سیستم های توزیع شده و نمونه های آن

سیستم های توزیع شده و فواید آنها صحبت کنیم و مثال های رایج این گونه سیستم ها را مورد بررسی قرار دهیم. در بلاگ های بعدی به صورت جزئی هر بخش را توضیح می دهیم و نقطه برتری و عیب هر فناوری و متد را بیان می کنیم

سلام، وقتتون بخیر. علی هستم برنامه نویس تیما. امروز می خواهیم در مورد سیستم های توزیع شده و فواید آنها صحبت کنیم و مثال های رایج این گونه سیستم ها را مورد بررسی قرار دهیم. در بلاگ های بعدی به صورت جزئی هر بخش را توضیح می دهیم و نقطه برتری و عیب هر فناوری و متد را بیان می کنیم.

 

سیستم های توزیع شده در اصل مجموعه ای از کامپیوتر های مستقل هستند که ممکن است از نظر فیزیکی، از هم جدا باشند ولی توسط یک شبکه کامپیوتری متمرکز به هم متصل هستند. رایانه‌های مستقل با اشتراک‌گذاری منابع و فایل‌ها و انجام وظایف بین همدیگر، با هم ارتباط برقرار می‌کنند. به طور کلی این دستگاه‌ها کارهای بزرگ را تقسیم می کنند و تلاش‌ می کنند که تکمیل کار کارآمدتر از زمانی که فقط یک دستگاه مسئول وظیفه بوده است، باشد. سیستم های توزیع شده یک پیشرفت مهم برای فناوری اطلاعات (Information Technology) و علوم کامپیوتر (Computer Science) به شمار می روند زیرا تعداد زیادی از مشاغل هستند که به قدری عظیم و پیچیده شده اند، که یک کامپیوتر به تنهایی توانایی مدیریت این وظایف را ندارد. به طور کلی محاسبات توزیع شده توسط سیستم های توزیع شده، مزایای بیشتری نسبت به محیط های محاسباتی سنتی یا قدیمی ارائه می دهد.

 

دیتاسنتر ها (Data Centers) و رندرفارم ها (Render Farms) یکی از مثال های بارز سیستم های توزیع شده هستند. در حقیقت Render Farm ها برای رندرینگ (Rendering) فریم ها و افکت های سنگین استفاده می شوند، جایی که یک سیستم به تنهایی جوابگو نیست. در اصل Render Farm، مجموعه بزرگی از تجهیزات سخت افزاری مثل سی پی یو (CPU)، در تعداد بالا است.

 

مثال دیگر سیستم های توزیع شده، دستگاه های IoT یا اینترنت اشیاء هستند. در اصل دستگاه ها و سخت افزاری که در وسایل IoT استفاده می شوند به خاطر فضای کوچکی که باید بگیرند، اکثرا ضعیف هستند. به همین دلیل پردازش لازم بر روی داده های IoT معمولا در خارج از خود دستگاه های IoT انجام می شود. این امر مثال دیگری از سیستم های توزیع شده است که کار بین چندین سیستم پخش می شود.

 

هوش مصنوعی (Artificial Intelligence) در ابعاد بزرگ، مثالی دیگر برای سیستم های توزیع شده است. دوربین های مداربسته فرودگاه ها را در نظر بگیرد که در هر لحظه تصاویر بسیار زیادی با کیفیت و حجم بسیار بالایی را ضبط می کنند. در اصل وظیفه این دوربین ها شناسایی تمامی افراد درون فرودگاه است تا افراد غیرمجاز را از خروج یا ورود بازدارد. تعداد و حجم داده ها به گونه ای زیاد است که یک سیستم مستقل نمی تواند پردازش های لازمه را در زمانی قابل قبول و مناسب انجام دهد، پس باز از کمک سیستم های توزیع شده برای پردازش این عکس ها که هم دارای حجم، و هم دارای تعداد زیادی هستند، استفاده می کنیم.

 

بلاک چین (Blockchain) آخرین مثال ما برای سیستم های توزیع شده است. بلاک چین در اصل یکی از پیشرفته ترین و داغ ترین استفاده شبکه ها و سیستم های توزیع شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این فناوری بلاگ " Block chain چیست؟" در سایت تیما را مطالعه کنید. در این فناوری در اصل هر نود (Node) یک کپی از کل شبکه بلاک چین دارد و این نود ها با کمک همدیگر عملیات های مربوط به بررسی صلاحیت و درستی را انجام می دهند.

 

امیدوارم که از این آموزش لذت برده باشید و براتون مفید واقع شده باشه. با ما همراه باشید تا با هم یک درصد بیشتر بدونیم.

نظرات ارزشمند خود را با ما به اشتراک بگذارید

نظرات :
هنوز نظری ثبت نشده است.