سیستم های همگن و ناهمگن

سیستم های همگن یا Homogeneous و ناهمگن یا Heterogeneous صحبت کنیم و تفاوت این دو سیستم رو بیان کنیم. در اصل این تعاریف، پایه ای هستند برای شروع سیستم های توزیع شده که نقش اساسی را در دنیای امروز ما ایفا می کنند.

سلام، وقتتون بخیر. علی هستم برنامه نویس تیما. امروز می خواهیم در مورد سیستم های همگن یا Homogeneous و ناهمگن یا Heterogeneous صحبت کنیم و تفاوت این دو سیستم رو بیان کنیم. در اصل این تعاریف، پایه ای هستند برای شروع سیستم های توزیع شده که نقش اساسی را در دنیای امروز ما ایفا می کنند. سیستم های توزیع شده یا Distributed System ها را در پست های بعدی به صورت کامل مورد بررسی قرار خواهیم داد.

 

 

 

در دنیای امروزی، داده های زیادی روز به روز تولید می شوند که نیاز به قدرت بسیار بالایی برای پردازش آن ها داریم. در بعضی موارد یک سیستم تنها، نمی تواند قدرت پردازشی لازم ما را ارائه دهد. به دلیل همین امر، ما فرآیند ها را برای پردازش روی چندین سیستم پخش می کنیم تا از قدرت چندین سیستم استفاده کنیم و نتیجه را سریع تر تحویل بگیرم.

 

پس برای انجام یک Task سنگین و یا پردازش داده های بزرگ و زیاد، ما به جای یک سیستم از چندین سیستم استفاده می کنیم تا وظایف بین سیستم ها را تقسیم کنیم. این مجموعه سیستم ها به دو صورت پیاده سازی می شوند، سیستم های همگن یا Homogeneous و ناهمگن یا Heterogeneous.

 

 

در سیستم های همگن مانند سیستم های موازی (Parallel Systems)، تکنولوژی یکسانی در کل مجموعه وجود دارد و تمامی Computer ها همگی از یک جنس هستند، یعنی همه سیستم ها دارای سخت افزار مشترکی هستند. به این صورت که شبکه و مجموعه ما مثلا از 5 سیستم با رم 16، سی پی یو i5 11400 و ... تشکیل شده است یعنی سخت افزار سیستم ها یکسان است. در این نوع یعنی نوع همگن یا Homogeneous، سیستم عامل ها هم یکسان هستند یعنی هر سیستم، سیستم عامل خاص خودش را ندارد.

 

 

 

در مقابل سیستم های همگن، سیستم های ناهمگن وجود دارند که بسیار رایج تر هستند. در این سیستم ها، کامپیوتر ها از سخت افزار متفاوتی تشکیل شده اند و حتی ممکن است سیستم عامل های متفاوتی هم داشته باشند. یعنی در ساختار نا همگن یا Heterogeneous، هر سیستمی می تواند وجود داشته باشد در شبکه یا مجموعه ما. این جا بحث ناسازگاری یا Inconsistency هم مطرح هست، یعنی ممکن است به طور مثال یک سری سیستم ها سال 2011 بسته شده باشند، یک سری 2015 و یک سری سال 2022 و با سخت افزار کاملا جدید که این تفاوت باعث می شود که سیستم ها نتواند به صورت ساده به هم ارتباط بگیرند. پس سیستم ها هر کدام CPU متفاوتی دارند، میزان حافظه متفاوتی دارند و در کل سخت افزار متفاوتی دارند. همین امر برای سیستم عامل هم صدق می کند، یعنی ممکن است سیستم عامل کامپیوتر های مجموعه ما Linux (لینوکس)، Windows (ویندوز) و یا حتی Mac (مک) باشد و حتی ممکن است همزمان از همه این سیستم عامل ها در شبکه داشته باشیم.

 

 

 

به عنوان مورد آخر، لازم به ذکر است که وقتی جایی از واژه سیستم های نا همگن استفاده می شود به احتمال زیاد منظور این است که سخت افزار سیستم های موجود در شبکه با هم متفاوت است. این امر در دنیای امروزی خیلی رایج است چون در شبکه های شهر های هوشمند یا IoT و ... معمولا شبکه از سیستم های مختلف و متفاوتی تشکیل شده است.

 

امیدوارم که از این آموزش لذت برده باشید و براتون مفید واقع شده باشه. با ما همراه باشید تا با هم یک درصد بیشتر بدونیم.

نظرات ارزشمند خود را با ما به اشتراک بگذارید

نظرات :
هنوز نظری ثبت نشده است.