تکنولوژی Hyperthreading چیست؟

آموزش سخت افزار- تیما- تیما علی- برنامه نویس تیما- آموزش فناوریHyperthreading - فناوریHyperthreading - تکنولوژیHyperthreading

سلام، وقتتون بخیر. علی هستم برنامه نویس تیما. امروز می خواهیم با هم، Hyperthreading رو بررسی کنیم. هدف اصلی استفاده از Hyperthreading این است که بتوانیم چندین دستور را به طور همزمان، با یک ریزپردازنده پردازش کنیم. قبل از این فناوری، هر پردازنده فقط یک کد را در هر لحظه می توانست اجرا کند که در اصل یعنی فقط یک نخ یا یک Thread در هر لحظه. فناوری Hyperthreading شرکت اینتل (Intel) به پردازنده ها اجازه می دهد که هر هسته به دو هسته منطقی مجازی تقسیم شود، یعنی به عبارتی سیستم فکر می کند هر هسته، دو هسته واقعی است. حالا می خواهیم با هم بررسی کنیم که چگونه hyperthreading می تواند عملکرد CPU را بهبود بدهد.

 

 

Hyperthreading دقیقا بیانگر همین مثال است که ما با دو دست، می توانیم کار های بیشتری انجام دهیم تا با یک دست. در این فناوری، با این که تنها یک پردازنده فیزیکی وجود دارد، اما مانند دو پردازنده عمل می کند. در واقع با تقسیم پردازنده، به دو هسته مجازی این امکان به وجود می آید که رشته ها به صورت موازی پردازش شوند و این اجازه را می دهد تا چندین صف دستور به طور همزمان پردازش و اجرا شوند که باعث می شود استفاده از CPU، بهبود یابد. فناوریHyperthreading  یا HT توسط شرکت بزرگ Intel طراحی شده. شاید براتون جالب باشه که بدونید کاربران خصوصی شرکت اینتل، از 14 نوامبر 2002 از هایپرتردینگ Intel استفاده می کردند و این شرکت، فناوری فناوریHyperthreading  خود را با Pentium-4 وارد بازار جهانی کرد. 

 

 

با قابلیت Hyperthreading، دو کد اجرایی، همزمان در هر هسته مدیریت و پردازش می شوند. یک هسته به دو هسته مجازی و منطقی تقسیم می شود و قدرت محاسباتی پردازنده به اشتراک گذاشته می شود. بنابراین اگر ما، یک پردازنده 10 هسته‌ای با قابلیت Hyperthreading داشته باشیم، ده هسته فیزیکی ما مانند 20 هسته مجازی رفتار می‌کنند و رشته‌ها و کد های بیشتری را در هر لحظه پردازش و اجرا می‌کنند. Hyperthreading به صورت پیش‌فرض در CPU فعال است البته به شرط این که CPU از این فناوری پشتیبانی کند. با این وجود، Hyperthreading را می توانید در BIOS تحت عنوان «Technology Hyper Threading» از طریق «Enable» و «Disable»، روشن و خاموش کنید. 

 

 

برای این که بدون رفتن به BIOS بررسی کنید که آیا Hyperthreading فعال است یا نه، به Device Manager سیستم خودتون مراجعه کنید. به عنوان مثال، اگر رایانه ای با 2 هسته CPU دارید، اما 4 پردازنده را در قسمت «Processors» پنجرهDevice Manager مشاهده می کنید، hyperthreading شما فعال است. در پردازنده‌هایی که از Hyperthreading پشتیبانی نمی‌کنند، هسته فیزیکی فرآیند ها را به صورت متوالی پردازش می‌کند، یعنی یکی پس از دیگری.

 

 

بزرگ‌ ترین مزیت Hyperthreading این است که پیاده ‌سازی این فناوری نسبت به استفاده از دو ریزپردازنده فیزیکی، هزینه کمتری دارد. یکی دیگر از مزایای Hyperthreading، استفاده کارآمد از منابع است. دو هسته مجازی در یک هسته فیزیکی، به این معنی نیست که همه وظایف با سرعت دو برابر اجرا می شوند ولی بار محاسباتی برای چندین فرآیند به طور همزمان بین هسته های مجازی توزیع شود که باعث افزایش و بهبود عملکرد می شود. 

 

امیدوارم که از این آموزش لذت برده باشید و براتون مفید واقع شده باشه. با ما همراه باشید تا با هم یک درصد بیشتر بدونیم.

 

نظرات ارزشمند خود را با ما به اشتراک بگذارید

نظرات :
هنوز نظری ثبت نشده است.