GTX در برابر RTX

با معنی و مفهوم GTX و RTX آشنا بشیم و تفاوت های اون ها رو با هم بررسی کنیم. فرض کنید می‌خواهید یک سیستم جدید ببندید یا اصلا می‌خواهید واحد پردازش گرافیکی (GPU) فعلی کامپیوتر خودتون رو تغییر بدید. اگر به دنبال Nvidia باشد، دو نوع در مقابل شما وجود دارد، GTX و RTX

سلام، وقتتون بخیر. علی هستم برنامه نویس تیما. امروز می خواهیم با هم، با معنی و مفهوم GTX و RTX آشنا بشیم و تفاوت های اون ها رو با هم بررسی کنیم. فرض کنید می‌خواهید یک سیستم جدید ببندید یا اصلا می‌خواهید واحد پردازش گرافیکی (GPU) فعلی کامپیوتر خودتون رو تغییر بدید. اگر به دنبال Nvidia باشد، دو نوع در مقابل شما وجود دارد، GTX و RTX. در این پست می خواهیم با هم تفاوت اساسی بین این دو اصطلاح رو بررسی کنیم.

 

 

GTX چیست؟

GTX مخفف عبارت Giga Texel Shader eXtreme هست و زیر مجموعه برند GeForce شرکت Nvidia است. این سری یعنی GTX، اولین بار در سال 2008 با سری 200 تحت نام رمزی و مخفی Tesla معرفی شدند. اولین محصول این سری، GTX 260 و GTX 280 بود که GTX 280 آیتم گران قیمت تری بود. معرفی این کارت ها، به صورت کلی نحوه نام گذاری کارت های گرافیک Nvidia را عوض کرد به طوری که از زمان عرضه این کارت ها به بعد، پردازنده های گرافیکی انویدیا از طرح نام گذاریی استفاده کردند که در آن GTX یا GT به عنوان پیشوند قرار داشتند و شماره مدل کارت در ادامه آنها می آمد. شرکت Nvidia در هر نسخه این سری، ریزمعماری (microarchitecture) خود را تغییر داد، به طور مثال سری 200 و 300 بر اساس معماری تسلا (Tesla architecture)، سری 400 و 500 بر اساس معماری فرمی (Fermi architecture) بودند. آخرین مدل های GTX، یعنی سری 16 شامل GTX 1650، GTX 1660، GTX 1660Ti و همتایان Super آن، بر اساس معماری تورینگ (Turing architecture) هستند و در سال 2019 معرفی شدند.

 

 

RTX چیست؟

RTX مخفف عبارت Ray Tracing Texel eXtreme هست و همچنین درست مثل GTX تحت برند GeForce قرار دارد. کارت‌های RTX با هدف پشتیبانی از ردیابی پرتوهای بلادرنگ (real-time ray tracing) طراحی شده‌اند که باعث می‌شود ویدیو زیباتر به نظر برسد و انعکاس فوق العاده طبیعی تر و بهتری را به ارمغان می آورد. مدل های این سری اولین بار در سال 2018 معرفی شدند و این مدل ها از معماری تورینگ (Turing architecture) استفاده می کنند. کارت‌های RTX شامل RTX 2060، RTX 2070، RTX 2080، RTX 3050، RTX 3060، RTX 3070، RTX 3080، RTX 3090 و سری TI و Super آنها می شود. این کارت‌ها از فرمت DXR در DirectX12 مایکروسافت و همچنین DLSS (Deep Learning Super Sampling) پشتیبانی می‌کنند. لازم به ذکر است که برتری این سری انعکاس های بی نقص، زیبا، بلادرنگ و فوری، قدرت بالاتر و عملکرد بی نهایت قوی تر است.

 

 

تفاوت بین GTX و RTX

همانطور که گفتیم GeForce برندی از پردازنده‌های گرافیکی است که توسط انویدیا طراحی شده است و مدل های مختلف و متنوعی مانند GTX و RTX تحت این برند ارائه می‌شوند. قبل از اینکه اصطلاحات GTX و RTX وجود داشته باشند، عباراتی مانند GT و GS در بین پردازنده‌های گرافیکی محبوب بودند که امروزه از آنها استفاده زیادی نمی شود. برای پردازش بالاتر و سریع تر و استفاده از برنامه‌های گرافیکی سنگین، باید از کارت‌های GTX یا RTX استفاده کنید. این کارت ها مخصوص برنامه‌های گرافیکی سنگین، بازی‌ها، موتورهای گرافیکی ... طراحی شده‌اند.

 

 

آخرین مدل های سری GTX، 16xx است. ما برای سادگی و تشابه بیشتر، تفاوت های بین GTX 1080Ti (معرفی شده در سال 2016) و RTX 2080 (معرفی شده در سال 2019) را در نظر می گیریم. اساسی ترین تفاوت بین این دو این است که RTX به طور خاص برای اجرای Real-Time Ray Tracing طراحی شده است. به عبارت ساده‌تر، از آن برای ترسیم مسیر نور در بازی های ویدیویی استفاده می‌شود، زیرا در تعامل (بازتاب یا شکست نور) با محیط اطراف، RTX بلافاصله و بی درنگ عمل می کند و باعث ایجاد محیط ها، بافت ها و متریال های زیباتر و خیره کننده تری در بازی ها می شود. کارت های RTX افکت های نورپردازی و رندر بسیار دقیقی را ارائه می دهند. اما ظاهر بهتر، نرخ فریم (Frame Rate - FPS) بهتر را تضمین نمی کند. لازم به ذکر است که بازی مورد نظر باید حتما از ray tracing پشتیبانی کند. در جدول زیر تفاوت های بین GTX 1080Ti و RTX 2080 را به صورت جزئی برای شما قرار دادیم.

 


 

RTX 2080 قادر است GTX 1080Ti را در بازی های 4k به راحتی شکست دهد. 2080 از حافظه GDDR6 که بسیار سریع تر است، استفاده می کند که منجر به وضوح بهتری می شود. همچنین به عنوان یک کارت معماری تورینگ، بهبودهای رندر اضاف تری را ارائه می دهد و از Real-Time Ray Tracing و DLSS پشتیبانی می کند، به علاوه قیمت آن در مقایسه با همتای خود کمتر هم هست. این موارد ممکن هست چشمگیر به نظر برسند، اما اگر زیاد به تصاویر اهمیت نمی دهید، دلیل واقعی برای استفاده از کارت RTX وجود ندارد. از آنجایی که مانیتورهای 4k بسیار گران هستند و Real-Time Ray Tracing ممکن است نرخ فریم (FPS) شما را کاهش دهد، GTX 1080Ti در مقایسه با RTX 2080، عملکرد بهتری را در برخی بازی‌ها ارائه می‌دهد.

 

 

امیدوارم که از این آموزش لذت برده باشید و براتون مفید واقع شده باشه. با ما همراه باشید تا با هم یک درصد بیشتر بدونیم.

نظرات ارزشمند خود را با ما به اشتراک بگذارید

نظرات :
هنوز نظری ثبت نشده است.