برنامه نویسی شی گرا

برنامه نویسی - برنامه نویس - زبان برنامه نویسی - آموزش - برنامه نویس تیما - تیما فاطمه - - برنامه نویسی شی گرا - شی گرایی - کلاس - شی -رویه - کامپیوتر - ابداع - خصوصیت - رفتار -- وراثت - انتزاع - کپسوله سازی - چند ریختی - Polymorphism - Ruby - C# - Encapsulation - Inheritance - Security - Flexibility - Reusability - Property - Class - Object - Method - Simula - Object Oriented Programming - programming – developer -

سلام حالتون چطوره؟ امروز قراره با برنامه نویسی شی گرا که یک شیوه برنامه نویسی است، آشنا بشیم. اگر اولین بار هست که پست های ما رو می بینید، پیشنهاد می دهم سری به مطالب قبلی بزنید، حتما خوشتون میاد. ممنون که با ما همراه هستید. 

چرا برنامه نویسی شی گرا بوجود آمد؟

قبل از ابداع روش شی گرایی، برنامه ها به صورت رویه ای نوشته می شدند، یعنی رویه هایی پشت سر هم نوشته می شد و ماشین به ترتیب آن ها را اجرا می کرد. با گذشت زمان برنامه نویسی با این زبان ها سخت و سخت تر شد چون برای تغییر و آپدیت، باید کار زیادی انجام می شد و حتی نیاز بود که چندین بخش برنامه به صورت جداگانه و همزمان کار کنند که با زبان های برنامه نویسی غیر شی گرا دشوار بود.

اولین زبان برنامه نویسی شی گرا Simula بود. برنامه نویسی شی گرا یا Object Oriented Programming به اختصار OOP، نوعی منطق برنامه نویسی است که از زندگی عادی انسان ها گرفته شده است. در اطراف ما اشیای متفاوتی وجود دارد که کار های مختلفی را برای ما انجام می دهند، در برنامه نویسی هم همین کار را انجام می دهیم.

توانایی انسان در مدل سازی بسیار زیاد است. فرض کنید می خواهیم اتوماسیون یک دانشگاه را بنویسیم. باید استاد، مدیر آموزش، دانشجو، مدیرر دانشگاه و ... را داشته باشیم که هرکدام دسترسی، عملیات و اطلاعات متفاوتی دارند. برای این کار مثلا، ما باید شی دانشجو داشته باشیم. این شی یک سری خصوصیت (Property) و یک سری رفتار (Method) دارد. 

 

نحوه پیاده سازی شی گرایی به چه صورت است؟

اول از همه، مفاهیم مهم شی گرایی را بررسی می کنیم :

  1. مفهوم اول کلاس (Class) و شی (Object) است. به مجوعه ای از اشیا که ویژگی و رفتار مشابهی دارند کلاس گفته می شود. در واقع کلاس قالبی برای اشیا است. مثلا دانشجو ارشد یک شی از کلاس دانشجو است.
  2. مفهوم بعدی خصوصیت یا Property است. طبق مثال بالا هر دانشجو یک شماره دانشجویی، نام و نام خانوادگی، شماره تلفن و آدرس دارد.
  3. مفهوم مهم بعدی رفتار یا (Method) است که در واقع کار هایی است که این اشیا باید انجام دهند. مثلا در این مورد، هر دانشجو باید انتخاب واحد انجام دهد و استاد مشاور باید واحد های درسی را تایید کند.

 

چرا باید از شی گرایی استفاده کنیم؟ 

از مزایای برنامه نویسی شی گرا می توان به افزایش امنیت برنامه (Security)، کاهش هزینه نگهداری، قابلیت استفاده مجدد (Reusability)، تحلیل ساده‌تر برنامه و انعطاف پذیری (Flexibility) بالاتر اشاره کرد.

 برنامه نویسی شی گرا اصول خاصی دارد از جمله کپسوله سازی (Encapsulation)، انتزاع (Abstraction)، وراثت (Inheritance) و چند ریختی (Polymorphism) که در پست های بعدی حتما بررسی خواهند شد. از زبان های برنامه نویسی شی گرا می توان به جاوا، جاوا اسکریپت، Python، C#، دارت، PHP و Ruby اشاره کرد.

 

امیدوارم که اطلاعات مفیدی رو از این پست گرفته باشید. خیلی ممنون که تا اینجا همراه ما بودید. منتظر پست های بعدی باشید.

 

نظرات ارزشمند خود را با ما به اشتراک بگذارید

نظرات :
هنوز نظری ثبت نشده است.