سیستم عامل یا OS چیست؟

سیستم عامل در واقع مهم ترین نرم افزاری (Software) هست که روی کامپیوتر اجرا می شه. حافظه (Memory)، فرآیندهای کامپیوتر (Computer Processes) و همچنین تمامی نرم افزارها و سخت افزارهای کامپیوتر رو سیستم عامل مدیریت می کنه.

سلام، وقتتون بخیر. علی هستم برنامه نویس تیما. امروز می خواهیم با هم، با سیستم عامل یا Operating System و مفهوم اون آشنا بشیم. سیستم عامل در واقع مهم ترین نرم افزاری (Software) هست که روی کامپیوتر اجرا می شه. حافظه (Memory)، فرآیندهای کامپیوتر (Computer Processes) و همچنین تمامی نرم افزارها و سخت افزارهای کامپیوتر رو سیستم عامل مدیریت می کنه. همچنین سیستم عامل یا OS به شما این امکان را می ده که بدون اینکه بدونید چطوری به زبان کامپیوتر صحبت کنین، با کامپیوتر ارتباط برقرار کنین. در اصل میشه گفت که بدون سیستم عامل، کامپیوتر بی فایده هست!

 

سیستم عامل (OS) کامپیوتر شما تمام نرم افزارها و سخت افزارها را مدیریت می کند. اغلب اوقات، چندین برنامه کامپیوتری مختلف به طور همزمان در حال اجرا هستند و همه آنها نیاز به دسترسی به واحد پردازش مرکزی (CPU) و حافظه دارند. سیستم عامل همه این برنامه ها را هماهنگ می کند تا مطمئن شود هر برنامه آنچه را که نیاز دارد، در سریع ترین زمان ممکن، دریافت می کند. سیستم عامل ها معمولاً روی هر کامپیوتری که خریداری می کنید، از قبل بارگذاری و نصب شده اند و اکثر مردم از سیستم عاملی که همراه با کامپیوترشان ارائه می شود، استفاده می کنند. اما با این حال در اکثر شرایط امکان ارتقا یا حتی تغییر سیستم عامل وجود دارد. سه سیستم عامل رایج برای کامپیوتر های شخصی مایکروسافت ویندوز(Microsoft Windows) ، macOS و لینوکس هستند.

 

سیستم ‌عامل‌ های مدرن و جدید از یک رابط کاربری گرافیکی یا GUI  (Graphical User Interface)استفاده می‌کنند. رابط کاربری گرافیکی به شما این امکان را می دهد که از ماوس خود برای کلیک کردن روی آیکون ها، دکمه ها و منوها استفاده کنید و همه چیز با ترکیبی از گرافیک و متن، به وضوح روی صفحه نمایش داده می شود. این امر دقیقا برعکس سیستم عامل های سنتی و قدیمی است که با تنها وارد کردن کد و دستورات مربوطه، می توانست با آنها ارتباط برقرار کرد. رابط کاربری گرافیکی هر سیستم عامل ظاهر متفاوتی دارد و حس متفاوتی را برای کاربران به ارمغان می آورد. پس اگر به سیستم عامل دیگری مهاجرت کنید، ممکن است در ابتدا ناآشنا به نظر برسد. با این حال، سیستم عامل های مدرن به گونه ای طراحی شده اند که استفاده از آنها آسان باشد و بیشتر اصول اولیه آنها یکسان است. در ادامه معروف ترین سیستم عامل های موجود را با هم به صورت خلاصه، بررسی می کنیم.

 

Microsoft Windows:

شرکت مایکروسافت، سیستم عامل ویندوز (Windows OS) را در اواسط دهه 1980 تولید کرد. نسخه های مختلفی از Windows وجود دارند، اما جدیدترین آنها ویندوز 11 (2021)، ویندوز 10 (2015)، ویندوز 8 (2012) و ویندوز 7 (2009) هستند. Windows روی اکثر رایانه های شخصی جدید از قبل بارگذاری شده است، که باعث می شود این سیستم عامل به عنوان محبوب ترین سیستم عامل در جهان، تبدیل می شود.

 

macOS:

macOS که قبلا OS X  نیز نامیده می شد، سیستم عامل تولید شده توسط اپل است. روی تمام کامپیوتر های مکینتاش یا مک، این سیستم عامل از قبل نصب شده است. از جدیدترین نسخه های این سیستم عامل می توان به Monterey (2021)، Big Sur (2020)، Catalina (2019) و Mojave (2018) اشاره کرد. طبق جدیدترین آمار، کاربران macOS حدود 4 درصد از سیستم عامل های جهانی را تشکیل می دهند که بسیار کمتر از میزان 40 درصدی کاربران ویندوز است. یکی از دلایل این امر این است که کامپیوترهای اپل گران تر هستند.

 

Linux:

لینوکس خانواده ای از سیستم عامل های متن باز (Open Source) است، به این معنی که می تواند توسط هر کسی در سراسر جهان، تغییر و توزیع شود. این امر باعث تفاوت این سیستم عامل با سیستم عامل های انحصاری مانند ویندوز می شود، که فقط توسط شرکتی که مالک آن است قابل تغییر است. از مزایای لینوکس می توان به رایگان بودن آن و موجود بودن نسخه‌های مختلف و متفاوتی از آن اشاره کرد. اکثر سرورها لینوکس را اجرا می کنند زیرا شخصی سازی آن نسبتا آسان است.

 

سیستم عامل هایی که تا کنون در مورد آنها صحبت کرده ایم، برای اجرا بر روی کامپیوتر ها و لپ تاپ ها طراحی شده اند. گوشی های هوشمند، سیستم عامل هایی را اجرا می کنند که به طور خاص برای آنها طراحی شده اند. Apple iOS و Google Android نمونه هایی از سیستم عامل های محبوب تلفن همراه هستند. همچنین سیستم‌ عامل گوشی های هوشمند به اندازه سیستم‌ عامل های ساخته شده برای کامپیوتر ها و لپ‌ تاپ ها قدرتمند نیستند.

 

امیدوارم که از این آموزش لذت برده باشید و براتون مفید واقع شده باشه. با ما همراه باشید تا با هم یک درصد بیشتر بدونیم.

نظرات ارزشمند خود را با ما به اشتراک بگذارید

نظرات :
هنوز نظری ثبت نشده است.