انواع زبان های برنامه نویسی بر اساس سطح زبان

زبان های برنامه نویسی - زبان برنامه نویسی سطح پایین - زبان برنامه نویسی سطح بالا - High Level Programming - Low Level Programming - فاطمه تابع -

سلام. حالتون چطوره؟ به دلیل تعدد زیاد زبان های برنامه نویسی و گذشت زمان، دسته بندی های مختلفی برای زبان های برنامه نویسی به وجود آمده است که یکی از آن ها، سطح زبان ها است. با ما همراه باشید تا در این پست زبان های برنامه نویسی سطح بالا و سطح پایین را بررسی کنیم. پست های قبلی را هم حتما ببینید.

 

زبان های برنامه نویسی سطح پایین (Low Level Programming Language) :

به زبان هایی که به زبان ماشین نزدیک ترند، سطح پایین گفته می شود. به این معنا که کامپیوتر آن ها را بهتر متوجه می شود و یا برای پردازش آن ها نیازی به واسط ندارد. این زبان ها مستقیم با پردازنده در ارتباط هستند و در حقیقت به باینری یا همان صفر و یک نزدیک هستند. درک زبان های سطح پایین برای انسان دشوار است چرا که کد ها به زبان ماشین هستند. سرعت اجرای برنامه هایی که با زبان های سطح پایین نوشته شده اند، بالا است اما اگر نیازی به تغییر در این برنامه ها باشد، بسیار وقت گیر و سخت خواهد بود.

زبان های Low Level قابلیت انتزاعی (Abstraction) در تحلیل و توسعه ندارند و ما نیاز داریم که به صورت مستقیم پردازنده و حافظه را مدیریت کنیم. زبان Assembly نمونه ای از زبان های Low Level است.

 

زبان های برنامه نویسی سطح بالا (High Level Programming Language) :

این دسته از زبان های برنامه نویسی، بسیار نزدیک به زبان انسان است. یعنی اگر از روی کد ها بخوانیم به راحتی متوجه خواهیم شد که به چه قصدی نوشته شده است.

برنامه نویسی با این زبان ها ساده تر است زیرا بدون توجه به چگونگی فهم آن توسط ماشین، الگوریتم خود را پیاده سازی می کنیم. کد های نوشته شده با این زبان ها ابتدا توسط کامپایلر به زبان اسمبلی ترجمه شده و بعد به زبان ماشین تبدیل می شوند. درست است که این فرآیند تبدیل ممکن است وقت گیر باشد اما با پیشرفت تکنولوژی و سخت افزار، به چشم نمی آید و در مجموع باعث افزایش سرعت برنامه نویسی شده است.

زبان های برنامه نویسی بسیاری در دسته زبان های سطح بالا قرار می گیرند از جمله C#، PHP، پایتون (Python)، جاوا اسکریپت (JavaScript) و دارت (Dart).

 

خیلی ممنون که تا انتهای این پست همراه ما بودید. نظرات و پیشنهادات شما را صمیمانه پذیرا هستیم. با ما همراه باشید تا با هم یک درصد بیشتر بدونیم.

 

نظرات ارزشمند خود را با ما به اشتراک بگذارید

نظرات :
هنوز نظری ثبت نشده است.