کارت های گرافیک و انواع آن ها

تیما - تیما علی - برنامه نویس تیما - تکنولوژی - رم - RAM - GPU - CPU

سلام، وقتتون بخیر. علی هستم برنامه نویس تیما. امروز می خواهیم با کارت های گرافیک و انواعشون آشنا بشیم. کارت گرافیک وظیفه تفسیر ویدیو و عکس را برعهده دارد که در واقع سیگنال داده را به سیگنال تصویر تبدیل می‌کند. کارت های گرافیک به دو دسته ی یکپارچه (Integrated) یا OnBoard و جداگانه Discrete)) تقسیم می‌شوند. 

 

دسته ی اول یا همان نوع OnBoard، در واقع به صورت یکپارچه روی خود CPU سوار است. این گونه کارت ها، ارزان تر هستند زیرا رم اختصاصی ندارند و از رم خود سیستم استفاده می‌کنند. لازم به ذکر است که همین مورد به عنوان نقص این نوع کارت گرافیک محسوب می‌شود. در واقع این کارت ها به علت این که رم مخصوص به خودشان ندارند، سرعت کمتری دارند و علاوه بر این مورد، بخشی از رم سیستم را هم درگیر می‌کنند. 

 

کارت های گرافیک Discrete به صورت جداگانه روی سیستم سوار می‌شوند و بسته به نوع کارت گرافیک و مادربرد، در یکی از اسلات های PCI یا AGP یا PCIe قرار می‌گیرند که در پست معرفی اسلات های توسعه، به این مورد پرداختیم. این نوع کارت ها، دارای RAM و GPU مخصوص به خودشان هستند.

 

بخش GPU(Graphics Processing Unit) در واقع داده ها را از CPU یا پردازشگر مرکزی می‌گیرد و به تصویر تبدیل می‌کند. این وظیفه در قدیم به عهده خود CPU بود و با پیچیده تر شدن پردازش ها، کارت های گرافیک به وجود آمدند. بخش RAM و یا حافظه کارت گرافیک، باعث افزایش سرعت پردازش می‌شود زیرا که دسترسی به حافظه یا رم خود کارت گرافیک، سریع تر از دسترسی به رم سیستم است. از آن جایی که تصاویر قبل از پردازش باید در RAM قرار بگیرند، میزان و نوع حافظه رم کارت گرافیک بسیار مهم است.

 

فناوری SLI در Nvidia و Crossfire در AMD  اجازه می دهند که چند کارت گرافیک را به هم متصل کنید و از توان همه کارت ها با هم استفاده کنید. نکته مهم این است که علاوه بر اینکه مادربرد باید از این فناوری پشتیبانی کند و چند پورت PCIe یا PCI Express داشته باشد، خود کارت گرافیک ها هم علاوه بر داشتن مشخصات یکسان، باید از این فناوری پشتیبانی کنند. برای استفاده از فناوری SLI، به SLI Bridge نیاز است تا کارت ها به هم متصل شوند، یکی از کارت ها به عنوان کارت اصلی یا Master و بقیه کارت ها به عنوان کارت فرعی یا Slave در نظر گرفته می شوند.

 

امیدوارم که از این آموزش لذت برده باشید و براتون مفید واقع شده باشه. با ما همراه باشید تا با هم یک درصد بیشتر بدونیم.

 

نظرات ارزشمند خود را با ما به اشتراک بگذارید

نظرات :
هنوز نظری ثبت نشده است.