتظر نظرات ارزشمند شما هستیم.

 

نظرات ارزشمند خود را با ما به اشتراک بگذارید

نظرات :
هنوز نظری ثبت نشده است.