افزودن به سبد خرید
آموزش اساسی افترافکت

افزودن به سبد خرید

قیمت : 2,000,000 تومان 1,000,000 تومان

آموزش اساسی افترافکت راهنمایی می خواهید؟

وضعیت دوره : در حال آماده سازی

دسته : افترافکت

مدرس : مجتبی بهروزی

تاریخ انتشار : 1401/12/5

تاریخ بروزرسانی : 1402/3/11

مناسب برای : هنرمندان - فری لنسر ها - تولیدکنندگان محتوا - موشن دیزانرها - یوتیوبرها - گرافیست ها - انیماتور ها - علاقه مندان به گرافیگ متحرک و جلوه های ویژه کامپیوتری - علاقه مندان به حوزه های هنری و تبلیغات - تولید کنندگان مدیا

سطح : از مقدماتی تا پیشرفته

نرم افزار ها:
Adobe After Effects

درصد پیشرفت آموزش:

26 %

حجم کلی ویدیو ها 1 گیگ

تعداد ویدیو ها 22

زمان آموزش 6 ساعت

فرمت ویدیو MP4

کیفیت Full HD

ورژن نرم افزار افترافکت CC 2022 - CC 2023

میانگین زمان ویدیو ها 20 دقیقه

فایل های آموزشی کلیه عکس ها فیلم ها و فایل های آموزشی افتر افکت در هر فصل قابل دانلود است

شورتکات همه شورتکات ها به صورت زیرنویس در ویدئو لحاظ شده است

کد آموزش : TU_2608142328

نحوه پرداخت : نقدی

نوع آموزش : دانلودی

آموزش اساسی افترافکت راهنمایی می خواهید؟

آموزش جامع و اساسی افترافکت توتوریال موشن گرافیک صفر تا صد After effects essential training tutorials مجتبی بهروزی مدرس مدیریت صنعتی دیباگران مجتمع فنی تهران حذف پرده سبز گرافیک دیزاین motion graphic design جلوه های ویژه VFX تولید محتوا تیزرهای تبلیغاتی تیما Teamaa Typography طراحی لوگو و بنر متحرک

سلام، به آموزش اساسی افترافکت خوش آمدید


افترافکت نرم افزاری قدرتمنده برای موشن گرافیک، جلوه های ویژه و بهبود نمایش های ویدئویی به نحوی که محتوای خود را فراتر از واقعیت ببرید. موشن گرافیک چیزیست که شما اون رو مدام در تبلیغات تلوزیونی، اینترنتی، بازاریابی و در سراسر شبکه های اجتماعی می بینید. امروزه کسب و کار همه اصناف و حتی تبلیغات در حوزه های اجتماعی نیز، وابسته به نمایش های جذابی است که منجر به جلب نظر بینندگان شود. نرم افزارهای فراوانی همانند سینما فوردی (Cinema 4D)، بلندر (Blender)، مایا و مکس (Maya - 3DS Max)، نیوک (Nuke) و فیوژن (Fusion) دراین حوزه فعالیت دارند اما بی شک افترافکت (Adobe After Effects) در میان این انگشتر همچون نگین است.

در واقع افترافکت برای شروع بهترین نرم افزاری است که حداقل من سراغ دارم، چرا که اگر شما یک گرافیک دیزاینر (Graphic Designer) و یا طراح فتوشاپ یا ایلاستریتور باشید، برای جان بخشی به طرح ها، افترافکت رو نیاز دارید. اگر تولید کننده فیلم (Filmmaker)، یک تدوینگر (Editor) ویا یک پریمیر کار باشید، برای تولید موشن ها (Motion Graphic)، تایپوگرافی ها (Typographic) و اینفوگرافی ها (Infographic) به افترافکت احتیاج خواهید داشت. حتی اگر در هیچ کدام از موارد فوق اطلاعی نداشته باشید، باز هم می تونید محتوای هنری خودتون رو تولید کنید و بینندگان رو شگفت زده کنید.

موارد زیر دلایلی است که نرم افزار After Effects رو از سایرین متمایز می کنه:

  • آسان بودن یادگیری و سادگی کار با این نرم افزار.
  • شما را از سطح مبتدی تا سطح حرفه ای همراهی می کند.
  • فراوانی و در دسترس بودن پلاگین های مختلف.
  • سایت ها و فروم ها و منابع بسیار زیاد برای یادگیری و حل مشکلات
  • سایت های فراوان برای دیدن نمونه کار و مارکت های آنلاین جهت فروش انواع محصولات و آیتم های افترافکت.
  • سوشیال یا شبکه اجتماعی بزرگی مانند بیهانس ( Behance ) جهت تبادل اطلاعات.
  • نیازهای سخت افزاری متناسب.
  • هماهنگی با همه نرم افزارهای ادوب مثل فتوشاپ (Adobe Photoshop)، ایلاستریتور (Adobe Illustrator)، پریمیر (Adobe Premiere Pro) و …
  • هماهنگی کامل با سیستم های فیلمبرداری و سادگی کار با انواع تنظیمات از پیش آماده.
  • از جمله معدود نرم افزار هایی که هم در بخش تولید و هم دربخش پسا تولید (Post Productions) قابلیت های فراوانی را ارائه می دهد.

 

مهارت های یادگیری
درطول این دوره، من مجتبی بهروزی در کنارتون هستم تا قدم به قدم این آموزش رو جلو ببریم. برای یادگیری اصولی می بایست چند نکته رو مد نظر قرار بدید. تاکید و تقاضا دارم که این مهارت های یادگیری افترافکت رو قبل از شروع دوره مطالعه کنید تا بهترین شرایط رو برای یادگیری خودتون مهیا کنید.

در ساده ترین و ابتدایی ترین تقسیم، فرایند کسب مهارت به دو قسمت آموزش و یادگیری تقسیم میشه:
آموزش بر عهده مدرس و یادگیری بر عهده دانشپذیر است. حالا اگه مهارت های آموزش رو مدرس و مهارت های یادگیری رو دانشپذیر نداشته باشه و یا حتی ندونن که چنین مهارت هایی وجود داره، مسلما فرایند کسب مهارت کند و یا ناقص خواهد ماند. پس بهتره مطالبی رو که مربوط به نحوه یادگیری هست به صورت مختصر و نکته به نکته مرور کنم تا بهترین شرایط برای یادگیری رو برای خودمون تدارک ببینیم.

 

  • انتظار نداشته باشید که فرایند آموزش و یادگیری یکجا با هم باشند.
    شما در زمان دیدن ویدیو ها در حال  آموزش دیدن هستید نه یادگیری. زمان یادگیری بعد از دیدن آموزش و در هنگام تمرین موارد آموزش داده شده است.

  • تمامی پیشفرض های قبلی خودتون رو فراموش کنید و مدام دانسته های قبلی خودتون رو مقایسه و یا قضاوت نکنید. بگذارید دانش راه خودش رو در ذهنتون باز کنه.

  • در این آموزش مثل آهنربا باشید، یعنی همه چیز رو به خودتون جذب نکنید. فقط موضوعاتی که مرتبط با یک نرم افزار خاص هستند رو در نظربگیرید. شاخه به شاخه پریدن و از هر باغی گلی چیدن، شما رو اقیانوسی از اطلاعات خواهد کرد که هیچ عمقی ندارد.

  • منابع یادگیری مثل سایت ها، نمونه کارها، کتاب ها و غیره جزء اصلی فرایند یادگیری هستند. شما بدون ارتباط با منابع اصلی نمی توانید آموزش خوبی دریافت کنید. پس حتما لینک هایی که در بخش های مختلف قرار داده می شوند رو بررسی کنید و هر روزه به اونها سر بزنید و دنبال کننده آن ها باشید.

  • قرار دادن یک زمان مشخص همانند تایم کلاس های حضوری برای دیدن آموزش ها و همچنین تعیین مکان مشخص، فرایند مغز رو شرطی خواهد کرد و موجب آماده سازی ذهنی برای درک بهتر مطالب خواهد شد. مثلا هر شب ساعت 9:30 دقیقه آموزش رو در اتاقم روی صندلی خودم آغاز می کنم. به مرور این فرایند موجب شرطی شدن ذهن ما و آمادگی هر چه بیشتر برای فرایند یادگیری خواهد شد.

  • انسانها مولتی تسک (Multi-Task) نیستند. این که من می توانم در یک زمان چند کار رو با هم انجام بدم، یک توهم ذهنیه. در حد کارهای سطحی بله! اما در یک فرایند عمیق ذهنی هرگز اتفاق نخواهد افتاد. پس هر آنچه که در حین آموزش، ذهن شما رو رو درگیر کنه از خودتون دور کنید. مثلا موبایل رو کاملا خاموش یا بی صدا کنید و یا نوتیفیکیشن ایمیل هاتون رو ببندید و یا به اهل خانه یاد آوری کنید که یک ساعت رو در کلاس به سر می برید.

  •  زمان یادگیری رو تقسیم کنید. ذهن ما مثل هواپیما تیک آف و لندینگ داره. زمان یادگیری در حقیقت لحظه اوج و قرارگیری هواپیما در آسمان هست. ذهن به مرور خسته میشه و این هواپیما فرود میاد. بهتره بعد از گذشت 45 دقیقه به اندازه 15 دقیقه از پشت میز خود بلند شوید و بدون فکر کردن به موارد آموزشی، ذهن خودتون رو رها کنید و مجددا به آموزش برگردید.

  • کانال های مختلف رو برای یادگیری فعال کنید. خداوند دو گوش، دو دست و دو چشم به ما بخشیده. پس از همه حواس برای یادگیری یک موضوع استفاده کنید. یادگیری عمیق زمانی است که ذهن با گوش و چشم و دست هر کدام به صورت کانال های مختلف یادگیری هماهنگ بشه و از همه کانال ها آموزش ببینه. مثل نوشتن آنچه که آموزش می بینیم و همزمان گوش دادن و دیدن آموزش.

  • کند کردن آموزش. جدا از اینکه شما بهره هوشی خیلی بالایی داشته باشید و یا معمولی باشید، همه نیازمند کند کردن فرایند یادگیری هستند. کند کردن فرایند یادگیری موجب رسوخ در ذهن و یادگیری عمیق خواهد شد. مثل همون یادداشت کردن مطلب که فرایند آموزش رو کند میکنه و یادگیری رو عمیق.

  • ابداع سوال. اگه اسباب کشی کرده باشید می بینید که هر جعبه برچسبی داره که محتوای اون رو مشخص میکنه، فرض کنید شما بی نهایت جعبه بدون اسم در ذهنتون داشته باشید. واااای… اگر در هنگام یادگیری یک سوال برای خودتون مطرح کنید و این سوال رو به عنوان برچسبی روی اون آموزش قرار بدید، همواره ذهنتون اون رو به یاد میاره و هر زمان که خواستید می تونید در اون رو باز کنید و ازش استفاده کنید.

  • همه چیز رو یاد نگیرید. نیازی نیست برای دانستن افترافکت همه پلاگین ها و افزونه های اون رو همین الان در دست داشته باشید. چیزی رو یاد بگیرید که در آینده نزیک به اون احتیاج دارید و به یاد داشته باشید دانش راه خودش رو پیدا خواهد کرد.

  • در نهایت یادگیری مهارتی است برای خوشحالی و لذت،  فرصت ها انقدر زیاد نیستند که همه چیز رو یاد بگیریم  پس یک چیز رو با لذت فراوان و با خوشحالی یاد بگیریم.

استفاده موثر از مجموعه ی این نکات به ما کمک می کنند که فرایند یادگیری برای ما، یک فرایند روان، با لذت وعمیق باشه.

 

بخش بندی آموزش

این دوره شامل ۱۲ فصل است که به صورت مستقل، اما زنجیروار تهیه و تدوین شده اند که در حال ضبط و آپلود می باشند. در صورت نیاز و بنابر تغییرات و پیشرفت های این نرم افزار، فصل های متمم تولید و به روز رسانی خواهند شد. 

سرفصل بر طبق سیلابس ذیل می باشد:

فصل اول: مقدمات اولیه و آشنایی با محیط افترافکت
فصل دوم: ساخت کی فریم (Key frame) و انیمیشن در افترافکت
فصل سوم: ابزار ماسک و پد
فصل چهارم: ابزارشیپ (Shape)
فصل پنجم: ابزار متن و تایپوگرافی
فصل ششم: ابزارهای کمکی انیمیشن 
فصل هفتم: پرنت کردن (Parent) و اکسپرشن کاربردی (Expressions)
فصل هشتم: مبانی کامپوزیتینگ و حذف پرده سبز
فصل نهم: تصحیح رنگ - استیبلایز (Stabilize) و ترک کردن (Tracking)
فصل دهم: ابزارهای براش (Brush) و پینت (Paint)
فصل یازدهم: سه بعدی سازی وتنظیمات و ریگبندی دوربین
فصل دوازدهم: رندر گیری و فایل خروجی

اگر چه هر فصل مستقل از دیگری تولید می شود، اما برای شروع کار می بایست فصول را به ترتیب و متوالی اجرا و تمرین کنید. بعد از یک دوره یادگیری کامل، می توانید فصل به فصل استفاده کنید و به عنوان منبعی برای یادآوری هر فصل را خواستید، دوباره تماشا کنید. همچنین لازم به ذکر است که برای دیدن جزئیات هر بخش، می توانید به توضیحات همان فصل مراجعه کنید. 

 

نحوه ی تمرین
درس هر جلسه رو با دقت ببینید، گوش کنید و بخش های مهم اون رو یادداشت کنید تا یادگیری خود را بهبود ببخشید. هر فصل با مثال های کاربردی همراه شده و انتهای هر بخش، با یک تمرین جهت به کارگیری مهارت های کسب شده به پایان میرسه. بعد از دیدن آموزش زمان یادگیری شماست. 
اگر چه شما می توانید از عکس ها و یا فایل های خودتون استفاده کنید، اما فایل های مربوط به هر جلسه جهت تمرین شما، آماده و بارگذاری شده اند. تاکید می کنم بهتره بعد از دیدن آموزش، هم تمرین های انتهای بخش و هم تمام مثال های حین تدریس رو انجام بدید. اما به نحوی که بدون دیدن آموزش و یا حداقل با دیدن مطالب مختصری که روی کاغذ نوشتید، اون تمرین رو بدون اشکال انجام بدید. می تونید بارها و بارها ویدیو رو تکرار کنید تا به نتیجه مطلوب برسید.
در حین تمرین، سوالاتی برای شما پیش خواهد آمد. تمامی سوالات شما همان برچسب های ارزشمندی هستند که ذهن هوشمند شما به اونها نیاز داره. پس اونها رو بنویسید تا جواب درخوری برای آنها بیابید. همچنین لازم به ذکر هست که خیلی از سوالات پیش آمده در حین آموزش مواردی هستند که در جلسات بعدی جواب اون ها رو پیدا خواهید کرد.
در ضمن در وب سایت تیما، بخشی به نام "پرسش و پاسخ" در نظر گرفته شده تا سوالاتتون رو بپرسید. همچنین می تونید تمرین هاتون رو برای بررسی بیشتر، آپلود کنین و با ارسال لینک تمرین در قسمت پرسش پاسخ همراه با سوالتون، همونجا جواب خودتون رو دریافت می کنید. هر سوال مربوط به آموزش در این بخش جواب داده خواهد شد. 

برای آموزش نحوی آپلود کردن پروژه ها و تمرین ها به این لینک مراجعه کنید.

در این طی این دوره شما نه تنها یک نرم افزار رو یاد خواهید گرفت، بلکه با خیلی از اصطلاحات، سایت های معتبر و منابع اصلی افترافکت آشنا خواهید شد. حتماً لینک ها و توضیحات هر فصل رو به دقت بررسی کنید. اگر نیاز به فایل و یا افزونه ای داشته باشید در فایل ضمیمه قرار داده شده و می توانید از اون ها استفاده کنید.

یادمون باشه که ورژن نرم افزاری که از اون استفاده میکنم After Effects CC 2022 و After Effects CC 2023 هست، پس بهتره این ورژن ها رو نصب کنید. اگرچه شما می تونید از ورژن After Effects CS6 برای سیستم های خیلی قدیمی هم استفاده کنید. اما فایل های افترافکت قرار گرفته در تمرین ها با این ورژن سازگاری نخواهند داشت.
یاد آوری می کنم که برای اجرا افترافکت و این آموزش، نیاز به یک سیستم پیشرفته ندارید. اگرچه داشتن یک سیستم قوی همیشه کارا خواهد بود.

در انتهای این دوره شما مباحث اساسی افترافکت را به صورت دقیق و بنیادین یاد خواهید گرفت و می تونید پروژه های منحصر به فرد خودتون رو تولید کنید. همچنین قادر خواهید بود به راحتی پروژه های آماده رو باز کنید و اون ها رو با پروژه های خودتون ترکیب کنید و یا با مهندسی معکوس، از نحوه انجام و اجرای این پروژه ها مهارت کسب کنید.

 

سخن آخر

در این سفر شما با تمامی دانشپذیران همراه خواهید شد، از اشتراک هایتان استفاده خواهید کرد و الهام بخش هم خواهید بود.
در بخش رویدادهای سایت از مناسبت ها و یا همایش های مرتبط با خبر خواهید شد.
از شما دعوت میکنم که در این رویداد ها شرکت کنید تا محلی برای دیدارهای حضوری ما باشه. در ضمن قبل از نام نویسی با خیال راحت با ما تماس بگیرید، زیرا که ما پاسخگوی تمامی سوالات شما خواهیم بود. در ضمن با تمامی اعضا تیم در حال پیگیری دریافت مجوز جهت اعطای مدرک رسمی به دانشپذیران محترم هستیم.
فقط یک کلیک با شما فاصله داریم و خوشحال میشیم شما رو در کلاس ببینیم. 

 

پیش نیاز های آموزش

رمز فایل ها teamaa.ir است

Tutorial Services

پرسش و پاسخ از طریق سایت

Tutorial Services

ارسال تمرین جهت بررسی توسط مدرس

Tutorial Services

مشاوره قبل از خرید

Tutorial Services

ارسال تیکت برای پشتیبانی

مواردی که در این آموزش یاد می گیرید:
Tutorial Topics

تولید موشن گرافیک

آشنایی با مفاهیم پایه در افترافکت، محیط و زوایای مختلف افترافکت به همراه شورتکات های مهم در هر بخش
Tutorial Topics

تولید انیمیشن و حرکت

آشنایی کامل با موشن کردن و تولید انواع کی فریم ها، انیمیت کردن، تغییر سرعت و دادن فیزیک به ایتم ها
Tutorial Topics

ابزار ماسک یا چینش

یادگیری تکنیک های مرتبط با ماسک، چه برای چینش و جدا سازی، و چه برای تولید یک مسیر. تغییر حالت یک شکل به شکل دیگر، تکنیک روتوسکوپی، حرکت کردن روی مسیر ماسک، دنبال کردن یه سوژه در فیلم و تغییر دادن رنگ یا محو کردن آن و ... از موارد آموزشی ابزار ماسک هستند.
Tutorial Topics

Track Face

با استفاده از ابزار Face Mask Track شما می توانید تغییرات مد نظر خود را بر روی کل صورت یک فرد، و یا با دنبال کردن جزئیات صورت، یک آیتم خاص را به بخشی از صورت سوژه اضافه کنید به نحوی که در سراسر ویدیو بر روی صورت سوژه قرار گرفته باشد.
Tutorial Topics

Content Aware Fill

حذف کردن یک سوژه در یک فیلم همواره از دقدقه های افترافکت کاران بوده و هست. حذف کردن یک لوگو و یا یک طرح از روی یک سطح متحرک هیچ وقت ساده تر از این نبوده است. این ابزار بهمراه ماسک ها، کمک شایانی در حذف ایتم های موجود در یک صحنه خواهد کرد.
Tutorial Topics

Typography

آشنایی کامل با کلیه ابزار های تولید متن، حرکت دادن حروف، کلمات، و یا سطر ها بر اساس 4 دستور العمل کاربردی در تایپوگرافی، اجراکردن چندین انیمت جدا گانه به یک نوشته و استفاده از پریست های آماده و یا تولید پریست و ذخیره انیمیشن های هر لایه برای استفاده مجدد
Tutorial Topics

Motion Shape

کار با ابزار تولید شیپ و کلیه بخش های آن، تولید موشن شیپ و المانهای انتزاعی و کاربردی که موجب غنای هرچه بیشتر و پر شدن صحنه های موشن خواهد بود.
Tutorial Topics

Poppet Pins

حرکت دادن یک کارکتر و یا تولید حرکت های ریز و پر جزئیات توسط ابزار های پین، از حرکت دادن اجزاء مختلف یک کاراکتر تا حرکت دادن قسمت های مختلف یک عکس.
Tutorial Topics

Time Remapping

بازی با زمان ویدیو، کند یا تند کردن زمان و آشنایی با تکنیک های فریز فریم (Freeze Frame) و تایم فریز (Time Freeze) برای متوقف کردن زمان در یک ویدیو و یا متوقف کردن حالت یک کاراکتر در یک فیلم
Tutorial Topics

Parent and Link

ابزار پرنت ابزار اتصال لایه ها به همدیگر است به نحوی که حرکت یک آیتم اصلی، موجب حرکت دیگر آیتم های متصل به موضوع اصلی شود. آشنایی با IK و پلاگین های استخوان بندی در افترافکت جهت تولید حرکت یک کاراکتر
Tutorial Topics

Expression و کد نویسی

اکسپرشن چیست؟ تفاوت آن با اسکریپت چیست؟ تفاوت این دو با پلاگین چیست؟ ورود به مقدمه کد نویسی بدون نیاز به اطلاعات برنامه نویسی و استفاده از چند اکسپرشن کاربردی در افترافکت، تولید یک تمپلیت افترافکت و استفاده از کنترلر های اکسپرشن ( Expression controls ) برای سرعت بخشی و راحتی بیشتر در فرایند تولید یک موشن گرافیک حرفه ای
Tutorial Topics

جلوه های ویژه VFX

جلوه های ویژه سینمایی، ابزار نیست بلکه یک مرحله است؛ مرحله ای که پس از آشنایی با ابزارهای ویژه در افترافکت و مهارت یافتن فرد در این تکنیک ها، رخ خواهد داد. Tracking, Stabilizing, Green Screen, Camera Track, Color Grading, کار با دوربین، پلاگین های خاص و تولید صحنه های سه بعدی از جمله ابزار هایی هستند که در این بخش مد نظر قرار دارند.
Tutorial Topics

کامپوزیشن ها، Matte ها و Mode ها

آشنایی با اصول کامپوزیتینگ و صحنه بندی، مقدمه ای است برای ورود به بخش های حرفه ای تر در افترافکت. تقریبا هیچ محصول افترافکتی وجود ندارد که در آن از ابزار های Alpha Matte, Luma Matte استفاده نشده باشد. ایجاد جلوه های بصری توسط این ابزار ها، چینش و جدا سازی قدرتمند از موارد کار با "مت" هاست. تغییرات مدهای یک لایه در راستای کامپوزیتینگ، قرار گرفتن لایه ها و ترکیب آنها بر روی هم است که موجب تغییرات شگرف، زیبا و ایجاد جلوهای خاص می شود.
Tutorial Topics

Color Correction

Color Grading از بخش های اساسی در افترافکت است که حداقل آشنایی با این بخش تاثیرات فراوانی در نتیجه محصول خواهد داشت. این بخش شامل مبانی مشترکی است که After Effects با DoVici Resolve و دیگر نرم افزارهای تصحیح رنگ دارد. همچنین از اشتراکاتی است که بین افترافکت و پریمیر پرو موجود است. در این بخش مقدمات تصحیح رنگ، آشنایی با Histogram های رنگی و استفاده از LUT ها در باز کردن ویدیو های فلت و نحوه استفاده از الگو های رنگی را یاد خواهیم گرفت.
Tutorial Topics

حذف پرده سبز

پرده سبز یا Green Screen از مواردی است که در جلوه های ویژه کاربرد فراوان دارد. پرده سبز برای جدا کردن و قرار دادن یک سوژه در صحنه دیگر و یا اضافه کردن یک سوژه بجای بخش سبز رنگ (Mockup) استفاده می شود. چرا رنگ سبز، ابزارهای حذف پرده سبز، پلاگین های مختلف، و روش های متنوع جهت حذف پرده سبز بر اساس ویدیو های مختلف و تولید ماک آپ با استفاده از این تکنیک مد نظر است.
Tutorial Topics

Track and Stabilize

حذف حرکت های اضافی دوربین و یا کاهش لغزش های حین فیلمبرداری را اصطلاحا Stabilize، و دنبال کردن یک یا چند سوژه در فیلم را Track، می نامند. اضافه کردن متن و یا آیتم به صحنه های فیلمبرداری شده از با استفاده از این تکنیک ها از بخش های جدایی ناپذیز VFX و یا جلوه های ویژه هستند. کار با ترک های نقطه ای Point Track و Fix کردن صحنه ها چه به صورت دستی چه توسط Warp Stabilizer مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
Tutorial Topics

Surface Track - Camera Track

Trackها بر اساس سوژه های مختلف متفاوتند. در Surface Track با دنبال کردن یک سطح در یک ویدیو آشنا خواهیم شد، مثل دنبال کردن سطح یک موبایل و در ادامه با شبیه سازی حرکت دوربین ( Camera Track ) در یک فیلم می توانیم یک آیتم را به نحوی به صحنه اضاف کنیم که گویا از ابتدا در صحنه حضور داشته است.
Tutorial Topics

آشنایی با دوربین در افترافکت

دوربین در افترافکت جزء اساسی در صحنه های سه بعدی است؛ از شبیه سازی حرکت دوربین در یک ویدیو گرفته تا جابجایی در یک فضای سه بعدی و یا حرکت های مختلف بر روی یک لوگو، همه با این قابلیت افترافکت، سرو کار دارند. داشتن دانش کافی در مورد انواع ریگ بندی دوربین، موجب سرعت و تسهیل کار در افترافکت خواهد شد.
Tutorial Topics

صحنه های سه بعدی در افترافکت

سه بعدی 3D سازی در افترافکت از دو منظر جداگانه قابل توجه است. اول صحنه هایی که با کمک دوربین و عناصر دو بعدی افترافکت و البته نحوه قرار گیری و آرایش آنها روبروی دوربین، توهم یک صحنه سه بعدی را در ذهن بیننده ایجاد می کنند که این منظر هم در حوزه ی موشن گرافیک و هم درجلوه های ویژه کاربرد فراوان دارد. دوم استفاده از موتور رندر Cinema 4D است که با حذف چند قابلیت از افترافکت، امکان سه بعدی سازی یک آیتم را به آن اضاف می کند. البته پلاگین های قدرتمندی همچون Element 3D هم در این بخش خود نمایی می کنند.
Tutorial Topics

گرفتن خروجی

Render یا خروجی گرفتن به معنی تبدیل فایل نهایی افترافکت به یک ویدیوی قابل اجرا است، که علاوه بر تکنیک های ویژه، نیازمند تنظیمات و چک کردن مواردی قبل از اجرای رندر است. تنظیمات رندر چه در خود نرم افزار افترافکت و چه در نرم افزار Media Encoder و چه خروجی گرفتن فایل افترافکت توسط پریمایر همگی در این بازه قرار می گیرند. علاوه بر آن نحوه ی خروجی گرفتن از فایل های سنگین و تفاوت خروجی ها بر اساس فرمت خروجی و کدک های مختلف وهمچنین نرم افزار های کم کردن حجم و یا تغییر فرمت فایل، نیز بررسی خواهند شد.
سرفصل ها

این فصل شامل پنج ویدیو آموزشی و یک ویدیو جهت تمرین هست. در بخش اول با اطلاعات پایه آشنا می شیم، مفاهیم اولیه ای که نه تنها در افترافکت بلکه در بسیاری از نرم‌افزارها دیگر هم کاربرد داره.

فایل های دانلودی این فصل:

بخش 1 : بخش اول اطلاعات پایه (رایگان)

مفاهیم این بخش شامل این موارد هستند:

  •  پیکسل (Pixel) چیست؟ 
  • کانال RGB  چیست؟ (RGB Channel)
  • مفهوم عمق رنگ (Color depth)
  • کانال آلفا (Alpha Channel)
  • مفهوم Frame Size
  • مفهوم Aspect Ratio
  • مفهوم Frame Rate

با دانستن این مفاهیم بهتر متوجه خواهیم شد که کامپیوتر، تصاویر ما را چگونه بررسی،  تحلیل و اجرا می‌کنه. این مطالب به ما کمک میکنه تا بهتر بتونیم با نرم افزار مد نظرمون ارتباط برقرار کنیم و به عنوان مثال بفهمیم که رنگ ها چگونه در یک تصویر شکل می گیرند ویا چگونه می توان غنای رنگی یک تصویر رو بالا برد. این مفاهیم کمک زیادی به ما خواهند کرد تا بتونیم درک بهتری از تصاویر و یا ویدیو های مختلف داشته باشیم و با تنظیم های نرم افزاری و یا انتخاب های صحیح تر، نتیجه های زیباتر و کامل تر رو ارائه بدیم.

 



بخش 2 : محیط افترافکت After Effects UI

در بخش دوم با ظاهرافترافکت و یا UI آن آشنا می شیم. در این ویدیو با قسمت های مختلف افترافکت و وظایف اونها آشنا شده و سازماندهی محیط کاری افترافکت را به طور کامل یاد خواهیم گرفت.

بخش های زیر رو در این بخش یاد خواهیم گرفت:

  • انبار پروژه  (Project panel)
  • آشپزخانه لایه ها (Timeline
  • پنجره نمایش (Composition panel - Viewport)
  • نوار ابزار (Toolbar)
  • و تنظیم فضاهای از پیش تنظیم شده کاری (Work Space)

 


بخش 3 : پنل پروژه ها و نحوه ی وارد کردن فایل ها به افترافکت (Project Panel - Import files)

در بخش سوم وارد اولین گام یعنی وارد کردن فایل ها به افترافکت (Import) خواهیم شد (در ابتدای همین بخش می‌بینیم که چگونه مبانی پایه در شروع کار خود نمایی می کنند).

  • آشنایی کامل با پروژکت پنل (Project panel) و نحوه وارد کردن فایل ها در افترافکت.
  • آشنایی با فولدر بندی فایل ها هم در خارج  و هم درون افترافکت برای ازدست ندادن فایل ها (Missing File).
  • تفاوت وارد کردن (Import) فایل های مختلفی همچون فایل های فتوشاپ (PSD Filesایلاستریتور (AI Filesتایم لپس ها (Sequence Photos)، آیتم های سه بعدی (C4D Files)، عکس (JPG, PNG, …) و فیلم (MOV, MP4, …) رو یاد خواهیم گرفت.
  • آشنایی با دیگر ابزارهای  Project panel.
  • آشنایی با مفهوم کامپوزیشن (Composition).
  • نحوه ساخت کامپوزیشن و قرار دادن فایل ها در یک کامپوزیشن.
  •  

بخش 4 : پنجره ی تایم لاین (Time Line)

در بخش چهارم به پنجره تایم لاین می رسیم.
وقتی فایل را در یک کامپوزیشن قرار می دهید، عملاً بایستی در پنجره تایم لاین دست به کار بشید و تغییرات رو در همین پنجره بر روی لایه ها اعمال کنید. این پنجره دکمه های فراوانی داره که با اونها آشنا می شیم، از جمله:
Eye Switch
Solo
Mute
Shy Switch
و …

کلا پنجره ی تایم لاین شامل دو قسمت هست:

  • قسمت سمت راست که شامل طول عمر لایه ها و محل نشان دادن کی فریم ها است.
  • قسمت سمت چپ که مولفه ها و مشخصات لایه ها در آن قرار دارند.  

برخی از دکمه ها و یا ابزار های این بخش، در فصل های بعدی بیشتر مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

در این ویدیو با کلیات تایم لاین آشنا می شید، شورتکات (Shortcut) های مختلف را هم به خوبی تمرین خواهیم کرد. سپس یاد خواهیم گرفت که چگونه یک فیلم، یا عکس و یا هر لایه ای رو در طی زمان قسمت کنیم، آنها را در زمان‌های خاص به نمایش در بیاریم و یا محیط کاری (Work area) رو جهت خروجی گرفتن تنظیم کنیم.

 


بخش 5 : آشنایی با پنجره ی کامپوزیشن پنل (Composition Panel)

در بخش پنجم پنجره ی کامپوزیشن پنل و آشنایی با کلیه قسمت های ویو پورت (View Port) رو داریم.

  • اینکه چگونه می توانیم از دکمه های کامپوزیشن پنل به نحوی استفاده کنیم که بتونه در فرایند کار به ما کمک کنه.
  • تفاوت کامپوزیشن پنل و پنل لایه ها (Layer Panel)
  • پیش نمایش گرفتن و تفاوت در ابزارهای Preview
  • آشنایی با پنجره افکت ها (Effects & Presets) و اینکه چگونه یک افکت رو به لایه اضافه کنیم.

 


بخش 6 : تمرین

در بخش انتهایی فصل اول، تعدادی ویدیو رو وارد افترافکت می کنیم. اون ها رو در تایم لاین سازماندهی می کنیم. لایه ها را برش می زنیم و در انتها تعداد زیادی ویدئو تبدیل به یک ویدیو کامل خواهد شد.
عملاً کار تدوین، جدا کردن و کنار هم قرار دادن لایه ها رو انجام می دیم. علاوه بر این موارد، بیان می کنیم که چه نکاتی را بایستی از ابتدا مد نظر داشته باشیم.
علاوه بر اینکه این ویدیو ها و تمامی فایل های این فصل جهت استفاده شما قابل دانلود هستند، شما می تونید همین تمرین رو با الهام از ویدیو های تبلیغاتی که در اینستاگرام یا سایر شبکه های مجازی می بینید، تکرار کنید.
ویدیو های فراوانی رو پیدا می کنید که فرد با زدن یک رنگ به لباس خودش، نوع لباس و یا رنگ لباسش رو عوض می کنه. این می تونه یکی از الهام ها و مثال هایی باشه که بر اساس اون تمرین می کنید. نقطه عطف کار شما در حقیقت همون زمان بندی کات های شماست.
شما چه مثال های دیگری جهت تمرین کات به ذهنتون میرسه؟
منتظر دیدن تمرین های شما هستم. با ارائه تمرین ها و نوشتن مثال هایی که به ذهنتون میاد الهام‌بخش دوستان دیگرتون باشید.  


 این فصل شامل ۶ ویدیو آموزشی و یک ویدیو تمرینی است. در این بخش با اصول موشن و ساخت کی فریم آشنا می شوید. ابزار ها و عناصر تولید کی فریم رو بخوبی خواهید شناخت و کی فریم ها رو بصورت موشکافانه مورد تحلیل قرا می دیم به نحوی که در فرایند تولید موشن کاربردی باشن.

فایل های دانلودی این فصل:

بخش 1 : مقدمه ای بر مفهوم موشن یا انیمیشن (رایگان)

در اولین ویدیو به عنوان مقدمه با مفهوم موشن یا انیمیشن آشنا می شیم. با درک انیمیشن و روال تولید اون، مفهوم کلیدهای اصلی یا کی فریم ها و اهمیت تنظیم زمان در موشن را به خوبی یاد خواهیم گرفت.



بخش 2 : آشنایی با عناصر مربوط به انیمیشن و مفاهیم اصلی و پایه ای (Transform Properties)

در دومین ویدیو با عناصر مربوط به انیمیشن و مفاهیم اصلی و پایه ای انیمیشن آشنا می شیم.

  • نقطه ثقل (Anchor Point
  • جابجایی وضعیت (Position)
  • مقایس پذیری (Scale)
  • چرخش (Rotation)
  • شفافیت (Opacity)

این که هر کدام از این مولفه ها چی هستند و مقادیر آنها بر چه اساسی تغییر می کند.
ابزارهای مرتبط با این مولفه ها مثل Pan Behind Tool
طریقه ی Snap کردن Anchor Point در جابجایی های آن.
شورتکات (Shortcut) های مرتبط با هر مولفه.
چگونگی جابجایی وضعیت یا (Position).
سرعت بخشیدن و یا دقیق کردن مقادیر مولفه ها.
در کل دراین مبحث، کلیه تغییرات گلوبال (Global)، یعنی تغییرات تا قبل از شروع و ثبت حرکت رو با هم یاد خواهیم گرفت.

 


بخش 3 : شروع کار با کی فریم ها (KeyFrame)

ویدیوی سوم کار با کی فریم ها است. 

در این بخش از آموزش یاد می گیریم:

  • چطور کی فریم ها رو فعال کنیم.
  •  درون کی فریم ها چه اطلاعاتی قراره ذخیره شوند.
  • چگونه جابجایی یا Position یک آیتم رو متحرک کنیم.
  • کپی کردن کی فریم ها
  • افزایش و یا کاهش سرعت موشن  با تغییر و جابجایی کی فریم ها
  • موشن بلر
  • شورتکات (Shortcut) های کی فریم
  • ایجاد توقف بین حرکت ها
  • جمع کردن و یا باز کردن کی فریم ها به صورت دسته جمعی

 


بخش 4 : در اعماق کی فریم 1 (Keyframe Interpolation)

در ویدیوی چهارم و پنجم در اعماق کی فریم ها فرو می ریم و با مفهوم کی فریم اینترپولیشن (Keyframe Interpolation)
آشنا خواهیم شد.

داشتن دانش و اجرایی کردن مفهوم اینترپولیشن مسیر (Path Interpolation) و زمان (Time Interpolation) موجب خواهند شد که انیمیشن های شما زیبا تر، واقعی تر و روان تر اجرا می شوند.

  • آشنایی با اینترپولیشن مسیر (Path Interpolation)
  • آشنایی با مسیرهای خطی و منحنی (Linear & Bezier
  • آشنایی با اینترپولیشن زمان (Time Interpolation
  • نگاهی به حرکت های رباتیک و حرکت های نرم
  • تفاوت سرعت ثابت و تغییر سرعت
  • آشنایی با بخش ورودی (Incoming) و خروجی (Outgoing) کی فریم ها
  • آموزش کپی گرفتن از لایه ها و جا به جایی آیتم به همراه کی فریم های Position
  • آشنایی با انواع اینترپولیشن حرکتی در کی فریم های: Linear, Ease out, Ease In, Easy Ease, و Hold


بخش 5 : در اعماق کی فریم 2 (Graph Editor)

با تغییر اینترپولیشن در کی فریم یک حرکت چرخشی شروع میشه و بعد از اون برای تنظیم بهتر وارد گراف ادیتور (Graph Editor) می شیم.

  • آشنایی و تنظیم گراف سرعت (Speed Graph)
  • تغییر گراف ها
  • تفاوت گراف خطی (Linear) با گراف منحنی (Bezier
  • آشنایی با Rove Across Time  و تنظیم زمان و سرعت فریم های میانی در بین دو کی فریم اصلی 
  • تمرین توپ افتان و دادن فیزیک به آن با تغییر گراف ها
  • تمرین با یک صحنه از قبل آماده شده که کاملاً موشن های خطی دارد و می خواهیم آن را به یک صحنه با موشن های نرم تبدیل کنیم

 


بخش 6 : نگاهی به گراف مقدار (Value Graph)

در بخش ششم 

یک نگاه کوتاه به گراف مقدار (Value Graph) به جای گراف سرعت (Speed Graph) خواهیم داشت.
با ذکر یک مثال کوتاه، تفاوت این دو گراف را خواهیم دید. البته این قسمت صرفا جهت مطالعه و مربوط به حوزه ی حرکت های پبشرفته است که در آموزش جداگانه و مفصل تقدیم حضور شما خواهد شد. از آنجا که دانش پذیران عزیز می بایست در ابتدای امر با اصول گراف سرعت به خوبی آشنا شوند و آنرا بکار گیرند، فلذا هیچ تاکیدی جهت اجرا کردن گراف های مقدار در آموزش اساسی افترافکت نخواهد بود.
علاوه بر این، یاد خواهیم گرفت که برای کنترل بیشتر می توانیم در مولفه ی Position محورهای X و Y را از همدیگر جدا کنیم.

 


بخش 7 : تمرین

در ویدیوی تمرینی شماره هفت با ۶ مرحله اساسی برای انیمیشن کردن آشنا خواهید شد.

در حقیقت نوعی بازگشت و یادآوری است از تمامی مواردی که با هم آموزش دیدیم. یک تمرین رو شروع می کنیم که علاوه بر توپ افتان، یک انیمیت جدید رو هم به اون اضافه خواهیم کرد تا بتونیم بین دو عنصر موجود در صحنه، حرکت ها را هماهنگ و یا اصطلاحاً سینک (synchronization - sync) کنیم.

کار با جداسازی محورهای X و Y در Position شروع میشه. تولید کی فریم در محور Y آغاز شده و پس از اتمام موشن با تغییر مقدار X، توپ را جابجا می کنیم.
انیمیشن های ثانویه و تکمیلی اضافه خواهند شد تا توپ هنگام برخورد به زمین حس له شدگی و یا فشرده شدن را داشته باشد.
کار را با نوشتن یک متن ادامه می دیم و حروف متن را به تناسب توپ، کی فریم گذاری خواهیم کرد. به نحوی که توپ با خوردن به زمین در هر لحظه موجب فرو افتادن حروف خواهد شد. تمام این موارد در حالی است که، کی فریم ها با هم از لحاظ زمانی و از لحاظ شدت هماهنگ هستند.

در انتهای آموزش نظر شما را جلب می کنم به دستورالعمل های دوازده گانه انیمیشن (Animation principles) و دستورالعمل های ده گانه موشن (Motion principles).

لینک های زیر مقدمه ای است برای دوستانی که علاقه مندند به صورت کاملتر، پیگیر مباحث آکادمیک انیمیشن و موشن باشند:

 

Compelling and Moving: A Guide to Motion Design Principles
Understand Disney's 12 principles of animation
Animation principles in motion design

 

یادمون باشه که دستورالعمل های موشن جدیدتر هستند. این دستورالعمل‌ها اگر چه بسیار شبیه به دستورالعمل‌های انیمیشن هستند، اما با تغییر اعمال می شوند که نشان از مجزا بودن نسبی این دو هنر از همدیگر است. دانستن این موارد و بکار گیری آنها و استفاده از بخش تکمیلی موشن به تولید حرکت های زیباتر کمک شایانی خواهد کرد. تمامی این موارد با این هدف است که موشن شما قدم ها از موشن های معمولی و روتین در بازار جلوتر باشد


فصل سوم را با ابزارهای ماسک و پد (Mask / Path Tools) آغاز می کنیم که شامل هفت ویدیوی آموزشی و یک ویدیوی تمرینی است.

فایل های دانلودی این فصل:

بخش 1 : آشنایی و کاربرد ابزار های ماسک و پد

در اولین ویدیو با ابزارها ماسک و پد و نحوه کاربرد آنها بر اساس موارد زیر آشنا می شویم:

  • آشنایی با ابزارهای ماسک و پد و تفاوت  شیپ ها (Shape Tools) و ماسک ها (Mask Tools)
  • آشنایی با انواع شکلهای ماسک، شورتکات (Shortcut) ها و قابلیت های تغییر آنها ( Rectangle - Rounded Rectangle - Ellipse Tools - Polygon - StarTool  )
  • آشنایی با ورتکس ها یا راس ها (Vertex)،  چه خطی و چه منحنی
  • آشنایی با ابزارهای Pen Tools شامل : Add vertex - Delete Vertex - Convert Vertex - Mask Feather
  •  آشنایی با مولفه های زیر لایه ماسک شامل: Mask Path - Mask Feather - Mask Opacity - Mask Expansion
  • آشنایی با متدهای Add - Subtract - Intersect - Lighten - Darken - Difference
  • و ساخت یک سالید (Solid)  به عنوان یک لایه رنگی جهت زیر لایه ماسک

پس از آشنایی با کلیه ابزارهای ماسک و پد نوبت به تولید نمونه هایی کارا و ابزارهای جانبی دیگر است که به تولید محتوا کمک فراوانی می کنند. بنابراین در چند ویدیوی پیش رو، با کاربردهای ماسک بیشتر آشنا شده و علاوه بر ماسک ها، ابزار های کمکی دیگر را نیز خواهیم آموخت.

 


بخش 2 : تولید یک موشن گرافیک ساده با انیمیت کردن ماسک پد (Mask Path)

در دومین ویدئو با یک تمرین کوتاه از موارد آموخته شده، یک موشن گرافیک معرفی خیلی ساده رو شروع می کنیم. 

در این ویدئو

  • انیمیت کردن Mask Path
  • تغییر گراف های کی فریم
  • حرکت های تکمیلی و تنظیم زمان بندی لایه ها به نحوی که لایه ها با یک فاصله ی زمانی اما هماهنگ حرکت کنند.
  •  اضافه کردن متن، انیمت کردن متن و تغییر گراف (البته مبحث کاملی در مورد تایپوگرافی در فصول بعدی خواهیم داشت) 
  • را خواهیم آموخت.

 


بخش 3 : تکنیک مورف (Morph)

در سومین ویدئو با تکنیک مورف (Morph) آشنا می شویم که با این تکنیک، یک آیکون که شبیه یک لوگوی ساده است را تولید می کنیم.

این آموزش شامل:

  • تولید یک ماسک دایره شکل و انیمیت کردن ماسک پد آن و تغییر گراف.
  • تولید یک ماسک مربع و تبدیل (مورف) دایره به مربع.
  • تبدیل ماسک مربع تو پر (Fill) به یک مربع خطی یا استروک (Stroke) درون خالی.
  • اضافه کردن یک متن و تغییر متناسب گرافها با حرکت های قبلی
  • اضافه کردن یک هاله ی نور با استفاده از Mask Feather & Expansion
  • اهمیت انتخاب Add یا Subtract برای جهت نور

در ادامه با ابزار ماسک اینترپولیشن (Mask Interpolation) و پنجره ها و دکمه های این ابزار جهت تغییر حالت مورف آشنا می شویم.

 


بخش 4 : آشنایی با ترک ماسک (Track Mask)

در ویدیوی چهارم با ابزار دیگری به نام ترک ماسک (Track Mask) آشنا خواهیم شد. Track Mask به معنی دنبال کردن یک سوژه در یک ویدیو است.  

اگرچه شما می توانید این عمل را به صورت دستی هم انجام بدید اما، Track Mask در تسریع کار کمک فراوانی می کند. ترک ماسک قابل ویرایش است. آنچه خواهیم آموخت شامل:

  • آشنایی با ابزار Roto bezier
  • آشنایی با ابزارهای Track Mask
  • اضافه کردن و آشنایی با افکت موزاییک (Mosaic)
  • اعمال افکت درون ماسک (Compositing Options)
  • آشنایی با افکت (Tint) جهت تغییر رنگ و جابجای تاثیر افکت از درون ماسک به بیرون

 


بخش 5 : Track Mask گزینه Face Tracking

در ویدئوی پنجم در ادامه مبحث Track Mask وارد گزینه Face Tracking می شویم، که این گزینه در ورژن های ۲۰۲۰ به پایین موجود نیست.

  • استفاده از Face Tracking outline only جهت دنبال کردن صورت سوژه.
  • آشنایی با افکت HUE/Saturation جهت اشباع رنگی یا کم کردن رنگ صورت و یا تغییر طیف رنگ.
  • آشنایی با Face Tracking Detailed Features جهت دنبال کردن جزئیات بیشتر در صورت.
  • اضافه کردن یک آیتم مانند سبیل، نقاب، خال، عینک وغیره به روی صورت، به نحوی که با حرکات صورت کاملاً هماهنگ باشد.
  • آشنایی با افکت Drop Shadow جهت اضافه کردن سایه

 


بخش 6 : تکنیک روتوسکوپی (Rotoscopy)

در ویدیوی ششم با آموزش تکنیک روتوسکوپی (Rotoscopy) است.
این تکنیک را زمانی استفاده می کنیم که بخواهیم بین سوژه مورد نظر و پس زمینه، یک عنصر دیگر را قرار دهیم. در این آموزش موارد زیر را خواهیم آموخت:

  • آشنایی با شرایط روتوسکوپی
  • ایجاد متن به عنوان لایه میانی
  • تصحیح پرسپکتیو (Perspective) با استفاده از افکت Corner Pin
  • ماسک کردن سوژه و جداسازی Foreground از Background
  • انیمیت کردن ماسک به صورت دستی و یا با استفاده از Track Mask

 


بخش 7 : ابزار Content-Aware Fill

 در ویدئوی هفتم با ابزار Content-Aware Fill که در افترافکت ۲۰۱۹ اضافه شده است آشنا خواهیم شد. این ویدیو شامل موارد زیر می شود:

  • حذف یک آیتم از صحنه با استفاده از این ابزار
  • انتخاب سوژه ماسک کردن و Track Mask
  • دقت به سایه ها
  • آشنایی با گزینه های مختلف مانند: Object - Surface - Edge Blend 
  • کمک گرفتن از فتوشاپ جهت جایگزینی سوژه و نمونه گیری در فتوشاپ Create Reference Frame
  • حذف یک لوگو از روی لپ تاپ از طریق متد Surface
  • حل یک خطای متداول در زمان حذف آیتم

 


بخش 8 : تمرین

در ویدیوی هشتم یک مرور کلی در مورد ابزارهای ماسک خواهیم داشت و از همه تکنیک های آموزشی گذرا عبور خواهیم کرد. در تمرین این بخش، یاد خواهیم گرفت چگونه Mask Path را به عنوان مسیری برای انیمیت کردن Position قرار دهیم.

آنچه در این بخش می آموزیم:

  • حرکت قلم روی یک سالید
  • آشنایی با افکت Stroke
  •  آشنایی با گزینه های Start  و End
  • هماهنگی کی فریم های قلم و کی فریم های افکت Stroke
  • استفاده از ایلاستریتور جهت کشیدن خط (Mask Path) و وارد کردن آن به افترافکت
  • در انتها، تنظیم گراف ها و رفع ایرادات و هماهنگی حرکت قلم با خط کشیده شده

شما هم می توانید با الهام گرفتن از سایت های تولید محتوا با استفاده از تکنیک های آموخته، ویدیوهای زیبایی رو خلق کنید. حتما خیلی ها تون کلیپ هایی رو دیدید که فرد با گرفتن یک پارچه روبروی خودش و پایین آوردنش، از صحنه حذف میشه! به نظرتون این جور صحنه ها رو چطوری میگیرن؟ با کدوم تکنیک؟

منتظر دیدن تمرین هاتون هستم. اگر مشکلی وجود داشت حتماً از اون اسکرین شات بگیرید و برای من ارسال کنید. در اسرع وقت پاسخگوی شما خواهیم بود.  

 


این فصل آموزشی در حال ضبط هست. در اول این بخش با ابزار های ساخت و دیزاین در افترافکت آشنا می شیم و علاوه بر مفاهیم اولیه، با قوانین موشن شیپ ها آشنا شده و در ادامه به جزئیات بیشتر و تمرین خواهیم پرداخت

فایل های دانلودی این فصل:

بخش 1 : مقدمه و آشنایی با موشن شیپ ها (رایگان)

در این مقدمه کوتاه چند نمونه از کارهایی که با ابزار موشن شیپ ساخته شده رو می بینیم و به صورت گذرا، از عناوین مختلفی که با کمک موشن شیپ ها تولید می شوند عبور خواهیم کرد

Motion shapes - Line Arts - Memphis Design - HUD Head Up Display  - illustrator Files to motion shapes - Characters

 



بخش 2 : ابزار های موشن شیپ - Shape Tools (رایگان)

در این بخش ابزارهای تولید شیپ Shape Tools مورد بررسی قرار می گیرند

آشنایی با سه بخش اصلی در هر شیپ: PathStrokeFill - 
آشنای با ابزارهای پارامتریک Parametric  و شورتکات های کمکی و نحوه ی تولید شیپ
آشنایی با
Pen Tools
آشنایی با جزئیات در بخش Fill
تولید و استفاده از Linear and Radial Gradients
چرایی و نحوه ی تبدیل المانهای پارامتریک Convert to Bezier Path  و استفاده از Vertext ها
نحوه ی کپی گرفتن از شیپ ها
و در انتها با سوالات مختلفی رو برو می شویم که اساس
Shape Layer ها هستند و مطمئنا در حین کار با اونها برخورد خواهیم کرد
دانستن این قوانین
Shape Rules به بهتر اجراشدن موشن شیپ ها و راحتی کار کمک به سزائی خواهند کرد که در بخش آینده با این قوانین آشنا می شویم



بخش 3 : قوانین لایه های شیپ (Shape layers Rules) (رایگان)

در زمان کار کردن با (Shape layer) ها با مواردی روبرو خواهیم شد که من اونها رو تحت عنوان قوانین ابزارهای شیپ گردآوری کردم.

دانشتن این قوانین کمک فراوانی می کنه تا چهار چوب دقیقی از رفتار این ابزار به دست ما برسه و با دقت بیشتری با این ابزار شروع به کار کنیم.

قوانین هفت گانه ابزار های شیپ از قرار زیر است:

انکرپوینت در شیپ ها (Anchor Point position)
امکان ایجاد چند شیپ در یک لایه و یا جدا ساختن لایه ها (Different Shapes in one layers)
ابزارهای حرکت در کل لایه و تفاوت اون با ابزارهای حرکت  تحت عناوین شیپ (
Transforms)
تولید ماسک روی شیپ (
Mask on Shape)
آیتم های پارامتریک و تغییر اون ها به راس های قابل تغییر (
Convert Parametric To Bezier Path)
تقاوت اسکیل در شیپ ها با سایز اون ها (
Size vs Scale in Shape layers)
وکتور بودن شیپ ها (
Shapes are Vector)



بخش 4 : ورود فایل های فتوشاپ و ایلاستریتور به افترافکت PSD – AI into AfterEffects

در آخرین بخش از قوانین موشن شیپ )Motion shape Rules( با وکتور ها و بیت مپ ها رو به رو شدیم (Vector vs Bitmap)

آنچه در این بخش خواهیم آموخت:

وکتور چیست؟  بیت مپ چیست؟
تاثیر زوم ( Zoom ) در فایل های وکتور و تفاوت آن با اسکیل ( Scale )
آشنایی با دکمه رستر (
Rasterize for Vector) برای اجرا کردن وکتورها
آشنایی با
سه سایت جهت دانلود فایل های وکتور و PNG
آشنایی ابتدایی با لایسنس ها و مفهوم (
Attribution in Copyright law )
ایمپورت کردن یک فایل (
Ai – Illustrator Files) و اهمیت لایه بندی قبل از ورود به افترافکت
مواردی که باید قبل از ورود فایل های ایلاستریتور به افترافکت مد نظر قرار داد
تبدیل لایه های (
Ai ) به شیپ ( Convert to Shape Layer )
آشنایی با افکت (
Tint ) و تفاوت آن با افکت ( Fill )
انیمت کردن با جابجایی رئوس (
Vertex )
ایمپورت کردن فایل های فتوشاپ و تفاوت آن با فایل های ایلاستریتور
ساخت یک استوری اینستاگرام با فایل فتوشاپی
و آشنایی با تایم بندی و فاصله گذاری بین کی فریم ها




بخش 5 : آشنایی با استروک Stroke

آشنایی با استروک Stroke

کشیدن یک خط کاملاً صاف
تولید موج با ابزار  Wave و  Taper جزئیات آن

آشنایی با
DashMiter Limit

آشنایی با Line Cap شامل :
Butt Cap - Round CapProjecting Cap

آشنایی با  Line Join شامل:
Miter Join Round Join Bevel Join
و تفاوت Projecting Cap vs Butt Cap


با استفاده از همین بخش دو تمرین را انجام می دهیم

در تمرین اول حرکت یک قایق در رودخانه و تولید موج را خواهیم داشت
وارد کردن یک فایل ایلاستریتور
تنظیم  Mode و Opacity فایل  Ai
آشنایی با Show Layer Controls
و تولید موج و حرکت آیتم ها متناسب با موج

در مثال دوم

تولید شعله های آتش با استفاده از Stroke – Taper – Wave
آشنایی با افکت Gradient Ramp
آشنایی با Gradient Stroke
تغییر و جابجایی رنگ در گرادینت ها به صورت دستی با استفاده از هندل ها
آشنایی با افکت Roughen Edges و جزئیات آن
و آشنایی با افکت Glow

در ضمن فایل های هر دوره به صورت منظم آپدیت می شود .


نظرات ارزشمند خود را با ما به اشتراک بگذارید

نظرات و پرسش ها و پاسخ ها:
هنوز نظری ثبت نشده است.