CPU چند هسته ای مناسب من است؟

برای انجام هر کاری، حداقل به چند هسته CPU نیاز داریم. این مقاله می تونه به شما برای خرید CPU مناسبتون کمک کنه. به طور کلی، CPU های 1 هسته ای دیگر اصلا پیشنهاد نمی شوند و 2 هسته ای ها برای عملیات ها و برنامه های خیلی ساده و سبک پیشنهاد می شوند مانند Word یا وب گردی. سی پی یو های 4 هسته ای برای بازی و Game های سبک و برنامه ها مناسب تر هستند و 6 هسته ای ها، سی پی یو های مناسبی برای گیم هستند به نسبت قیمتی که دارند. در مقابل تمامی موارد ذکر شده، سی پی یو های 8 هسته ای و یا بالاتر قرار دارند که برای گیم های سنگین، برنامه های طراحی، رندرینگ و نرم افزار های سنگین مناسب ترین گزینه هستند که قیمت بالاتری هم دارند.

سلام، وقتتون بخیر. علی هستم برنامه نویس تیما. در ادامه مقاله قبلی، امروز می خواهیم ببینیم برای انجام هر کاری، حداقل به چند هسته CPU نیاز داریم. این مقاله می تونه به شما برای خرید CPU مناسبتون کمک کنه. به طور کلی، CPU های 1 هسته ای دیگر اصلا پیشنهاد نمی شوند و 2 هسته ای ها برای عملیات ها و برنامه های خیلی ساده و سبک پیشنهاد می شوند مانند Word یا وب گردی. سی پی یو های 4 هسته ای برای بازی و Game های سبک و برنامه ها مناسب تر هستند و 6 هسته ای ها، سی پی یو های مناسبی برای گیم هستند به نسبت قیمتی که دارند. در مقابل تمامی موارد ذکر شده، سی پی یو های 8 هسته ای و یا بالاتر قرار دارند که برای گیم های سنگین، برنامه های طراحی، رندرینگ و نرم افزار های سنگین مناسب ترین گزینه هستند که قیمت بالاتری هم دارند.

 


 

هر نسل جدید از سی پی یو های AMD یا Intel، با سرعت کلاک بالاتر، فناوری های جدید و گاهی اوقات تعداد هسته های بیشتری معرفی می شوند. اما سوال اصلی اینجاست که آیا تعداد هسته های بیشتر، عملکرد CPU را بهتر می کند؟ آیا واقعاً برای بدست آوردن تعداد بیشتری هسته سی پی یو، نیاز به پرداخت این همه هزینه دارید؟ واقعاً به چند هسته CPU نیاز دارید؟ برای پاسخ به این سوالات علاوه بر مقاله " CPU Core یا هسته CPU چیست؟"، به صورت خلاصه در ادامه توضیحی برای شما می دهم.

 

 وظیفه CPU، اجرای دستورالعمل های برنامه ها است. این دستورالعمل ها شامل افزودن داده، حذف داده، انتقال داده و موارد دیگر می شود. در گذشته، یک CPU تنها یک واحد پردازشی بود که قادر به پردازش یک دستورالعمل در واحد زمان بود. از آن جایی که سیستم‌ عامل ها، برنامه‌ها و بازی‌های ویدیویی داده‌های بسیار بیشتری دارند و دستورالعمل‌های بسیار بیشتری را برای CPU ارسال می کنند، اکنون واحد های پردازشی بیشتری در یک پردازنده یا CPU نیاز داریم که این واحدهای پردازشی، در واقع همان هسته هایCPU  هستند. این امر به این معنی است که یک پردازنده می تواند چندین دستورالعمل را در یک زمان پردازش کند که به طور قابل توجهی سرعت CPU را افزایش می دهد و به رایانه ها اجازه می دهد تا چندین برنامه را همزمان اجرا کنند.

 

برای عملکرد بهتر و انجام چندین کار به صورت همزمان، هر هسته (Core) ‌به چندین رشته‌ (Thread) تقسیم می شود که به این حالت چند رشته ای در Intel، Hyper Threading و در AMD، Simultaneous multithreading گفته می شود. اساساً، با این روش می توان هسته های مجازی ایجاد کرد تا به سیستم عامل کمک کند که سرعت بیشتری داشته باشد و از هسته های فیزیکی یا همان هسته های اصلی استفاده بهتری ببرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد Core ها و فناوری Multi Threading می توانید به مقاله های " CPU Core یا هسته CPU چیست؟" و "تکنولوژی Hyperthreading چیست؟" مراجعه کنید.

 


 

به ندرت پیش می‌آید که بتوانید دقیقاً CPUیی با تعداد هسته‌ های مورد نیاز خود انتخاب کنید، مثلا اگر فکر می کنید به 5 هسته نیاز دارید، باید یک پردازنده 6 هسته ای تهیه کنید زیرا استاندارد سی پی یو ها این گونه است و هیچ پردازنده 5 هسته ای وجود ندارد. تعداد هسته ها در اکثر مواقع به صورت Mirror یا زوج هستند و به همین دلیل است که هسته ها به صورت جفت می آیند مثلا 2، 4، 6، 8 و غیره. در کل فروش سی پی یو با تعداد هسته های فرد برای AMD یا Intel مقرون به صرفه هم نیست و علاوه بر این، تعداد رشته ها در اکثر موارد دو برابر تعداد هسته ها است. یک استثنای نادر در این امر، Alder Lake شرکت Intel است که تعداد رشته ها، دو برابر تعداد هسته ها نیست. در ادامه برای آسان تر شدن کار شما، برخی از رایج‌ترین ترکیب‌های هسته/رشته و تأثیر آنها در عملکرد، برنامه ها و بازی را بررسی می کنیم.

 


پردازنده های 1 هسته ای یا Single-Core Processors:

پردازنده هایی که تنها یک هسته دارند این روزها بسیار نایاب و غیرمعمول هستند. حتی هنگام جستجو در کتابخانه پنتیوم اینتل (Intel’s Pentium) که از ارزان ترین ها هستند، نتوانستیم یک CPU تک هسته ای پیدا کنیم و این مدل سی پی پو ها در نسل های جدید اصلا وجود ندارند. البته این امر دلیل خوبی هم دارد، چون اکثر سیستم‌عامل‌های سال 2022 از جمله ویندوز 11، macOS Big Sur و Linux بر روی چندین هسته یا رشته روان تر و بهتر کار می‌کنند. برنامه ها هم همچنین می توانند از چندین واحد پردازشی استفاده کنند تا سریع تر اجرا شوند و اجرای هر نوع برنامه ای روی یک CPU تک هسته ای، بسیار خسته کننده، کند و زمان بر خواهد بود. لازم به ذکر است که بازی های ویدیویی امروزی، اصلا قابل اجرا روی یک هسته نیستند.

 


پردازنده های 2 هسته ای یا Dual-Core Processors:

پردازنده‌های دو هسته‌ای هم امروزه غیرمعمول هستند، اما همچنان در نسل‌های جدید CPU مانند سری پنتیوم (Pentium) و i3 Core اینتل، یا Athlon APU شرکت AMD وجود دارند.  CPUهایی که فقط دو هسته دارند کلا قدیمی هستند و حتی در اجرای یک مرورگر ساده ممکن است کند باشد اما خوشبختانه، پردازنده‌های دو هسته‌ای امروزی به لطف تکنولوژی چند رشته‌ای، دارای 4 رشته هستند یعنی عملکرد دو برابری. اگر هسته ها به اندازه کافی سریع باشند، 4 رشته می تواند تجربه کاربر را هنگام اجرای برنامه های معمول، مرورگرها و برخی بازی های ویدیویی مانند League of Legends یا Counter-Strike Global Offensive بسیار رضایت بخش تر کند. همچنین اجرای بازی‌های سنگین تر هم امکان‌پذیر است ولی احتمالاً تجربه آنها به مراتب کند تر است. همین امر برای رندر نیز صدق می کند.

 


پردازنده های 4 هسته ای یا Quad-Core Processors:

پردازنده هایی با 4 هسته و 8 رشته، بسیار رایج تر از دو هسته ای یا تک هسته ای هستند. سری i3 اینتل، مملو از پردازنده‌های 4 هسته‌ای/8 رشته‌ای است. قبلا، i3 ها همه روی 4 رشته قفل بودند تا اینکه AMD اقدام به باز کردن قفل چند رشته ای کرد. پردازنده‌های 8 رشته‌ای تجربه‌ای کاملاً متفاوت در مقایسه با سیستمی با چهار رشته، ارائه می دهند و بسیار سریع تر و روان تر هستند. شما می توانید چندین برنامه و حتی یک بازی سنگین را بدون هیچ لگ و مشکلی اجرا کنید و همچنین رندر ویدیو هم بسیار سریعتر خواهد بود. با وجود این که این امر، سرعت سی پی یو را بیشتر می کند ولی قطعاً سرعت آن ها از 8 یا 12 هسته کمتر خواهد بود. علاوه بر موارد گفته شده، افرادی که می‌خواهند کامپیوتر های قدرتمندی برای بازی با بودجه کمی بسازند، به نسل‌های قدیمی‌تر Core i7 مانند K7700 یا K6700، با قیمتی مقرون به صرفه دسترسی خواهند داشت. اگرچه این CPU ها در سال 2022 کمی قدیمی شده اند، اما هنوز هم بسیار قدرتمند هستند.

 


پردازنده های 6 هسته ای یا Hexa-Core Processors:

پردازنده های شش هسته ای در اصل میان رده های امروزی هستند. طبق نظرسنجی سخت افزار پلتفرم Steam در آگوست 2021، 34 درصد از کاربران Steam پردازنده شش هسته ای دارند و 40٪ هنوز روی 4 هسته ای هستند. بسیاری از مردم به پردازنده های شش هسته ای علاقه زیادی نشان داده اند زیرا پردازنده هایی مانند Ryzen 5 3600  یا i5-10600K، عملکرد شگفت انگیزی را با قیمت ارزان ارائه می دهند. پردازنده های شش هسته ای یا به طور دقیق تر 12 رشته ای، بهبود و ارتقاء قابل توجهی نسبت به 8 رشته ای هستند و اکثر مردم از این تعداد هسته بسیار راضی هستند. البته دلیل خوبی هم دارند زیرا که اکثر بازی های محبوب امروزی، به خوبی بر روی شش هسته اجرا می شوند. همچنین برنامه هایی مانند Blender، Adobe Premiere، Photoshop و سایر موارد این چنینی توسط این نوع پردازنده ها، بسیار بهتر اجرا می شوند.

 


پردازنده های 8 هسته ای یا Octa-Core Processors:

Intel و AMD در اوج نبرد خود هستند و دائماً با کاهش قیمت ها، افزایش فرکانس، افزایش تعداد هسته ها و موارد دیگر با یکدیگر در رقابت هستند. این رقابت شدید بین این دو برند به این معنی است که پردازنده‌های هشت هسته‌ای، ممکن است در عرض چند سال بسیار مقرون به صرفه‌تر و شاید حتی استاندارد بازار شوند. بررسی سخت افزار پلتفرم Steam نشان می دهد که حدود 14.40 درصد از کاربران از پردازنده های 8 هسته ای استفاده می کنند. لازم به ذکر هست که بهبود عملکرد در بازی ها در هنگام پرش از 6 به 8 هسته، به اندازه 4 به 6 هسته قابل توجه نخواهد بود. با این حال، بهبود های زیادی نسبت به 6 هسته در این نوع وجود دارد و تجربه شما در اجرای نرم افزار ها، بازی ها و رندرینگ بسیار روان تر خواهد بود.

 


پردازنده هایی با هسته های بیشتر:

اگر بودجه محدودی ندارید و یا می خواهید بهترین عملکرد ممکن را داشته باشید، CPU با هسته های بسیار بیشتری هم وجود دارد که در رندرینگ اصلا کم نمی آورند و FPS بیشتری را در بازی‌ها نسبت به هر یک از CPUهایی که قبلاً ذکر کردیم، به شما می‌دهد. این دسته سی پی یو ها برای انجام کاری های سنگین یا موازی بسیار مناسب هستند ولی قیمت آنها بسیار بالاتر از مواردی است که ذکر کردیم. همچنین در اکثر موارد به خاطر سرعت و تعداد هسته های بالا، این پردازنده ها گرمای زیادی تولید می کنند که شما نیاز به یک خنک کننده قوی و یا شاید خنک کننده مایع دارید.

 

امیدوارم که از این آموزش لذت برده باشید و براتون مفید واقع شده باشه. با ما همراه باشید تا با هم یک درصد بیشتر بدونیم.

نظرات ارزشمند خود را با ما به اشتراک بگذارید

نظرات :
هنوز نظری ثبت نشده است.