پر کاربردترین زبان های برنامه نویسی (قسمت 4 )

برنامه نویسی - برنامه نویس - زبان برنامه نویسی - آموزش - آموزش برنامه نویسی - جاوا اسکریپت - برنامه نویس تیما - تیما فاطمه - developer programmer - programming - Dart - C# - programminglanguage - development - oop - web - frontend - backend - فاطمه تابع - Google - زبان سطح بالا - اپلیکیشن - Flutter - طراحی وب- فلاتر- دارت -سی شارپ -ویندوز - موبایل -Mobile Application

سلام، حالتون چطوره؟ با ادامه روند معرفی برنامه نویسی در خدمتتون هستیم. من فاطمه تابع، برنامه نویس تیما امروز میخوام دو زبان برنامه نویسی پر کاربرد C# و Dart رو بررسی کنم. قبل از اینکه شروع کنیم، پیشنهاد می کنم پست های قبلی رو ببینید.


زبان برنامه نویسی C# :

 

در سال 1999، آندرس هلزبرگ (Anders Hejlsberg) با گروه خود زبانی شبیه به C، با خاصیت شی گرایی ارائه کرد که نام آن Cool بود. به دلیل سیاست های تجاری در سال 2000 برای معرفی رسمی این زبان، نام آن به C# تغییر یافت. آندرس هلزبرگ تجربه زیادی در توسعه فریم ورک (Framework) برای زبان های Delphi و Pascal داشت به همین دلیل، به سادگی می توان شباهت دستورات C# را به این زبان ها دید. 

C# یک زبان مدرن و Cross Platform است که از زبان های C و  C++الهام گرفته شده است. برنامه های نوشته شده با این زبان روی سیستم عامل های مک، ویندوز و لینوکس اجرا می شود. در این زبان هر طوری که بخواهید می توانید کد نویسی کنید از جمله شی گرایی، دستوری و تابعی. این زبان از فریم ورک .NET شرکت ماکروسافت بیرون آمده و استاندارد های ISO و  ECMA را دارد.

طبق نظر سنجی که در سایت Stackoverflow در سال 2019 انجام شده، بیش از 30 درصد برنامه نویسان حرفه ای از زبان C# برای توسعه برنامه های خود استفاده می کنند. C# جزو 5 زبان برتر دنیا است و بازار کار خوبی در ایران نیز دارد.

در C# می توان با استفاده از WindowsForm برای ویندوز، با استفاده از Xamarin برای اندروید و IOS برنامه نوشت و همچنین با استفاده از فریم ورک های ASP .Net MVC و   ASP .Net Coreمی توان برای توسعه وب سایت استفاده کرد.

از دلایل محبوبیت بالا C# می توان به یادگیری آسان آن، سطح بالا بودن، استفاده گسترده در توسعه برنامه های ویندوز، استفاده در بازی سازی، محیط پیشرفته Visual Studio، داشتن کتابخانه های بزرگ و پشتیبانی و به روز رسانی مداوم آن اشاره کرد.

همانطور که گفته شد C# یک زبان شی گرا است که باعث ساده تر شدن برنامه نویسی، افزایش امنیت برنامه، کاهش هزینه نگهداری، کد نویسی بهینه و قابلیت استفاده مجدد می شود. از دیگر ویژگی های مهم این زبان Garbage Collection، Multi Threads، LINQ و Lambada است. از منابع آموزشی سی‌شارپ می توان به وبسایت Tutorials Point، وبسایت Udemy، وبسایت w3schools و فرادرس اشاره کرد.


زبان برنامه نویسی Dart

در سال 2011 شرکت Google وارد حوزه زبان های برنامه نویسی شد و زبان دارت (Dart) را ارائه داد. این زبان بعدا به تایید سازمان ECMA (یک سازمان استاندارد برای سیستم های اطلاعاتی و ارتباطی) رسید و مجوز BSD License را که به معنای Open Source بودن است را داراست و برای استفاده عموم رایگان است.

در این زبان سعی شده که امکاناتی شبیه به Java Script ارائه داده شود اما با رفع محدودیت ها. در سال 2018 نسخه دوم دارت به بازار آمد و تغییرات چشمگیر خوبی داشت. اگر شما قبلا با زبان های C، PHP یا JavaScript کار کرده باشید یادگیری این زبان برایتان بسیار ساده خواهد بود چرا که دستورات دارت بسیار شبیه به خانواده C است.

از ویژگی های این زبان نوظهور می توان به Cross Platform بودن آن که باعث پشتیبانی از انواع سیستم عامل ها می شود، شی گرا بودن آن که برنامه نویسی را بسیار ساده می کند، Open Source بودن، داشتن یک کامپایلر به نام dart2js که کد های نوشته شده با زبان دارت را به کد های جاوا اسکریپت تبدیل می کند، استفاده همزمان از AOT و JIT که در بین زبان‌های هم‌رده بی‌سابقه است، سرعت بالا و کتابخانه های بزرگ اشاره کرد.

گوگل پس از اینکه فریم ورک فلاتر (Flutter) را در سال 2017 برای زبان دارت معرفی کرد، باعث بیشتر شناخته شدن دارت و استقبال زیاد برنامه نویسان شد. چرا که با این Framework یک بار کد می نویسید و برای دو سیستم عامل Android و IOS خروجی می گیرید. حتی می توان این کد ها را برای اجرا در مرورگر هم استفاده کرد، بله فلاتر وارد حوزه وب هم شده است. 

اگر بخواهیم دارت را با جاوا اسکریپت مقایسه کنیم باید بگوییم که JS زبانی قدیمی و جا افتاده است و با داشتن React Native علاوه بر وب به حوزه موبایل هم وارد شده است. اما دارت جدید است و هنوز مثل جاوا اسکریپت جا نیافتاده و برنامه نویسان زیادی با آن کار نکرده اند اما این نبود تجربه را می توان با مستندات (Documentation) قوی که گوگل برای دارت ارائه داده است، نادیده گرفت. دارت از کد های JS سریع تر اجرا می شود و از ابتدا شی گرایی را در خود دارد.

از برنامه هایی که با زبان دارت نوشته شده اند می توان به Google AdSense، Google Ads، AngularDart، ArrowLogo، Chromium OS، Google Web Toolkit، ADB sync tool که ابزاری برای Sync کردن فایل‌ها در اندروید و iOS است، اشاره کرد.

کد های دارت را می توان در محیط های Visual Studio Code، Atom و Android Studio نوشت. همچنین برای اجرا کردن کد های نوشته شده  با این زبان باید Dart SDK یا کیت توسعه نرم افزاری مخصوص دارت (Software Development Kit) را نصب کنید. اگر به دنبال نوشتن دارت در یک محیط آنلاین هستید، می توانید از وب سایت Dartpad استفاده کنید. 

بعد از این توضیحات تصمیم با شماست که از این زبان استفاده کنید یا نه، اما برنامه نویسی با دارت بسیار ساده و لذت بخش است مخصوصا برای توسعه نرم افزار های تلفن های همراه. این زبان پیشنهاد شخصی من به شما است چرا که اگر پست معرفی من رو دیده باشید، من اول جاوا اندروید رو خوندم و بعد دارت و فلاتر. برای توسعه نرم افزار های تلفن همراه، اگر از دارت و فلاتر استفاده کنید سرعت برنامه نویسی شما بالا تر خواهد بود. 

ممنون که همراه ما هستید و دنبالمون می کنید. خوشحال می شیم پیشنهادات و نظرات ارزشمند شما رو بشنویم. بهمون بگید که دوست دارید دیگه چه زبان های برنامه نویسی رو بررسی کنیم.

 

نظرات ارزشمند خود را با ما به اشتراک بگذارید

نظرات :
هنوز نظری ثبت نشده است.