پر کاربردترین زبان های برنامه نویسی (قسمت 3)

برنامه نویسی - برنامه نویس - زبان برنامه نویسی - آموزش - آموزش برنامه نویسی - جاوا اسکریپت - برنامه نویس تیما - تیما فاطمه - developer - programmer - programming - php - javascript - programminglanguage - development - oop - web - frontend - backend - فاطمه تابع- Instagram - Dropbox - IBM - Google -زبان سطح بالا -اپلیکیشن -angular - طراحی وب Mocha - HTML - CSS - JS - Front End - Back End

سلام، حالتون چطوره؟ با ادامه روند معرفی برنامه نویسی در خدمتتون هستیم. من فاطمه تابع، برنامه نویس تیما امروز میخوام دو زبان برنامه نویسی پر کاربرد JavaScript و PHP رو بررسی کنم. قبل از اینکه شروع کنیم، پیشنهاد می کنم پست های قبلی رو ببینید.


زبان برنامه نویسی JavaScript :

 

یکی از مشهورترین و پر کاربرد ترین زبان های برنامه‌نویسی در وب، جاوا اسکریپت (JavaScript) است. این زبان سطح بالا و تفسیری (Interpreted) در سال 1995 معرفی شده و به اختصار JS نامیده می‌شود. JS به همراه HTML و CSS یکی از سه فناوری اصلی تشکیل‌دهنده وب جهان‌گستر (World Wide Web) است. جاوا اسکریپت ابتدا با نام Mocha معرفی شد، بعدها به LiveScript و در نهایت به جاوااسکریپت تغییر نام داد. این تغییر نام یک ترفند تجاری بود برای معروف شدن این زبان برنامه نویسی تازه کار. از مزایای جاوا اسکریپت می توان به اجرای سریع و یادگیری آسان آن اشاره کرد. در کنار این مزایا، می توان به معایبی از جمله درست اجرا نشدن در مرورگر های قدیمی و سختی دیباگ کد ها با این زبان اشاره کرد.

این زبان Open Source است و به صورت خود آموز یا Self-Study می توان آن را یاد گرفت. از کد های آسان شروع کرده چون هیچ محدودیتی در این زبان نیست و می شود کد هایی با این زبان پیدا کرد که بسیار پیچیده باشند. از کاربرد های JavaScript می توان به کنترل فرم ها قبل از ارسال به سرور، انجام محاسبات زمان گیر سمت کاربر و ایجاد عناصر سه بعدی اشاره کرد. جاوا اسکریپت به جز وب، در اپلیکیشن های موبایل تحت فریم ورک های react و angular، اپلیکیشن ساعت های هوشمند، ربات ها و بازی ها هم کاربرد دارد. 

 

زبان برنامه نویسی PHP :

طراحی وب یکی از پر درآمد ترین مشاغل است که امروزه خواستار زیادی دارد. اگر کمی در آگهی های استخدام بگردید، متوجه خواهید شد که درخواست های زیادی برای زبان PHP ثبت شده است. 

در سال 1994، فردی دانمارکی به نام Rasmus Lerdorf برای گرفتن آمار کسانی که در حال خواندن رزومه اش بودند، اسکریپتی نوشت که توجه افراد زیادی را به خود جلب کرد. به دلیل درخواست های زیادی که برای این Script ثبت شد، Lerdorf تصمیم گرفت نام اسکریپت‌های خود را PHP بگذارد که مخفف عبارت Personal Home Page بود. در سال 1998 نسخه سوم PHP نوشته شد و تصمیم بر این شد که به جای Personal Home Page، از Personal Hypertext Preprocessor به عنوان معنا PHP استفاده شود.  

نسخه چهارم PHP توسط شرکت Zend با اعمال تغییرات بزرگی روی هسته اصلی ارائه شد. نقطه عطف PHP در سال 2004 بود که به نسخه 5 به روز رسانی شد، در این نسخه امکانات زیادی از جمله پشتیبانی از شی گرایی و ارتباط بهتر با پایگاه داده به این زبان اضافه شد. نسخه هفتم در سال 2015 ارائه شد که پیشرفت چشمگیری برای PHP بود چرا که سرعت آن افزایش یافت و استفاده از حافظه به نصف، کاهش یافت. 

بعد از تاریخچه و نسخه های PHP، می رسیم به بررسی قابلیت های این زبان پر طرفدار. PHP حدود 80 درصد از سهم بازار وب را در دست دارد که از دلایل آن می توان به پشتیبانی خوب، متن باز بودن (Open Source) و داشتن فریم ورک های بزرگی همچون لاراول (Laravel) اشاره کرد.

PHP یک زبان تفسیری است و فقط کد هایی که درون جدا کننده مخصوص به خودش است (php?>) را تفسیر می کند. در این زبان برای تعریف متغیر نیازی به تعیین نوع آن نیست و حتما باید با نماد $ شروع شود. مانند اکثر زبان های برنامه نویسی، آخر هر دستور PHP باید علامت ; (Semicolon) گذاشته شود.

PHP یک زبان سمت سرور یا Server Side است، یعنی دستورات در سرور پردازش و اجرا می شوند و خروجی به کاربر ارسال می شود. از دیگر ویژگی های PHP  می توان به سطح بالا (High Level) بودن آن اشاره کرد، به این معنا که یادگیری دستورات آن آسان و نزدیک به زبان انسان است. 

 

امیدوارم که از این پست، مطالب مفیدی رو دریافت کرده باشید. ممنون که با ما همراه هستید. منتظر پست بعدی ما که بررسی زبان های C# و Dart هست، باشید.

 

نظرات ارزشمند خود را با ما به اشتراک بگذارید

نظرات :
هنوز نظری ثبت نشده است.