Cloud و Block chain

مورد ترکیب ابر (Cloud) و بلاک چین (Block chain) و نقاط قوت و برتری آن صحبت کنیم. طی سالیان گذشته، اهمیت ابر و رایانش ابری روز به روز بیشتر شده، افراد و سازمان ها به ابر به خاطر مزیت های زیاد ابر به آن رو آوردند. با این حال ابر نیز دارای نقاط ضعفی هست که با کمک فناوری بلاک چین، می خواهیم این موارد را رفع کنیم.

سلام، وقتتون بخیر. علی هستم برنامه نویس تیما. امروز می خواهیم با هم در مورد ترکیب ابر (Cloud) و بلاک چین (Block chain) و نقاط قوت و برتری آن صحبت کنیم. طی سالیان گذشته، اهمیت ابر و رایانش ابری روز به روز بیشتر شده، افراد و سازمان ها به ابر به خاطر مزیت های زیاد ابر به آن رو آوردند. با این حال ابر نیز دارای نقاط ضعفی هست که با کمک فناوری بلاک چین، می خواهیم این موارد را رفع کنیم.

 

 

ابتدا بهتر است تعریفی کوتاه از ابر (Cloud) و رایانش ابری (Cloud Computing) داشته باشیم. رایانش ابری به مفهومی گفته می شود که شبکه ای از سرور ها در بستر اینترنت برای ذخیره سازی، مدیریت و پردازش داده ها استفاده شوند. ابر یک تکنولوژی محاسباتی است که پردازش های سمت کاربر را کمتر می کند و همچنین هزینه های سخت افزار و نگهداری آن ها را هم به طور چشم گیری کاهش می دهد. از نقاط مثبت دیگر ابر، می توان به انعطاف پذیر بودن، مقیاس پذیری و Pay As You Go بودن آن، اشاره کرد.

 

محیط ابر به صورت کلی سه دسته IaaS به معنای زیرساخت به عنوان سرویس (Infrastructure as a ServicePaaS به معنای پلتفرم به عنوان سرویس (Platform as a Service) و SaaS به معنای نرم افزار به عنوان سرویس (Software as a Service) دارد. به طور خلاصه بخواهیم بررسی کنیم، SaaS یعنی به اشترک گذاشتن نرم افزار های مورد نیاز کاربر در بستر اینترنت، PaaS یعنی محیطی برای پیاده سازی برنامه های کاربر، و IaaS هم به این معناست که کاربر به نحوه ذخیره سازی، پردازش و ... دسترسی مستقیم دارد.

 

ابر ها از لحاظ پیاده سازی، به دسته های عمومی  (Public)، خصوصی (Private)، گروهی (Group) و ترکیبی (Hybrid) تقسیم می شوند. در کل توسط Cloud کاربران راحت تر سرویس مورد نظر خود را تهیه می کنند و دستشان بسیار باز است. همچنین اگر می خواهید اطلاعات دقیق تر و کامل تری از ابر داشته باشید به پست " ابر یا cloud چیست؟" در سایت تیما مراجعه کنید.

 

با وجود نقاط قوت زیاد ابر، این فناوری نقص های زیادی هم دارد. اولین مورد و مهم ترین مسئله که در ابر وجود دارد و باعث نگرانی ها شده، امنیت ابر (Security) هست. کاربران نمی دانند که داده هایشان به چه روشی در ابر ذخیره و نگهداری می شود. باید در ابر خیلی حواسمان به امنیت داده ها، حریم خصوصی کاربران و جلوگیری از حمله هکر ها باشد. اکثر ارائه دهندگان ابر، امنیت سرویس های خودشون رو با یک سری مکانزیم های امنیتی عمومی یا خاص خودشان تامین می کنند ولی در بعضی مواقع، اصطلاحا Data Leak یا لو رفتن داده ها رخ می دهد. نمونه این مشکل لو رفتن داده های افراد مشهور در سرویس iCloud شرکت اپل (Apple iCloud) است. امنیت مهم ترین دلیل شک افراد و عدم اطمینان افراد به ابر هست.

 

مورد بعدی، Downtime یا زمان غیرفعال بودن ابر است. سرویس های ابری معمولا 24 ساعته در دسترس هستند ولی یکسری زمان های برنامه ریزی شده برای تعمیرات دوره ای یا برای رفع مشکلات پیش آمده وجود داره. بعضی از سرویس های ابر هم هستند که در بعضی از ساعات روز فقط در دسترس هستند. علاوه بر این موارد، وقتی تعداد زیادی کاربر وجود دارند که از ابر استفاده می کنند، امکان Down یا غیر فعال شدن ابر هم وجود دارد.

 

نقطه ضعف سوم ابر می شود همان دلیل برتری آن! یعنی آنلاین بودن و نیاز به دسترسی از طریق اینترنت. درست است که این قابلیت خیلی مفید است چون از همه جا با هر سیستمی می شود به ابر دسترسی داشت، ولی اگر دسترسی به اینترنت نداشته باشید دیگر هیچ فعالیتی نمی توانید انجام دهید. لازم به ذکر است که این مورد در کشور های پیشرفته به خاطر سرعت بالا اینترنت و در دسترس بودن آن در همه جا، نقص محسوب نمی شود.

 

مورد آخرهم می شود نبود هیچ مدرک قانونی و معتبری برای اینکه شرکت های ارائه دهنده، خودشان از داده های ما سو استفاده نمی کنند. نمونه این امر شرکت متا (Meta) و برنامه واتس اپ (What’s App) و فیس بوک (Facebook) است که داده های کاربران خودشان را می فروختند. بسیاری از افراد، از محیط ابر برای نگهداری اسناد، پرونده های کاری و نگهداری عکس یا فایل های شخصی استفاده می کنند که باید امنیت و حریم خصوصی آنها کامل حفظ شود.

 

 

راه حلی خیلی از این مشکلات، فناوری Block chain است. ادغام و ترکیب بلاک چین و ابر، ما را وارد یک عصر جدیدی کرده که مشکل امنیت داده، فعال یا در دسترس نبودن و خیلی از نقص های دیگر ابر را حل کرده است. همانطور که می دانید در ابر های عمومی، برقراری ارتباط داخلی یا خصوصی بین چند نفر ممکن نیست. به همین خاطر، شرکت ها و سازمان ها از ابر های عمومی یا Public استفاده نمی کنند. وقتی بلاک چین را با ابر ترکیب کنیم، مثل این است که هر ابر برای ما تبدیل به یک Node یا گره می شود و می توان به صورت خصوصی از آن استفاده کرد، چون که ارتباطات رمزنگاری (Encryption) می شوند. درست مثل چیزی که در بلاک چین بود، تمامی گره ها در شبکه یک کپی از کل تراکنش ها و داده ها دارند که با آپدیت شدن داده ها، اطلاعات به تمامی گره ها اعلام می شود.

 

داده ها به صورت کلی هنگام ذخیره شدن در ابر به صورت Decrypt شده هستند، یعنی در حین ارسال Encrypt و رمزگذاری می شوند و موقعی که ارسال می شوند، از حالت رمزنگاری شده خارج می شوند. همانطور که در پست "Block chain چیست" بررسی کردیم، کل داده ها در بلاک چین هش (Hash) و رمزنگاری شده اند و اگر داده ها در بلاک چین ذخیره شوند هر کاربر شبکه یک کپی از آن میگیرد و شبکه به صورت کاملا توزیع شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دفتر کل توزیع می توانید به مقاله "DLT چیست" در سایت تیما مراجعه کنید.

 

 

همانطوری که گفتیم هر گره یک کپی از زنجیره را نگه می دارد، پس ما اصلا Downtime نداریم و اگر یک شبکه از کار بیوفتد، چندین شبکه دیگر وجود دارند. برای ارسال اطلاعات به زنجیره، سیستم بلاک چین احتیاج دارد که به اینترنت وصل باشد تا اعتبار سنجی شود و اطلاعات ثبت شوند. همانطوری که گفتم نیاز دائم به اینترنت یک نقص محسوب می شود و علاوه بر نبود اینترنت در همه جا، امکان هک و حملات سایبری هم وجود دارد. طی سالیان گذشته، چندین راه روش برای جایگزینی اینترنت ارائه شده و تحت بررسی هستند و هنوز فراگیر نشدند. برای مثال برای معامله ارز دیجیتال بیت کوین کش، می توان از اس ام اس استفاده کرد. یک راه دیگر هم استفاده مستقیم از ماهواره ها برای این کار است. با این حال هنوز اکثر اوامر با اینترنت انجام می شوند، ولی به زودی راه جایگیزینی برای دسترسی و کار با بلاک چین ارائه می شود که مطمئن تر از اینترنت، خواهد بود.

 

لازم به ذکر است که داده های ذخیره شده در ابر، بر خلاف ساختار بلاک چین، خیلی نا مرتب هستند ولی بلاک چین ساختار مرتب و به هم پیوسته ای دارد. داده ها در بلاک چین می توانند ردیابی و کنترل شوند و با داشتن hash، میتوان به داده های قبلی و بعدی دستیابی پیدا کرد. داده های درون بلاک ها صد در صد معتبر هستند به خاطر الگوریتم های اجماع که در آینده در مورد آن ها صحبت می کنیم. پس یعنی با بلاک چین، امنیت بالاتری داریم و نظم موجود در نحوه ذخیره سازی داده ها، باعث افزایش سرعت و کارایی می شود.

 

امیدوارم که از این آموزش لذت برده باشید و براتون مفید واقع شده باشه. با ما همراه باشید تا با هم یک درصد بیشتر بدونیم.

نظرات ارزشمند خود را با ما به اشتراک بگذارید

نظرات :
هنوز نظری ثبت نشده است.