دیسک سخت یا HDD چیست؟

سخت افزار - تکنولوژی - آموزش - هارد دیسک - دیسک سخت - دیسک درایو - حافظه جانبی

سلام، وقتتون بخیر. علی هستم برنامه نویس تیما. امروز می خواهیم با هم، دیسک سخت یا همانHard Disk Drive که به اختصار HDD هم گفته می شود را بررسی کنیم. هارد دیسک (HDD) نوعی فناوری است که سیستم عامل، برنامه‌ها، فایل‌ها و داده‌ ها مثل اسناد (Documents)، تصاویر و موسیقی در آن ذخیره می شوند و در اصل، این وظیفه سایر اجزای کامپیوتر است که برنامه ها و فایل های ذخیره شده در هارد دیسک را پردازش کنند و به شما نشان دهند.

 

 

هارد دیسک یا همان دیسک سخت (HDD) از یک صفحه مغناطیسی به نام پلاتر (Platter) تشکیل شده است که وظیفه آن، نگهداری داده ها است. همچنین در HDD یک بازوی محرک یا Actuator Arm نیز وجود دارد که برای خواندن (Read) یا نوشتن (Write) اطلاعات درخواستی، در سراسر صفحه حرکت می کند. برای سریع تر کردن این فرآیند، پلاتر یا همان صفحه مغناطیسی هم، در حالی که بازوی محرک در حال حرکت است، می چرخد. یعنی هم صفحه مغناطیسی و هم بازوی محرک همزمان در حال حرکت هستند.

 

 

محفظه ها و قسمت هایی از دیسک که داده ها در آنها ذخیره می شوند، می توانند در سراسر هارد دیسک پخش شوند. این به این معناست که داده ها به صورت متوالی و پشت سر هم نوشته نمی شوند و ممکن است هر قسمت از یک برنامه، در یک جای دیسک باشد. با این وجود، یک سیستم Index وجود دارد که به بازوی محرک اجازه می دهد تمام داده های مربوطه و مرتبط را سریع تر پیدا کند که در پست های بعدی، حتما به این موضوع خواهیم پرداخت. Platter و Actuator Arm بسیار ظریف هستند، به همین خاطر است که توسط یک بدنه فولادی پوشانده شده اند تا از آسیب دیدن دیسک در شرایط عادی، جلوگیری شود.

 

از فواید HDD ها می توان به این اشاره کرد که نسبتاً ارزان هستند و می توانند حجم زیادی از داده ها را در خود نگه دارند که این میزان بر اساس اندازه درایو متفاوت است. تحت استفاده معمولی، دوام قابل قبولی دارند و عملکرد خیلی خوبی را ارائه می دهند. با این حال، این گونه درایو ها مشکلاتی هم دارند. هارد دیسک ها می توانند کند باشند، به خصوص برای باز کردن برنامه ها یا فایل های بزرگ. از آنجایی که داده ها به صورت متوالی نوشته نمی شوند، داده ها می توانند تکه تکه شوند و فضای خالی در هر بخش به وجود بیاید که این فضای خالی، برای استفاده داده ها بسیار کوچک است. 

 

 

هارد دیسک ها انرژی زیادی مصرف می کنند و گرمای زیادی هم تولید می کنند. این عامل باعث می شود آنها در کامپیوتر های کوچکتر مانند لپ تاپ ها و نوت بوک ها مفید نباشند. در شرایط عادی هارد دیسک ها بادوام و مقاوم هستند، اما وقتی در کامپیوتر های قابل حمل قرار دارند، ممکن است در حین چرخیدن صفحه مغناطیسی بیوفتند و یا ضربه بخورند. در این عمل ممکن است درایو آسیب ببیند به طوری که داده‌های روی آن‌، توسط کاربران نهایی قابل بازیابی نباشد.

 

امیدوارم که از این آموزش لذت برده باشید و براتون مفید واقع شده باشه. با ما همراه باشید تا با هم یک درصد بیشتر بدونیم.

 

نظرات ارزشمند خود را با ما به اشتراک بگذارید

نظرات :
هنوز نظری ثبت نشده است.