برنامه نویسی سمت سرور و سمت کاربر

برنامه نویسی - برنامه نویس - زبان برنامه نویسی - آموزش - آموزش برنامه نویسی - برنامه نویسی سمت کاربر - برنامه نویسی سمت سرور - برنامه نویس تیما - تیما فاطمه -

سلام. حالتون چطوره؟ امروز می خواهیم تفاوت زبان های برنامه نویسی سمت کاربر و سمت سرور را بررسی کنیم. این روز ها ما با وب سایت های زیادی سرو کار داریم پس بهتره برخی از اصطلاحات را، حتی اگر برنامه نویس هم نیستیم بدانیم. اگر دوست داشتید به پست های قبلی من هم سری بزنید. 

 

برنامه نویسی سمت کاربر (Client Side Programming) :

برنامه نویسی سمت کاربر یعنی توسعه برنامه ای که روی سیستم خود کاربر (Client) اجرا می شود یعنی هر چیزی که کاربر می بیند از جمله متن، عکس و هرگونه عملیاتی را Client Side می گویند.

در وب منظور از این بخش بیشتر HTML، CSS و JavaScript است، یعنی UI و UX. در اجرای این بخش نوع سخت افزار و سیستم کاربر نقش مهمی دارد و ما نمی دانیم که قرار است روی چه سیستمی و با چه مشخصاتی، برنامه اجرا شود.

همانطور که گفته شد از زبان های سمت کاربر می توان به جاوا اسکریپت اشاره کرد و لازم به ذکر هم هست که HTML و CSS زبان برنامه نویسی نیستد. HTML یک زبان نشانه گذاری برای صفحات وب است و CSS برای توصیف و استایل دهی اسناد استفاده می شود. به برنامه نویسی سمت کاربر Front End نیز گفته می شود.

 

برنامه نویسی سمت سرور (Server Side Programming) :

برنامه نویسی سمت سرور یا Back End برای اجرا و پردازش دستوراتی است که از سمت کاربر می آید. زبان های Back End بسیاری وجود دارند از جمله PHP، Java، Python و Ruby. ارتباط بین کاربر و سرور و مدیریت درخواست ها توسط نرم افزاری به نام Web Server انجام می شود. سرور در اصل یک سیستم سخت افزاری است که وب سایت روی آن اجرا می شود. از مزایای برنامه نویسی سمت سرور این است که بر خلاف سمت کاربر، مدیریت و Source کد ها دست خودمان است و اگر کسی بخواهد آن ها را تغییر دهد، باید به سرور یا همان هاست ما دسترسی داشته باشد.

 

امیدوارم که اطلاعات مفیدی رو دریافت کرده باشید. از همراهی شما ممنونیم. منتظر پست های بعدی ما باشید.

 

نظرات ارزشمند خود را با ما به اشتراک بگذارید

نظرات :
هنوز نظری ثبت نشده است.