انواع فیلترهای لنز دوربین

آموزش عکاسی - دید خلاقانه -انواع فیلترها- عکاسی دیجیتال فیلتر پیچی-یو وی-پلاریزه-کاربرد فیلترها-فیلتر چگالی خنثی-تحصیح رنگ-کلوز آپ

فیلترهای لنز دوربین می توانند اهداف مختلفی در عکاسی دیجیتال داشته باشند. آنها می توانند برای ثبت مناظر در شرایط نوری بسیار دشوار ضروری باشند، می توانند رنگ ها را افزایش دهند و بازتاب ها را کاهش دهند یا به سادگی می توانند از لنزها محافظت کنند. فیلترها به طور گسترده در عکاسی و فیلمبرداری استفاده می شوند و در حالی که برخی از آنها فقط در شرایط نادر از فیلترها استفاده می کنند، برخی دیگر برای کارهای روزمره خود به فیلترها متکی هستند.

هر فیلتر چه کاربردی دارد؟ این در واقع به نوع عکاسی شما بستگی دارد. 

به عنوان مثال، عکاسان منظره به شدت به فیلترهای مختلف متکی هستند، در حالی که عکاسان خیابانی و پرتره به ندرت از آنها استفاده می کنند. از آنجایی که عکاسی دیجیتال به کیفیت و شدت نور بستگی دارد، فیلترهای لنز اغلب برای اصلاح نور قبل از ورود به لنز ضروری هستند. بسیاری از عکاسان فکر می‌کنند که برخی از ابزارهای داخلی لایت روم و فتوشاپ می‌توانند رفتار فیلتر را شبیه‌ سازی کنند و فیلترها را در عصر دیجیتال غیرفعال کنند. همانطور که در زیر نشان خواهم داد، برخی از فیلترها، در واقع، هرگز نمی ‌توانند در نرم‌ فزار شبیه‌ سازی شوند و برخی در واقع به دستیابی به نتایج بهتر در طول ادیت  کمک می‌کنند. در این مقاله، من در مورد انواع مختلف فیلتر لنزهای موجود، کار آنها، زمان و نحوه استفاده از آنها صحبت خواهم کرد.

 

فیلترها چیست و چرا باید از آنها استفاده کرد؟

چرا عینک آفتابی میزنی؟ زیرا در کنار سایر فواید، به شما کمک می کنند در نور شدید بهتر ببینید، از چشمان شما در برابر اشعه های مضر یو وی/باد/گرد و غبار محافظت می کنند و تابش خیره کننده را کاهش می دهند. فیلترها نیز هدف مشابهی دارند - آنها می توانند به کاهش بازتاب، محافظت از لنزهای شما در برابر آسیب احتمالی، کاهش کامل یا جزئی میزان نور وارد شده به لنز و حتی افزایش رنگ کمک کنند. در عین حال، اگر فیلترها به درستی استفاده نشوند، واقعاً می توانند به عکس ها آسیب برسانند. یک قیاس خوب می تواند عینک آفتابی در یک اتاق تاریک باشد. بنابراین، نه تنها باید بدانید از چه فیلترهایی استفاده کنید، بلکه باید بدانید که چگونه و در چه شرایطی از آنها استفاده کنید. انواع مختلفی از فیلترها وجود دارد - از فیلترهای UV ارزان تا فیلترهای بسیار گران قیمت چند میلیون تومانی، که می تواند فرآیند انتخاب نوع فیلتر مناسب را نسبتاً برای شما به چالش بکشد.

 

انواع فیلتر از نظر ظاهری

 

فیلترهای لنز در شکل ها و اشکال مختلفی هستند که در زیر نشان داده شده است. محبوب ترین فیلترهای لنز، فیلترهای  پیچ دار هستند. آن‌ها مستقیماً  جلوی لنز نصب می‌شوند. بسته به شیار داخلی فیلتر لنز، اندازه های مختلفی دارند.

 

انواع فیلتر لنز:

 

فیلترهای پیچی: رایج ترین نوع که مستقیماً روی  لنز نصب می شود. نمونه هایی از فیلترهای پیچ دار دایره ای شامل فیلترهای UV/Clear/Haze، پلاریزرهای دایره ای، ND و فیلترهای رنگی هستند. فیلترهای دایره‌ای ضخامت‌های مختلفی نیز دارند - برخی ضخیم هستند که به طور بالقوه می‌توانند رنگ‌بندی را اضافه کنند، در حالی که برخی دیگر بسیار نازک هستند تا رنگ‌بندی را کاهش دهند.

 

فیلترهای مربعی : یک انتخاب محبوب برای عکاسی منظره و دیگر. یک نگهدارنده فیلتر مستقیماً فیلتر لنز متصل می شود و می تواند یک یا چند فیلتر را در خود نگه دارد. محبوب‌ترین اندازه‌ها 3 × 3 و 4 × 4 هستند. در موقعیت‌های خاصی می‌توان آن‌ها را کنار هم قرار داد، که می‌تواند بر کیفیت تصویر تأثیر منفی بگذارد و بازتاب‌ها را افزایش دهد.

 

فیلترهای مستطیلی: یکی دیگر از گزینه های محبوب، در درجه اول در بین عکاسان منظره است. درست مانند فیلترهای مربعی از طریق یک سیستم نگهدارنده فیلتر نصب می شود.فیلترهای مستطیلی انتخاب اصلی برای عکاسی منظره هستند. برخلاف فیلترهای مربعی، فضای بیشتری برای بالا و پایین رفتن دارند. محبوب ترین اندازه 4 × 6 است، اگرچه اندازه فیلترهای بزرگتر و کوچکتر نیز موجود است.

فیلترهای کشویی: این فیلترها در داخل لنزهای بلند تله فوتو به دلیل اندازه بزرگ عنصر لنز جلویی استفاده می شوند. فقط از فیلترهای شفاف و پلاریزه برای فیلترهای در حال استفاده استفاده می شود.

 

انواع فیلتر از نظر کاربرد

 

اجازه دهید هر نوع فیلتر را با جزئیات مرور کنم و جلوه هایی را که آنها ایجاد می کنند براس شما بیان کنیم. درک اینکه هر فیلتر چه کاری انجام می دهد و تصمیم گیری در مورد نیاز یا عدم نیاز شما به آن بسیار دشوار است، بنابراین امیدوارم اطلاعات زیر تصمیم گیری در مورد نوع خاصی از فیلتر را برای شما آسان تر کند.

 

فیلتر UV:

امروزه هدف از فیلترهای UV محافظت ساده از عنصر جلویی لنز است. در گذشته از این فیلترها برای جلوگیری از برخورد UV به فیلم استفاده می شد. تمام سنسورهای دوربین دیجیتال دارای یک فیلتر UV/IR در جلوی سنسور هستند، بنابراین دیگر نیازی به استفاده از فیلترهای UV در دوربین های DSLR نیست. بسیاری از عکاسان از این نوع فیلترها برای محافظت استفاده می کنند، زیرا تعویض فیلتر آسان تر و ارزان تر از تعمیر یک عنصر لنز خراشیده یا شکسته است. من شخصا ترجیح می دهم همیشه یک فیلتر شفاف روی لنزهای خود داشته باشم، زیرا تمیز کردن آنها راحت تر است.

یکی از مواردی که قبل از خرید فیلتر شفاف باید از آن اطمینان حاصل کنید این است که شیشه با کیفیت بالا با پوشش ویژه چند مقاوم (MRC) خریداری کنید. بدترین کاری که می توانید انجام دهید این است که یک فیلتر بی کیفیت در مقابل یک لنز گران قیمت نصب کنید. نه تنها به کیفیت تصویر لطمه می زند، بلکه انعکاس های بد و شعله های نور را نیز به تصاویر شما اضافه می کند.

آیا باید از یک فیلتر شفاف برای همیشه روی لنزهای خود استفاده کنید؟ این سوال بحث های داغی را بین عکاسان ایجاد می کند. بسیاری بر این باورند که افزودن یک تکه شیشه در جلوی لنزها فقط به تصاویر آسیب می رساند و برای محافظت از آنها بسیار کم عمل می کند، در حالی که دیگران مانند من آنها را برای آرامش خاطر و تمیز کردن راحت تر نگه می دارند.

برای جلوگیری از وینیت و سایر مشکلات، فیلترهای UV هرگز نباید با فیلترهای دیگرهم زمان مورد استفاده قرار گیرد.

 

فیلتر پلاریزه:

دو نوع فیلتر پلاریزه وجود دارد - خطی و دایره ای. پلاریزه کننده های خطی نباید در دوربین های DSLR استفاده شوند، زیرا ممکن است منجر به خطاهای اندازه گیری شوند. از طرف دیگر، پلاریزرهای دایره ای برای دوربین های DSLR مناسب هستند و به دلیل ساختارشان هیچ مشکلی در اندازه گیری ایجاد نمی کنند. فیلترهای پلاریزه دایره ای اساساً پلاریزه کننده های خطی هستند که یک عنصر شیشه ای دوم به پشت آنها متصل است که نور را به صورت دایره ای قطبی می کند و هنگامی که نور به نورسنج برخورد می کند، نتایج دقیقی را ارائه می دهد. هنگامی که این دو عنصر درست در راستای جهت تابش نور خورشید قرار می گیرند، تصویر گرفته شده می تواند رنگ های اشباع بیشتر، آسمان آبی تر، بازتاب کمتر و کنتراست کلی بالاتری داشته باشد. فیلترهای پلاریزه همچنین می توانند مه را کاهش دهند که برای عکاسان منظره بسیار مفید است.

من هرگز خانه ام را بدون فیلتر پلاریزه ترک نمی کنم. هنگام عکاسی از مناظر، اغلب از یک فیلتر پلاریزه برای تند کردن رنگ ها، تیره کردن آسمان و کاهش مه استفاده می کنم. فیلترهای پلاریزه هنگام عکاسی از آبشارها یا دیگر مناظر مرطوب با پوشش گیاهی ضروری هستند.

 چند مشکل بالقوه وجود دارد که هنگام استفاده از فیلتر پلاریزه باید بدانید:

بسته به تراز فیلتر، حداقل و حداکثر اثر پلاریزاسیون وجود دارد. برای بهترین نتایج، باید هر بار که عکاسی می‌کنید، فیلتر را بچرخانید

اثر پولاریزیشن نسبت به خورشید تغییر می کند. حداکثر اثر پلاریزاسیون زمانی حاصل می شود که در زاویه ۹۰ درجه از خورشید (در هر جهت) باشد. یک ترفند ساده این است که با انگشت.پدل اشاره و شست خود یک تپانچه درست کنید، سپس انگشت اشاره خود را به سمت خورشید بگیرید. به خورشید اشاره کنید و دست خود را در جهت عقربه های ساعت و خلاف جهت عقربه های  ساعت بچرخانید. حداکثر تأثیرپولاریزیشن در جایی است که انگشت شست شما به هر جهتی اشاره می کند

. استفاده از فیلتر پلاریزه روی لنزهای فوق عریض خودداری کنید. ممکن است در نهایت با یک آسمان نیمه تاریک روبرو شود که رفع آن در مراحل سخت خواهد بود

در برخی موارد حداکثر اثر پولاریزیشن می تواند منجر به آسمان آبی تیره غیرطبیعی شود

هنگام از فیلترهای پلاریزه، معمولاً از 2 استاپ نور دست می‌رود، بنابراین هنگام عکاسی با پلاریزه دستی باید مراقب سرعت شاتر خود باشید. فیلترهای پلاریزه Singh-Ray از این نظر بهتر از سایرین هستند و تنها حدود 1 استاپ نور را از دست می دهند

فیلترهای پلاریزه معمولاً ضخیم‌تر از فیلترهای معمولی هستند و بنابراین می‌توانند منجر به وینیت ناخواسته شوند

برای جلوگیری از وینیت، فیلترهای پلاریزه نباید با فیلترهای دیگر به صورت هم زمان استفاده شود. به دلیل از دست دادن نور، فقط در صورت نیاز باید از فیلتر پلاریزه استفاده کنید. در برخی شرایط با کنتراست بالا، ممکن است لازم باشد که یک فیلتر پلاریزه را با یک فیلتر ND روی هم قرار دهید

 

فیلتر چگالی خنثی (ND) :

هدف از فیلترهای ND کاهش میزان نوری است که به دوربین می رسد و در نتیجه سرعت شاتر را کاهش داده و زمان نوردهی را افزایش می دهد. این نوع فیلترها به‌ویژه در طول روز مفید هستند، زیرا نور فراوانی دارد که نمی‌توان آن را با کاهش دیافراگم لنز و کاهش ISO به میزان قابل توجهی کاهش داد. به عنوان مثال، اگر در حال عکاسی از آبشار هستید و نقطه شروع شما ISO 100، f/2.8، 1/2000 است که منجر به نوردهی خوب می شود، بستن دیافراگم تا f/22 فقط سرعت شاتر را تا 1/30 کاهش می دهد. یک لحظه. این برای ایجاد یک ظاهر "مه آلود" برای آب در حال سقوط بسیار سریع است. با استفاده از فیلتر تراکم خنثی 8 استاپ، می توانید سرعت شاتر را تا 2 ثانیه کاهش دهید در حالی که دیافراگم لنز را به جای f/22 روی f/11 نگه دارید (استفاده از دیافراگم های فراتر از f/11-f/16 در لنزهای معمولی کاهش می یابد. کیفیت تصویر به دلیل پراش).

 

فیلترهای ND برای عکاسی با فلاش نیز مفید هستند. اگر از مدلی با سرعت 1/250 ثانیه با f/2.8 در یک روز آفتابی روشن با فلاش عکس می‌گیرید تا جلوه‌ای دراماتیک ایجاد کنید، به احتمال زیاد نوری که به سوژه شما تابیده میشود بیش  از حد خواهد بود. شما نمی توانید سرعت شاتر را افزایش دهید زیرا سرعت همگام سازی فلاش(flash sync) شما را به حداکثرتاذ سرعت شاتر 1/250 محدود می کند، بنابراین تنها گزینه شما این است که دیافراگم لنز را به یک عدد بزرگتر کاهش دهید. فرض کنید این عدد f/11 است. اما اگر بخواهید سوژه خود را از پس زمینه جدا کنید و همچنان بوکه خوبی داشته باشید، باید چه کاری را انجام دهید؟ بدون استفاده از همگام سازی با سرعت بالا، تنها گزینه شما استفاده از فیلتر ND برای کاهش میزان نوری است که به دوربین وارد می شود.

 

این فیلترهای می توانند هم دایره ای و هم مستطیلی باشند. داشتن فیلتر چگالی خنثی مستطیلی هیچ مزیتی ندارد، بنابراین بهتر است فیلتر ND دایره ای شکل را برای  اندازه و قابلیت حمل آسان بخرید.

 

گاهی اوقات لازم است فیلترهای چگالی خنثی را روی هم قرار دهید تا سرعت شاتر را حتی بیشتر کاهش دهید. سعی کنید فیلترهای ND را با لنزهای زاویه باز روی هم قرار ندهید تا از  وینیت جلوگیری کنید.

 

فیلتر چگالی خنثی (ND) در مقابل فیلتر تراکم خنثی گراجویت (GND)

 

تفاوت بین فیلترهای چگالی خنثی و چگالی خنثی گراجویت این است که دومی نیمه شفاف است. از آنجایی که اندازه آسمان در مقابل پیش زمینه می تواند بسته به ترکیب تغییر کند، اکثر فیلترهای GND به شکل مستطیل ساخته می شوند. بنابراین، این فیلترها یا باید با سیستم نگهدارنده فیلتر استفاده شوند، یا باید با دست در مقابل عدسی قرار گیرند. مزیت استفاده از نگهدارنده فیلتر این است که می توانید چندین فیلتر را روی هم قرار دهید و نیازی نیست نگران مشکلات تراز کردن باشید. نقطه ضعف استفاده از نگهدارنده فیلتر این است که می تواندوینیت را اضافه کند، بنابراین هنگام استفاده از لنزهای زاویه باز با فاصله کانونی کمتر از 35 میلی متر باید مراقب باشید.

 

تصویر بالا نگهدارنده فیلتر لی است که می تواند تا چهار فیلتر را در یک زمان روی هم قرار دهد. من شخصا از این سیستم فیلتر برای کارهای عکاسی منظره خود استفاده می کنم و هر جا که می روم آن را با خودم می برم. هنگام استفاده از نگهدارنده فیلتر روی بدنه فول فریم با Nikon 24-70mm f/2.8G، سعی می‌کنم از فواصل کانونی 28 میلی‌متر و بالاتر استفاده کنم تا از وینیت جلوگیری کنم. اگر این نگهدارنده فیلتر را روی فیلتر پلاریزه نصب کنید، ممکن است حتی در 35 میلی‌متر و بالاتر با وینیت مواجه شوید.

 

فیلتر چگالی خنثی گراجویت شده لبه سخت (GND)

 

این فیلتر ها می توانند در موقعیت های با کنتراست بالا بسیار مفید باشند، جایی که آسمان در مقایسه با پیش زمینه بسیار روشن است و افق صاف است (به دلیل انتقال سخت از تاریکی به روشن). هنگام عکاسی، لبه سخت در مرکز با افق هم تراز است. سپس بسته به شدت فیلتر، آسمان تاریک می شود. فیلتر GND لبه سخت دو یا سه مرحله ای اغلب برای متعادل کردن عکس کافی است.

توجه داشته باشید که افق مستقیم است و بنابراین لبه فیلتر و انتقال در تصویر قابل مشاهده نیست.

 

مشکل فیلترهای GND لبه سخت این است که افق به ندرت صاف است (مخصوصاً در جایی که من زندگی می کنم)، بنابراین فیلترهای GND لبه نرم اغلب مفیدتر هستند. هنگام قرار دادن فیلترهای GND لبه سخت در موقعیت‌های کنتراست بالا مراقب باشید - هر دو فیلتر باید به درستی در یک راستا قرار گیرند تا از انتقال‌های نامطلوب جلوگیری شود.

 

فیلتر چگالی خنثی گراجویت شده لبه نرم (GND)

در مقایسه با فیلترهای GND لبه سخت، فیلترهای چگالی خنثی مدرج لبه نرم به تدریج از حالت تاریک به شفاف تبدیل می‌شوند و به عکاسان اجازه می‌دهند از این فیلترها هنگام عکاسی از یک افق غیر مسطح استفاده کنند. در حالی که کوه ها، تپه ها و سایر اجسام بالای افق می توانند برای فیلترهای GND لبه سخت مشکل ساز باشند، فیلترهای GND لبه نرم به دلیل انتقال تدریجی، در این شرایط بسیار بهتر عمل می کنند. من از فیلترهای GND لبه نرم برای کارهای عکاسی منظره خود استفاده می کنم و آنها را مفیدتر از فیلترهای GND لبه سخت می دانم.


 

فیلتر چگالی خنثی معکوس گراجویت شده (GND)

 

این فیلترهای نسبتا جدید هستند. در مقایسه با فیلترهای GND معمولی سخت / لبه نرم، در افق تیره هستند (لبه سخت) و به سمت بالا به سمت بالا نرم می شوند. فیلترهای GND معکوس برای عکس‌های غروب خورشید زمانی که در مقابل خورشید عکس می‌گیرند و نزدیک به افق بسیار مفید هستند. یک مشکل رایج در چنین غروبی است که خورشید بسیار روشن تر از آسمان است. اگر از فیلتر GND لبه استفاده کنید، ممکن است آسمان خیلی تاریک شود و اگر از فیلتر GND لبه استفاده کنید، نور خورشید بیش از حد قرار می گیرد. راه حل استفاده از فیلتر GND معکوس است که خورشید و آسمان را در کادر دفاع می کند و در نتیجه نوردهی اشتباه تری ایجاد می کند.

 

 

فیلتر های تصحیح رنگ

 

فیلترهای رنگ / گرم / خنک کننده معمولاً برای تغییر تعادل سفیدی دوربین استفاده می شوند. دو نوع فیلتر رنگ وجود دارد - تصحیح رنگ و تفریق رنگ. اولی برای اصلاح تعادل رنگ سفید استفاده می شود، در حالی که دومی برای جذب یک رنگ در حالی که رنگ های دیگر را از بین می برد. این فیلترها برای فیلم بسیار محبوب بودند، اما به ندرت برای عکاسی دیجیتال استفاده می‌شوند، زیرا جلوه‌های رنگی و تغییرات تعادل سفیدی را می‌توان به راحتی در نرم‌افزارهای پس‌پردازش مانند Lightroom و Photoshop انجام داد. من شخصا از هیچ فیلتر رنگی استفاده نمی کنم. انباشتن فیلترهای رنگی نیز قابل قبول است.

 

فیلترهای کلوزآپ (CLOSEUP)

فیلترهای کلوزآپ را عموماً لنزهای کلوزآپ می نامند، زیرا لنزهای بیشتری نسبت به فیلترها دارند. آنها درست مانند فیلترها به لنزها متصل می شوند، به همین دلیل است که آنها را به عنوان فیلتر لیست می کنم. لنزهای کلوزآپ عمدتاً برای عکاسی ماکرو استفاده می شوند تا بتوانند به سوژه نزدیکتر شوند و حداقل فاصله فوکوس لنز را کاهش دهند. لنزهای نمای نزدیک روشی ارزان برای تبدیل لنز معمولی شما به لنز ماکرو هستند، اگرچه بر کیفیت تصویر تأثیر منفی می گذارند. برای بهترین نتیجه، توصیه می شود به جای آن از لنز ماکرو استفاده کنید. انباشتن فیلترهای نمای نزدیک قابل قبول است، اگرچه کیفیت تصویر حتی بیشتر آسیب می بیند.

 

منابع:

https://photographylife.com/lens-filters-explained

https://nisiopticsusa.com/

https://store.canon.co.uk/

 

نظرات ارزشمند خود را با ما به اشتراک بگذارید

نظرات :
هنوز نظری ثبت نشده است.