مزایا و معایب BCoT

مزایا و معایب BCoT، که در اصل ترکیب IOT و Blockchain است صحبت کنیم. توضیح کامل این فناوری را می توانید در پست " ترکیب Blockchain و IOT" سایت تیما مطالعه کنید.

سلام، وقتتون بخیر. علی هستم برنامه نویس تیما. امروز می خواهیم با هم در مورد مزایا و معایب BCoT، که در اصل ترکیب IOT و Blockchain است صحبت کنیم. توضیح کامل این فناوری را می توانید در پست "ترکیب Blockchain و IOT" سایت تیما مطالعه کنید.

 

 

 

  • اولین مورد Smart Manufacturing یا تولید هوشمند هست. در صنعت ساخت و تولید، آنالیز Big Data یک نقش بسیار مهمی را ایفا می کند چون در هر فاز ساخت از جمله فاز طراحی، تولید و ... داده های زیادی تولید می شوند. داده های صنعت خیلی تکه تکه هست که همین مورد باعث نبود یکپارچگی می شود. فناوری BCoT این مشکل را حل و همچنین امنیت کار را هم بهبود می دهد.

 

  • مورد بعدی، تامین قطعات است. معمولا یک محصول از قطعات مختلفی تشکیل می شود که از مکان های مختلفی تامین می شوند. ممکن هست چند قطعه بی کیفیت وارد کارخانه شوند و این که هر آیتم بررسی شود و یا حتی یک سیستم مخصوص هر قطعه درست شود، هزینه سنگینی دارد. این مشکل به سادگی توسط BCoT می تواند رفع شود. به این صورت که به هر قطعه یک ID موقع ساخته شدن داده می شود و زمان ساخت آن قطعه هم در بلاک چین ثبت می شود. از آن جایی که بلاک چین خاصیت Traceable یا همان قابل ردیابی بودن را دارد، این امر را برای ما ساده تر می کند.

 

  • استفاده بعدی در صنعت غذایی است، در این مورد هم دقیقا Traceable بودن کمک ما می کند تا مطمئن شویم زمان تولید محصول درست بوده و محصول برای ما ضرری ندارد. از آن جایی که Blockchain سیستمی تغییر ناپذیر هست پس امکان تعویض تاریخ وجود ندارد.

 

  • مورد بعدی Smart Grid یا شبکه برق یا انرژی هوشمند است. با پیدایش مقوله انرژی تجدیدپذیر توزیع شده، افراد از مصرف کننده در حال تبدیل شدن به فروشنده یا تولید کننده هستند. یعنی علاوه بر اینکه انرژی مورد نظر خودشان رو مصرف می کنند، مقدار اضافی رو می توانند بفروشند که به این عمل Energy Trading یا تجارت انرژی گفته می شود. چالشی که در این موضوع وجود دارد، نبود امنیت در این تبادل انرژی هست که بلاک چین این موضوع را حل می کند.

 

  • بهداشت و درمان، مورد بعدی است که به خاطر پیری جمعیت تبدیل به یک مشکل بزرگ شده است. با کمک IOT و رشد Wearable Deviceها، این مشکل تا حدی حل شده چون که دیگر نیازی نیست حتما به درمانگاه مراجعه شود. این دستگاه ها به صورت مدام، اطلاعات حیاتی مثل ضربان قلب، میزان قند و ... را اندازه گیری می کنند تا دکتر ها در هر لحظه بتوانند به این داده ها دسترسی داشته باشند. مشکل که وجود دارد باز بر می گردد به امنیت، حریم خصوصی و ناهمگونی داده ها که این مشکلات را بلاک چین پوشش می دهد.

 

  • مورد آخر Internet of Vehicles یا اینترنت وسایل نقلیه و هواپیما های بدون سرنشین است. IOV یا همان Internet of Vehicles در اصل به ارتباط بین دو وسیله نقلیه یا یک وسیله نقلیه با دستگاه های هوشمند داخل شهر و یا حتی ارتباط با زیرساخت گفته می شود. همونطوری که می شود حدس زد، این مورد هم ناهمگونی زیادی دارد و امنیت هم نقش مهمی را در آن ایفا می کند. دقیقا همین موارد در مورد هواپیما های بدون سرنشین یا UAV ها هم صدق می کند.

 

همانطوری که گفتیم، ترکیب دو فناوری Blockchain و IOT فواید خیلی زیادی دارد ولی خالی از عیب و نقص هم نیست. شکلی که در پایین مشاهده می کنید دقیقا بیانگر همین موارد است.

 

 

 

  • مورد اول، محدودیت منابع هست. دستگاه های IOT مانند سنسور ها یا محرک ها با مشکل کمبود و محدود بودن منابع رو به رو هستند که این منابع می تواند فضا، انرژی، قدرت پردازش و خیلی موارد دیگر باشد. ترکیب این مورد با الگوریتم های اجماع بلاک چین و یا حتی ذخیره کردن خود بلاک چین شرایط را وخیم تر هم می کند. البته لازم به ذکر است که یکی از راه حل های بالقوه برای این مشکل می تواند استفاده از ابر یا Cloud باشد.

 

  • مورد بعدی ضعف های امنیتی است. درست است که با ترکیب IOT و Blockchain یا همان BCoT امنیت به طرز قابل توجهی افزایش می باید ولی هنوز به خاطر وسایل IOT آسیب پذیری از این سمت وجود دارد. یکی از این موارد می تواند استفاده از شبکه های Wireless باشد، که هنوز می شود آن ها را مورد حمله قرار داد. برای حل این مشکل، باید تا آنجایی که می شود دستگاه های IOT را ایمن تر کرد.

 

  • نقض حریم خصوصی مورد بعدی است که به لطف بلاک چین تا حد زیادی حل شده است ولی به طور مثال در شبکه بیت کوین (Bitcoin)، کاربران می توانند برای ناشناس ماندن یک اکانت موقت درست کنند. برای حل این موضوع هم، از Mixed Coin ها استفاده می کنند تا هکر ها را از دسترسی به اطلاعات اصلی دور کنند.

 

  • مورد چهارم، مکانیزم های تشویق توی بلاک چین هست. همانطوری که می دانید در بیت کوین و سایر ارز ها، ماینر ها برای ساخت بلاک، پاداشی دریافت می کنند. چالش اصلی اینجاست که پاداش در BCoT باید چه چیزی باشد تا ماینر ها به کار خود ادامه دهند. برای این مورد محققان، سیستم هایی را بر اساس Sharing Economy ارائه دادند که بر این اساس است که مواقعی به سیستم احتیاجی نیست، آنرا اجاره می دهند و بر اساس همان زمان، مبلغی را دریافت می کنند.

 

  • Big Data Analysis موردی بعدی است. حجم داده های دریافتی از وسایل IOT بسیار زیاد است و این داده ها برای کار ما حکم حیاتی را دارند. این مشکل دقیقا بر می گردد به چالش اولی که داشتیم یعنی محدودیت منابع برای ذخیره داده و پردازش آن. برای حل این مشکل سیستم MEC یا MultiAccess Edge Computing ارائه شده است که مشکل ما را تا حد زیادی حل کند.

 

  • مورد آخر ما، Scalability یا مقیاس پذیری در BCoT است. یکی از موارد نقص بلاک چین دقیقا همین Throughput است. بیت کوین در هر ثانیه می تواند فقط 7 تراکنش را انجام دهد و VISA در هر ثانیه می تواند 2000 تراکنش را پردازش کند که این اختلاف خیلی بزرگی است. یکی از دلایل این امر الگوریتم های اجماع هست و راه حل پیشنهادی برای رفع مشکل، بهینه کردن این الگوریتم ها است.

 

امیدوارم که از این آموزش لذت برده باشید و براتون مفید واقع شده باشه. با ما همراه باشید تا با هم یک درصد بیشتر بدونیم.

نظرات ارزشمند خود را با ما به اشتراک بگذارید

نظرات :
هنوز نظری ثبت نشده است.