آموزش کادربندی در عکاسی

کادر بندی - خطوط طلایی - کومپوزیسون - آموزش عکاسی - ترکیب بندی


با وجود اینکه دوربین های عکاسی روز به روز در حال پیشرفت هستند، هنوز تفاوت زیادی بین یک عکاس حرفه ای و یک عکاس مبتدی هست. یکی از چیز هایی که کمک می کند سطح عکاسی شما ارتقا پیدا کند، قانون کادر بندی است. قانون کادر بندی یا ترکیب بندی در خیلی از هنر ها استفاده می شود مانند معماری، نقاشی، موسیقی و خیلی از هنر های دیگر. ما در زبان انگلیسی، این قانون را با نام کمپوزیسیون می شناسیم. من محمد کاظمی، امروز در این ویدیو به بررسی چند تا از پر کاربردترین قوانین کادربندی می پردازم.


 1. نقاط و خطوط طلایی: یکی از پر کاربرد ترین و مهمترین موارد، قانون کادربندی طلایی است. اگر ما دو عدد خط عمودی و دو عدد خط افقی بکشیم به طوری که 9 مستطیل و یا مربع یک اندازه بسازند، به این خطوط، خطوط طلایی و به نقاط برخورد آن ها، نقاط طلایی گفته می شود. این قانون کمک می کند که سوژه شما در مرکز قرار نگیرد ولی در نقطه توجه و تاکید باشد. 

2. تقارن: تقارن یکی از ساده ترین قوانین کادربندی است. طبق این قانون اگر در پس زمینه، سمت راست تصویر با سمت چپ تصویر برابر یا مشابه باشد، این تصویر قانون تقارن را رعایت کرده است. شما این کار را به راحتی می توانید در فضاهایی که قابلیت ایزوله سازی دارند، انجام دهید مانند عکاسی آتلیه.

3. خطوط هدایت گر: خطوط هدایت گر از نظر من، یکی از جذاب ترین موارد از قانون های کادر بندی می باشند. این قانون کمک می کند که چشم، از پیش زمینه به سمت پس زمینه و یا سوژه هدایت شود. شما به راحتی می توانید با اندکی دقت به محیط اطراف خودتان، این موضوع را مشاهده کنید. این خطوط می توانند ریل قطار، جدول های خیابان و یا حتی یک کوچه باشند. 

4. کادر در کادر: شما می توانید با قرار دادن پنجره، درخت و یا حتی به واسطه معماری که در کشور ما وجود دارد در پیش زمینه، این قانون را به راحتی در تصویر های خودتون اجرایی کنید. 

5. الگو و بافت: الگو ها و بافت ها، هارمونی خاصی را در تصویر شما به وجود می آورند و کمک می کنند که مخاطب شما، جذب تصویر شود. 

6. قانون فرد: طبق این قانون، اعداد فرد جذابیت بیشتری نسبت به اعداد زوج دارند، چرا که مانع سر در گم شدن چشم نسبت به موضوع می شوند.

نظرات ارزشمند خود را با ما به اشتراک بگذارید

نظرات :
هنوز نظری ثبت نشده است.