ASP.NET MVC چیست و چرا باید از آن استفاده کرد؟

ASP.NET MVC یک چارچوب برنامه کاربردی وب است که به توسعه دهندگان کمک می کند تا برنامه های کاربردی وب را با استفاده از معماری Model, View, Controller و شیوه های مهندسی نرم افزار بسازند.

ASP یک چهارچوب برای برنامه نویسی وب است که توسط مایکروسافت (Microsoft) ارائه شده است و به صورت رایگان با استفاده از Framework دات نت قابل دسترسی است. این چهارچوب برای پیاده سازی وب سایت و فناوری های مرتبط با آن است و با استفاده از مدل MVC که مخفف Model, View, Controller است، به سادگی قابل پیاده سازی است. با MVC قسمت های  مختلف برنامه به راحتی از هم جدا می شوند تا شما بتوانید هر بخش را جداگانه پیاده سازی کنید. ASP به صورت Open Source توسعه یافته و با به روز ترین تکنیک های اجایل (Agile) سازگاری دارد.

 

لازم به ذکر است که ASP .NET چهارچوب های دیگری از جمله Core و Windows Form هم علاوه بر MVC دارد، اما در این پست تمرکز ما بر روی ساختار ASP .NET MVC است که به نظر من کار کردن با آن ساده تر و سریع تر از دیگر موارد است. در این چهارچوب همانطور که حدس می زنید از زبان C# برای بخش Backend وب سایت و از HTML، CSS، JS و ... برای بخش Frontend استفاده می کنیم. حالا می خواهیم هر بخش MVC را به تفکیک باز می کنیم تا با مفهوم آن ها بیشتر آشنا شویم:

 

·      در بخش Model، داده های برنامه پیاده سازی می شود. یعنی این بخش برای ذخیره و بازیابی اطلاعات است. در این بخش ما Database را شبیه سازی می کنیم. جدول ها را به صورت کلاس می نویسیم و زمانی که برنامه را Run می کنیم به صورت خودکار پایگاه داده در SQL Server ساخته می شود.

 

·      وظیفه بخش بعدی که Controller نام دارد، مدیریت تعامل با کاربر است. یعنی داده ها را از مدل می گیرد و در نهایت به صورت طراحی شده در یک View به کاربر نشان می دهد. به دلیل اینکه این بخش از برنامه همه چیز را کنترل می کند از جمله چه صفحه ای را نشان دهد، چه داده ایی را برای مدل بفرستد و چه داده هایی را از مدل بگیرد و نشان دهد، نام آن را Controller گذاشته اند.

 

·      در بخش آخر که View نام دارد یک Syntax ساده و روان داریم که کد های HTML و C# را به سادگی در کنار هم بنویسیم تا به زیبا ترین شکل ممکن در مرورگر (Browser) نمایش داده شوند. این Syntax را Razor نام گذاری کرده اند. همانطور که مشخص است در View کد های HTML و در صورت نیاز CSS و JS نوشته می شوند تا داده ها را به صورت قالب بندی شده به کاربر نمایش دهیم. در اصل View همان رابط کاربری یا User Interface است که متن ها، جداول و دیگر اطلاعات را نمایش می دهد.

 

 در ادامه مزایا ASP .NET MVC را بررسی می کنیم:

·      استفاد از معماری MVC که به سادگی بخش های مختلف را پیاده سازی می کند

·      کاهش زمان کد نویسی

·      مناسب پروژه های بزرگ و تیم های شلوغ

·      کاهش زمان Debug و تست برنامه

·      قدرت و انعطاف پذیری بالا

·      سادگی در پیاده سازی

·      قابلیت تنظیم و توسعه اجزای سفارشی سازی شده

·      امنیت بالا

·      قابلیت مدیریت سلسله مراتبی مبتنی بر متن

·      نگهداری (Maintenance) ساده

 

 

همانطور که مشاهده می کنید ASP مزایای زیادی دارد و خیلی ساده می توان از آن استفاده کرد اما بهتر است معایب آن را هم بشناسیم تا با دیدی کامل به سراغ آن برویم:

·      هزینه بر بودن

·      کم بودن مستندات مخصوصا در زبان فارسی

·      خام بودن هسته .net و کم بودن دسترسی به داده ها

·      اعمال تغییرات در برنامه گاهی مشکل ساز است

·      انتقال آن بر روی سرور دیگر سخت و هزینه بر است

·      بر روی برخی نسخه های قدیمی نصب نمی شود

·      محدود بودن به وب سرور IIS بر روی ویندوز

همان طور که متوجه شدید در کنار تمام مزایای گفته شده، معایبی هم وجود دارد که بسته به پروژه و شرایط خود باید انتخاب کنید که از این Framework استفاده کنید یا نه. همچنین قابل ذکر است که MVC را می توان در زبان PHP هم پیاده سازی کرد که یکی از محبوب ترین زبان ها برای برنامه نویسی وب سایت است.

 

در نهایت باید بگویم که چه شما از ASP استفاده کنید و چه زبان های دیگر، بهتر است معماری MVC را یاد بگیرید چرا که در پیاده سازی برنامه هایتان بسیار به شما کمک خواهد کرد. درست است که کمی پیچیده است اما زمانی که آن را یاد گرفتید، همه چیز برای شما ساده خواهد شد.

 

امیدوارم از این مقاله، اطلاعات مورد نیازتون رو گرفته باشید. منتظر نظرات و پیشنهادات شما هستیم.

 منبع

نظرات ارزشمند خود را با ما به اشتراک بگذارید

نظرات :
هنوز نظری ثبت نشده است.