چت جی پی تی چیست و چگونه کار می کند؟

ChatGPT (ترانسفورماتور از پیش آموزش‌دیده مولد چت) یک ربات چت است که توسط OpenAI در نوامبر 2022 راه‌اندازی شد. این ربات بر اساس هوش مصنوعی کار می کند و قابلیت های زیادی از جمله ترجمه، برنامه نویسی، نوشتن مقاله و پاسخ به سوالات را دارد.

ChatGPT یک ربات بر پایه هوش مصنوعی است که توسط شرکت open AI ارائه شده است و مخفف عبارت conversational Generative Pre-trained Transformer است. به عبارتی Chat GPT یک بات مکالمه است که می تواند یک مکالمه را شبیه سازی کند و حتی جوری با شما صحبت کند که متوجه نشوید در آن سمت یک انسان نیست.

 

این چت بات از هوش مصنوعی و پردازش زبان های طبیعی (NLP) استفاده می کند تا هر سوالی را که کاربران از آن می پرسند، جواب دهد. شرکت open AI در سال 2015 برای کمک به انسان ها با کمک هوش مصنوعی تاسیس شد. جالب است بدانید یکی از سرمایه گذاران این شرکت اقای ایلان ماسک (Elon Musk) است. این فناوری عجیب و جالب جوری سرو صدا به پا کرد که حتی شرکت ماکروسافت (Microsoft) پول زیادی در chatGPT سرمایه گذاری کرده است.

 

سوالات و شایعه های زیادی درباره چت جی پی تی وجود دارد. مثلا یکی از این سوالات این است که آیا chatgpt می تواند جایگزین گوگل شود؟ حالا که می توان از chatgpt درخواست نوشتن کد هر برنامه ای را داشت، می توان گفت پایان برنامه نویسان نزدیک است؟ آیا به گفته های chat GPT می توان اعتماد کرد؟ و هزاران هزار سوال دیگر...

 

به صورت کلی می توان گفت که قابلیت های این چت بات نامحدود است. به عنوان مثال از قابلیت های ChatGPT می توان به موارد زیر اشاره کرد:

حل مسائل سخت مدرسه ای و دانشگاهی

نوشتن کد، مقاله علمی، شعر، بلاگ و ...

پاسخ به هر گونه سوالی

پیشنهاد اسم برای انسان، شرکت، استارتاپ و ...

مکالمه با کاربران

ترجمه متن

رفع باگ برنامه ها

و خیلی موارد دیگر

 

اما سوال اصلی اینجاست که تمام این کار ها را chatgpt می تواند بدون نقص انجام دهد؟ قاعدتا خیر. اول اینکه این فناوری به صورت یک نسخه اولیه ارائه شده و هنوز خیلی جای کار دارد. دوم اینکه این چت بات می تواند پاسخ های متقاعد کننده ای به کاربر بدهد که ممکن است درست نباشد و دلیل سوم این است که هیچ رباتی نمی تواند جای خلاقیت و قدرت تصمیم گیری خاص انسان را بگیرد. همچنین در آزمایش های بسیاری که برای بخش برنامه نویسی انجام شده، دریافتند که کد های تولید شده توسط chat GPT ناقص هستند و این نمونه کد را اگر از یک برنامه نویس بخواهید، مرتب تر و با تعداد خط های کمتری به شما تحویل می دهد.

 

در کل دور از ذهن نیست که هوش مصنوعی جای انسان را بگیرد، چرا که احساس ندارد و به راحتی می تواند در شرایط حساس تصمیم گیری کند ولی این امر هنوز خیلی جای کار دارد. همچنین همیشه باید برنامه نویسانی باشند که ابزار هایی مثل ChatGPT را توسعه دهند. اما استفاده از هوش مصنوعی در کنار خلاقیت انسانی می تواند بسیار کمک کننده باشد و کار ها را خیلی سریع تر جلو ببرد و همچنین از رخداد اشتباه جلوگیری کند.

 

نکته قابل ذکر این است که این ابزار با داده های قبل از سال 2021 آموزش دیده است و شما نمی توانید سوال هایی مثل آب و هوای امروز، قیمت دلار و اخبار لحظه ای را از آن بپرسید. نکته مهم دیگری که باید به آن اشاره کنیم، تفاوت چت بات با موتور های جستجو است. موتور جستجو، از بین داده های اینترنت و سایت های موجود یک لیستی از URL ها را به کاربر پیشنهاد می کند، اما Chat Bot برای صحبت و پاسخ به سوالات کاربر از داده های درونی خودش که قبلا در فاز آموزش یا Train به آن داده شده، استفاده می کند. درواقع چت بات نمی تواند در اینترنت چیزی را برای ما سرچ کند و هر جوابی که می دهد، طبق داده های درونی و الگوریتم هایش است.

 

کار با Chat GPT رایگان است (البته فعلا). شما به سادگی با مراجعه به سایت Open AI می توانید try Chat GPT را زده و وارد سایت شوید. اما برای استفاده از این سایت ابتدا باید یک حساب کاربری یا Account در سایت Open AI داشته باشید. البته به دلیل تقاضای زیادی که برای کار کردن با این چت بات وجود دارد ممکن است مجبور باشید چندین بار به سایت مراجعه کنید تا بتوانید به آن دسترسی پیدا کنید. اگر در ایران هستید به دلیل تحریم ها یا فیلترینگ دسترسی به این سایت ممکن نیست و حتی برای ساخت اکانت نیاز به شماره تلفن است که شماره های داخل ایران قابل قبول نیستند.

 

همانطور که گفته شد chat GPT می تواند متن و محتوا تولید کند، اما از آن جایی که هوش مصنوعی است و فقط از داده های آموزشی خودش استفاده می کند و از یک سری الگو های خاص پیروی می کند، محتوا های تولید شده با چت بات تکراری می شود. تمامی سایت ها سعی دارند بهترین رتبه در صفحه نتایج google را بدست آورند اما گوگل محتوا های تولید شده توسط هوش مصنوعی را شناسایی کرده و حتی ممکن است سایت را جریمه کند. برای اطلاعات بیشتر در مورد نحوه عملکرد الگوریتم های گوگل، می تواند در سایت تیما پست های مربوط به هر الگوریتم گوگل را مطالعه کنید. همچنین به شما پیشنهاد می کنم که پست معرفی هوش مصنوعی را نیز مطالعه کنید.

 

در آخر باید بگم که استفاده از تکنولوژی وابسته به خود انسان ها است. انسان می تواند از آن استفاده مفید کند و یا از آن سوء استفاده کند. آینده ای که برای هوش مصنوعی می توان در نظر گرفت این است که بسیاری از کار های روزمره و عادی را برای ما انجام دهد و انسان ها وقت بیشتری برای خود و علایقشان دارند. البته این موضوع به این معناست که در آینده ما آدم ها خیلی خیلی بیشتر به تکنولوژی وابسته خواهیم شد، به طوری که بدون آن نمی توانیم زندگی کنیم.

 

امیدوارم از این پست لذت برده باشید و با این تکنولوژی داغ به خوبی آشنا شده باشید. با ما همراه باشید تا یک درصد بیشتر بدانیم.

نظرات ارزشمند خود را با ما به اشتراک بگذارید

نظرات :
هنوز نظری ثبت نشده است.