DLT چیست؟

DLT که مخفف عبارت Distributed Ledger Technology به معنای دفتر کل توزیع است. کسانی که با فناوری بلاک چین (Block Chain) آشنایی دارند، احتمالا این واژه را شنیده اند. در حقیقت به لطف این فناوری به جای اینکه اطلاعات روی یک سیستم، سرور یا مرکز ذخیره شوند، میان همه اعضای شبکه به اشتراک گذاشته می‌شود.

سلام، وقتتون بخیر. علی هستم برنامه نویس تیما. امروز می خواهیم با هم در مورد DLT که مخفف عبارت  Distributed Ledger Technology به معنای دفتر کل توزیع است، صحبت کنیم. کسانی که با فناوری بلاک چین (Block Chain) آشنایی دارند، احتمالا این واژه را شنیده اند. در حقیقت به لطف این فناوری به جای اینکه اطلاعات روی یک سیستم، سرور یا مرکز ذخیره شوند، میان همه اعضای شبکه به اشتراک گذاشته می‌شود که این امر فواید زیادی برای ما دارد. در ادامه به طور کامل این فناوری رو مورد بررسی قرار می دهیم.

 

 

برای بهتر درک کردن DLT یا دفتر کل توزیع، فرض کنید شما در بانکی حساب باز کرده‌اید و ده هزار تومان در آن بانک پول دارید. اگر بخواهید هزار تومان را به فرد دیگری انتقال دهید، بانک ابتدا موجودی حساب شما را چک می‌کند، هزار تومان از حساب شما کسر می‌کند و آن را به حساب مقصد منتقل می‌کند و دفتر کل خود را به روز رسانی می‌کند یعنی اطلاعات جدید را وارد پایگاه داده خود می کند. این امر به این معناست که اطلاعات شما توسط یک نهاد یا فقط یک مرکزیت نگهداری می‌شود که بهش دفترکل متمرکز گفته می شود.

 

 

به خاطر اینکه اطلاعات شما در یک سرور متمرکز است، امکان حمله به آن سرور و سرقت اطلاعات شما وجود دارد و یا اصلا ممکن است آن سرور دچار نقص فنی یا مثلا آتش سوزی شود و اطلاعات شما از بین بروند. حتی ممکن است آن مرکزیتی که اطلاعات شما را ذخیره و نگهداری می‌کند، اطلاعات را بدون اجازه، به سایرین بفروشد یا در اختیار نهاد ها یا ارگان های دیگر قرار دهد. مثال واضح این امر، رسوایی فیسبوک (Facebook) است که اطلاعات کاربران خود را به شرکت های تبلیغاتی دیگر میفروخت.

 

پس برای انجام امور بانکی و یا نقل و انتقالات مالی‌، ما به شخص واسط یا ثالثی نیاز داریم، که در مثال گفته شده شخص ثالث ما بانک هست. صد در صد بانک برای انجام این امور، از ما کارمزدی دریافت می‌ کند و علاوه بر کارمزد، وقتی پای شخص سومی وسط بیاید، طبیعتا سرعت انجام آن عملیات هم کاهش می یابد. دوباره بر می گردیم به همان مثال انتقال پول از حساب شما به شخص دیگر، برای انجام این تراکنش بانک باید یک سری فرآیند یا عملیات هایی را انجام دهد مانند چک کردن حساب، استعلام، انتقال وجه و… . انجام این فرآیند ها، نیازمند زمان زیادی است که در واقع این زمان صرف تایید هویت و کارهای اداری مربوطه می شود.

 

 

پس مشکلات ما شد امنیت (Security)، سرعت (Speed) و هزینه (Cost). حالا می رویم سراغ اصل مطلب یعنی دفتر کل توزیع شده یا DLT. همانطور که از اسمش مشخص است، DLT مرکزیت خاصی ندارد و توسط یک نهاد یا یک ارگان مدیریت و کنترل نمی‌شود. تمامی اطلاعات موجود از جمله داده های مالی، غیر مالی و سایر داده ها، داخل یک سرور نگهداری نمی‌شود و در اصل این داده ها بین بی شمار سیستم توزیع می‌شود. افراد در این تکنولوژی یک شبکه را تشکیل می‌دهند و اگر قرار است تراکنش یا اطلاعاتی ثبت شود، این اطلاعات داخل سیستم تمامی اعضا شبکه ثبت می‌شود.

 

 

تمامی اعضای شبکه یک نسخه از دفتر کل را در سیستم های خود نگه می دارند و اگر تراکنش یا اطلاعاتی بخواهد ثبت شود، باید با توافق اعضای شبکه این اتفاق بیفتد. در اصل یعنی پس از تایید بیش از نیمی از اعضای شبکه (بیش از 50 درصد)، آن تراکنش یا اطلاعات ثبت می ‌شود و دفتر کل تمامی اعضای شبکه، به روز رسانی می ‌شود. این امر باعث می شود که هر تغییری در شبکه از چشم اعضای آن شبکه پنهان نباشد، چون باید آن تغییر با موافقت و تایید اعضاء شبکه صورت گیرد.

 

 

حالا می رویم سراغ مزایا DLT. از آنجا که سرور مرکزی وجود ندارد و تمامی اطلاعات در سیستم های اعضا توزیع شده است، بنابراین امکان هک کم است و در واقع حمله به آن بسیار دشوار است. دلیل این امر این است که اگر فردی بخواهد اطلاعاتی را تغییر دهد یا هک کند، باید این کار را در سیستم تمامی اعضای شبکه انجام دهد که این امر تقریبا غیر ممکن است. پس این شد راه حل مشکل اول ما یعنی امنیت یا Security.

از انجایی که دیگر شخص واسط و ثالثی در سیستم DLT وجود ندارد، دیگر نیازی نیست برای انجام تراکنش ها و یا سایر فعالیت های خود، به شخص واسط هزینه ای پرداخت کنید. در اصل همانطور که گفتیم واسط در تکنولوژی دفتر کل توزیع شده از میان رفته است پس این هم شد راه حل مشکل هزینه یا Cost.

در این تکنولوژی افراد به صورت همتا به همتا یا اصطلاحا Peer To Peer به یکدیگر متصل اند، یعنی شبکه توزیع ‌شده توسط کاربران اداره می‌شود. هیچ مدیر، ادمین یا سروری مرکزی وجود ندارند چون که هر کاربر یا Node، یک کپی از فایل‌ ها و اطلاعات را در خود نگه می دارد. هر کاربر هم به عنوان سرویس‌ گیرنده یا Client و هم به عنوان سرویس ‌دهنده یا Server برای سایر کاربران یا گره‌ ها عمل می‌کند. پس برای انجام تراکنش ها یا فعالیت ها، دیگر نیاز به شخص واسط نیست و تمامی فعالیت ها توسط اعضای شبکه صورت می‌گیرد. این امر باعث افزایش سرعت تا حد زیادی می‌شود. پس این مورد هم شد راه حل مشکل سرعت یا Speed.

 

امیدوارم که از این آموزش لذت برده باشید و براتون مفید واقع شده باشه. با ما همراه باشید تا با هم یک درصد بیشتر بدونیم.

نظرات ارزشمند خود را با ما به اشتراک بگذارید

نظرات :
هنوز نظری ثبت نشده است.