CPU Core یا هسته CPU چیست؟

یک هسته CPU در واقع خودش به تنهایی به عنوان یک پردازنده مستقل یا یک CPU مستقل عمل می کنه. در قدیم، هر پردازنده فقط یک هسته داشت که در واحد زمان می تونست فقط روی یک کار تمرکز کنه. امروزه CPU های 2 هسته ای، 4 هسته ای و حتی 18 هسته ای و بالاتر هم وجود دارند که هر هسته می تواند روی یک پروسه متفاوت در هر لحظه کار کنه. این امر می تونه تأثیر خیلی زیادی روی عملکرد کلی سیستم ما داشته باشه و سرعت و قدرت اون رو خیلی بالاتر می بره.

سلام، وقتتون بخیر. علی هستم برنامه نویس تیما. امروز می خواهیم با مفهوم هسته های CPU یا همونCPU Core ها آشنا بشیم. یک هسته CPU در واقع خودش به تنهایی به عنوان یک پردازنده مستقل یا یک CPU مستقل عمل می کنه. در قدیم، هر پردازنده فقط یک هسته داشت که در واحد زمان می تونست فقط روی یک کار تمرکز کنه. امروزه CPU های 2 هسته ای، 4 هسته ای و حتی 18 هسته ای و بالاتر هم وجود دارند که هر هسته می تواند روی یک پروسه متفاوت در هر لحظه کار کنه. این امر می تونه تأثیر خیلی زیادی روی عملکرد کلی سیستم ما داشته باشه و سرعت و قدرت اون رو خیلی بالاتر می بره.

 


 

در واقع هدف اصلی چند هسته ای بودن CPU این هست که، یک هسته می‌تواند روی یک پروسه کار کند و در همان لحظه، هسته های دیگر کارهای کاملا متفاوتی را انجام ‌دهند. بنابراین هرچه هسته ‌های یک CPU بیشتر باشد، کارآمدتر است چون که تعداد کار ها و پروسه های بیشتری در واحد زمان انجام می شوند. این که چند هسته مناسب کار شما هست، بستگی به زمینه کاری شما و نرم افزار های مورد نیازتون دارد که در مقاله بعدی به بررسی این مورد می پردازیم.

 


 

اکثر پردازنده‌های امروزی از فناوری به نام چند رشته‌ای یا Multi-Threading استفاده می کنند. اگر پردازنده شما ساخت شرکت اینتل (Intel) است، این فناوری با نام Hyper-threading در CPU شما وجود دارد که می توانید برای آشنایی بهتر با این فناوری، به مقاله "تکنولوژی Hyperthreading چیست؟" مراجعه کنید. لازم به ذکر است که این دو عبارت کاملا هم معنی هستند و در اصل این فناوری برای تقسیم هسته حقیقی، به چند هسته مجازی استفاده می شود که به این هسته های مجازی، Thread گفته می شود. برای مثال، پردازنده‌ چهار هسته ای AMD از فناوری Multi-Threading برای ارائه هشت رشته (Thread) استفاده می‌کنند و پردازنده‌ دو هسته ای اینتل (Intel) با استفاده از فناوری Hyper-threading، چهار رشته (Thread) را ارائه می دهد. هدف اصلی این امر این است که سیستم عامل فکر کند هر هسته، به طور مثال دو هسته است بنابراین در هر لحظه دو پروسه و کار را انجام می دهد به جای یکی. این امر باعث می شود عملکرد پردازنده دو برابر شود.

 


 

وجود قابلیت چند رشته ای (Multi-Threading)، برای برخی از نرم افزار های کامپیوتر خیلی مهم بوده و تاثیر به سزایی در عملکرد و سرعت آنها دارد. اکثر برنامه‌های ویرایش ویدیو و انیمیشن، با رشته‌های زیادتر می توانند بسیار سریع‌تر و روان تر اجرا شوند. در آخر هم به این نکته اشاره کنیم که شرکت Intel دقیقا از عبارت Core برای برندسازی برخی از CPU های خود استفاده می کند مانند 12700Intel Core i7-. این نام گذاری دلیل بر این نیست که پردازنده های بقیه برند ها، Core و یا هسته ندارد بلکه فقط شیوه نام گذاری شرکت Intel است و پردازنده های بقیه برند ها مانند AMD هم، دارای هسته و Core هستند. همچنین اعدادی که در شماره پردازنده های Intel و سایر برند ها استفاده می شوند هم، ارتباط مستقیمی با تعداد هسته های CPU ندارند. به عنوان مثال، پردازنده Intel Core i7-7500U دارای هفت هسته نیست.

 

امیدوارم که از این آموزش لذت برده باشید و براتون مفید واقع شده باشه. با ما همراه باشید تا با هم یک درصد بیشتر بدونیم.

نظرات ارزشمند خود را با ما به اشتراک بگذارید

نظرات :
هنوز نظری ثبت نشده است.