Open Source به چه معناست؟

نرم افزار های Open Source با نوع خاصی از مجوز یا License منتشر می شوند که "کد منبع" یا "کد سورس" آن برنامه ها، به طور قانونی در دسترس کاربران قرار داده می شود.

سلام، وقتتون بخیر. علی هستم برنامه نویس تیما. امروز می خواهیم با هم، معنی و مفهوم Open Source که به فارسی به اون متن باز هم گفته می شه رو بررسی کنیم. نرم افزار های Open Source با نوع خاصی از مجوز یا License منتشر می شوند که "کد منبع" یا "کد سورس" آن برنامه ها، به طور قانونی در دسترس کاربران قرار داده می شود.



از این نوع مجوزها یا License ها در دنیای کامپیوتر زیاد وجود دارد، اما تنها نرم افزاری Open Source تلقی می شود که دو شرط زیر را داشته باشد:

  • کد منبع یا سورس (Source) نرم افزار به صورت رایگان و بدون هزینه اضافی در دسترس است، به این معنی که کاربران می توانند کدی را که پایه و اساس نرم افزار است، مشاهده کنند و هر نوع تغییری را در آن ایجاد کنند.
  • از کد منبع می توان در نرم افزارهای دیگر یا برای ساخت نرم افزار جدیدی استفاده کرد، به این معنی که هر کسی می تواند کد منبع را بگیرد و برنامه مورد نظر خود را تحت و توسط آن سورس توسعه دهد و تولید کند.


 


آیا نرم افزار متن باز یا Open Source رایگان است؟

نرم افزار متن باز یا Open Source لزوماً به این معنی نیست که خود نرم افزار (executable software) یا کد اجرایی آن، به صورت رایگان ارائه داده می شود. بلکه به این معنی است که "کد منبع" آن به صورت رایگان در دسترس است و شما به عنوان یک برنامه نویس می توانید توسط کد منبع، نرم افزار خود را توسعه دهید. به عنوان مثال، کد منبع Red Hat® Enterprise Linux® به طور رایگان در دسترس همه است، اما تبدیل آن کد منبع به کد قابل اجرا نیاز به تخصص، زمان و سرور دارد. 

 

دلیل به وجود آمدن و مزایای Open Source بودن چیست؟

نرم افزار متن باز (Open Source) برای همه ما مهم است و اهمیت دارد و فقط برای برنامه نویس ها نیست، زیرا این پتانسیل را ایجاد می کند تا افراد بیشتری روی مدل کار کنند و نسخه های بهتر و متفاوت تری را ارائه دهند. به عنوان مثال، جوامع متن باز (Open Source Communities) حول پروژه های متن باز سازماندهی شده اند که در آنها، هر کسی که مهارت دارد می تواند بپیوندد و در توسعه کد همکاری داشته باشد. مدل توسعه Open Source منجر به توسعه برخی از مهم ترین برنامه ها و پلتفرم های ابری یا Cloud شده است که امروزه مورد استفاده قرار می گیرند و محبوبیت زیادی هم دارند. 

 


اگر بخواهیم به نمونه هایی از نرم افزار ها و سرویس های Open Source معروف و محبوب اشاره کنیم می توانیم از سیستم‌عامل اندروید (Android OS)، مرورگر وب موزیلا فایرفاکس  (Mozilla Firefox)و Git نام ببریم. در مقیاس وسیع‌تر، بیشتر نوآوری‌ها در حوزه‌های رایانش ابری (Cloud Computing)، داده های بزرگ (Big Data) و هوش مصنوعی (Artificial Intelligence) از پروژه‌های نرم‌افزاری متن باز مشتق شده‌اند. 

 

امیدوارم که از این آموزش لذت برده باشید و براتون مفید واقع شده باشه. با ما همراه باشید تا با هم یک درصد بیشتر بدونیم.

نظرات ارزشمند خود را با ما به اشتراک بگذارید

نظرات :
هنوز نظری ثبت نشده است.