محاسبات مه

رایانش مه (Fog Computing) یک زیر ساخت غیر متمرکز دارد که باعث افزایش سرعت در پردازش و انتقال اطلاعات می شود و منابع پردازشی را به کاربر نهایی (End Users) نزدیک تر می کند. توان پردازشی رایانش مه از ابری است.

سلام. حالتون چطوره؟ در پست های قبل در مورد رایانش ابری صحبت کردیم و 7 مورد از بهترین سرویس دهنده های ابر را معرفی کردیم. با پیشرفت روز افزون تکنولوژی و تولید حجم عظیمی از داده های سنگین، رایانش ابری روند متفاوتی را در پیش گرفته که باعث بوجود آمدن مفاهیم جدیدی شده است. رایانش مه یا Fog Computing یکی از این مفاهیم است که در این پست با هم به بررسی آن می پردازیم.

 

رایانش مه (Fog Computing) اولین بار توسط شرکت Cisco در سال 2014 معرفی شد. Fog Computing بر خلاف رایانش ابری (Cloud Computing) یک زیر ساخت غیر متمرکز است. این فناوری برای افزایش سرعت در پردازش و انتقال اطلاعات بوجود آمد. در این فناوری، منابع از دیتاسنتر ها (Data Centers) به لبه شبکه (Edge Network) منتقل می شود. در حقیقت منابع پردازشی را به کاربر نهایی (End Users) نزدیک تر می کند.

 

در رایانش ابری اطلاعات از دستگاه ها گرفته شده و به سمت ابر ارسال می شود و در ابر پردازش های لازمه صورت می گیرد و سپس نتیجه به سمت دستگاه باز می گردد. این فرایند طولانی است و برای کار هایی که نیاز است Real Time انجام شود مناسب نیست، به همین دلیل بهتر است از Fog Computing استفاده شود. در Fog تعدادی دستگاه بین End Users و Cloud قرار دارد که سعی می کنند تا حد امکان، پردازش ها و ذخیره سازی را انجام دهند تا هم خدمات با کیفیت و سرعت بیشتری انجام شوند و هم در مصرف پهنای باند صرفه جویی شود.

 

از مزایای Fog Computing می توان به چابکی بیشتر کسب‌و‌کار، امنیت بیشتر، اطلاعات دقیق‌تر، کنترل حریم خصوصی، کاهش هزینه‌ها و صرفه جویی در مصرف پهنای باند اشاره کرد. همچنین نیاز به سخت افزار و دسترسی همیشگی به تجهیزات از معایب محاسبات مه هستند.

 

در انتها باید توجه داشت که رایانش مه با رایانش لبه (Edge Computing) کاملا متفاوت است و در ادامه پست ها، حتما به بررسی Edge Computing نیز خواهیم پرداخت.

 

امیدوارم که از این پست اطلاعات مفیدی دریافت کرده باشید. ممنون که همراه ما هستید.

 

نظرات ارزشمند خود را با ما به اشتراک بگذارید

نظرات :
هنوز نظری ثبت نشده است.