صفحات و وب سایت‌ های ایستا و پویا

برنامه نویسی - برنامه نویس - زبان برنامه نویسی - آموزش - آموزش برنامه نویسی - برنامه نویس تیما - صفحات و وب سایت‌ های پویا - تیما فاطمه - فاطمه تابع - توسعه دهنده - صفحات و وب سایت‌ های ایستا developer - programmer - programming - programming language - development - web - frontend - backend - Static Dynamic - Database - Server - Client - - C# - Java - PHP- HTML - CSS - JavaScript

سلام، حالتون چطوره؟ امروز می خواهیم وب سایت‌ های استاتیک و داینامیک رو باهم بررسی کنیم.

امروزه با فراگیر شدن استفاده از اینترنت و پیشرفت روز افزون تکنولوژی، نیاز و وابستگی افراد به وب سایت ها بیشتر شده است. حتما در زمان وب گردی متوجه تفاوت سایت های مختلف شده اید. اینکه بعضی از آن ها همیشه به روز هستند و مدام تغییر می کنند و بعضی دیگر، همیشه یک شکل هستند و یک اطلاعات ثابت دارند. می خواهیم تفاوت این دو مدل وب سایت را بررسی کنیم. اگر به برنامه نویسی علاقه مند هستید، پیشنهاد می کنم حتما پست های قبلی را هم ببینید.

 

ایستا (Static) :

منظور از وب سایت ایستا این است که کاربران در زمان های متفاوت مطالب یکسانی را در صفحه می بینند و اطلاعات در طول زمان هیچ تغییری نمی کند. اگر در وب سایت های ایستا نیاز به تغییر داشته باشیم باید کد های آن را به صورت دستی (Manual) عوض کنیم و یا از برنامه نویس بخواهیم که این تغییرات را اعمال کند. یعنی کد ها را تغییر داده، دوباره خروجی گرفته و آن را روی هاست یا سرور قرار دهد.

در این نوع سایت ها از HTML و CSS وJavaScript  استفاده می شود و برای نمایش اطلاعات، سمت سرور درخواستی ارسال نمی شود و معمولا به برنامه نویسی سمت سرور نیازی ندارند.

صفحاتی که ایستا هستند نیازی به تغییر مداوم ندارند و در مدت زمان طولانی محتوای ثابت دارند. از نمونه صفحاتی که محتوای ثابت دارند می توان به صفحات درباره ما، تماس با ما و سوالات متداول اشاره کرد. این مدل از وب سایت ها محدودیت های فراوانی دارند به همین دلیل است که تکنولوژی کم کم به سمت وب سایت های داینامیک یا پویا رفته است.

پویا (Dynamic) :

در این مدل وب سایت ها برای کاربران و مدیران، پنل مدیریت وجود دارد و می توانند شخصی سازی های لازمه را انجام دهند. این سایت ها به پایگاه داده متصل هستند و اطلاعات به صورت پویا بین سرور و کلاینت جابه جا می شوند. در سایت های داینامیک هم نیاز به برنامه نویسی سمت سرور داریم و هم سمت کاربر، یعنی Back End و Front End

در وب سایت های Dynamic می توان بدون نیاز به برنامه نویسی، در سایت محتوای جدید قرار داد و محصول یا پست جدیدی تعریف کرد. این اطلاعات در پایگاه داده (Database) ذخیره شده و طبق درخواست هایی که از سمت کاربر می آیند، پردازش شده و محتوای مرتبط را نشان می دهد.

هزینه طراحی و توسعه سایت های داینامیک بیشتر از سایت های استاتیک است، اما هزینه به روز رسانی و نگه داری آن کمتر است. زبان های زیادی برای برنامه نویسی سمت سرور وجود دارد که معروف ترین آن ها PHP و C# است که هر کدام فریم ورک های مختلفی نیز دارند.

 

نتیجه گیری :

به صورت کلی هر دو مدل، جایگاه خودشان را دارند و برای اهداف متفاوتی استفاده می شوند. به عنوان مثال وب سایت های استاتیک برای رزومه و مواردی که نیاز به بروز رسانی مداوم ندارد استفاده شود و در مقابل، سایت های پویا برای فروشگاه ها، سایت های خبری و اطلاع رسانی مناسب هستند.

 

امیدوارم که اطلاعات مفیدی رو از این پست دریافت کرده باشید. اگر مایل بودید می تونید در شبکه های مجازی هم ما رو دنبال کنید. من فاطمه تابع برنامه نویس تیما، به همراه همکارانم منتظر نظرات ارزشمند شما هستیم.

 

نظرات ارزشمند خود را با ما به اشتراک بگذارید

نظرات :
هنوز نظری ثبت نشده است.