ابر یا cloud چیست؟

ابر - cloud - رایانش ابری - cloud computing - برنامه نویس - زبان برنامه نویسی -آموزش - آموزش برنامه نویسی - برنامه نویس تیما - تیما فاطمه - پلتفرم به عنوان سرویس - Scalability - نرم افزار به عنوان سرویس - Software As a Service - امنیت

 

 

از گذشته تا کنون، ذخیره کردن داده ها از دغدغه های بزرگ ما بوده و با پیشرفت تکنولوژی با حجم عظیمی از داده ها روبرو هستیم که حاضر نیستیم حتی یک بیت از آن ها را، از دست بدهیم. من فاطمه تابع، امروز می خواهم برای شما یک راه حل خوب، سریع و کم هزینه برای ذخیره کردن داده هاتون بگم. با من همراه باشید تا یک درصد بیشتر درمورد این تکنولوژی به روز و داغ بدونیم.

 

Cloud یا ابر، یک تکنولوژی جدید است که به تازگی در دنیای عظیم کامپیوتر و وب ظهور کرده. اگر در حالت عادی از ما بپرسند ابر چیست، می گوییم توده های متراکم تشکیل شده از ذرات بخار آب، که میتواند با بارش دوباره، به آب تبدیل شوند. در دنیای کامپیوتر هم به توده ای عظیم از داده ها، Cloud یا ابر می گویند که می توانیم به جای حافظه های فیزیکی، از آن برای ذخیره و بازیابی داده ها استفاده کنیم.

 

زمانی که ما داده هایمان را روی کامپیوتر خود ذخیره می کنیم در واقع Computing یا رایانش انجام می دهیم. حال اگر این داده ها را روی وب، در فضایی دور از خود ذخیره کنیم که در هر جایی تنها با اینترنت به آن دسترسی داشته باشیم Cloud Computing یا رایانش ابری صورت گرفته است. رایانش ابری بیشتر برای افرادی است که به یک دیتا سنتر بزرگ نیاز دارند که چندین نفر هم زمان داده ها را ذخیره، پردازش و بازیابی کنند.

 

از مزایای رایانش ابری، می توان به اجرای محاسبات پیچیده روی سخت افزاری که هزینه تهیه و نگهداری آن با ما نیست اشاره کرد. به این صورت که ما هر چقدر که نیاز داشته باشیم استفاده می کنیم و به همان میزان هم پرداخت می کنیم که به این قابلیت Pay As You Go گفته می شود. از خواص دیگر ابر،Scalability  آن است یعنی اگر ما به سرویس بیشتری نیاز داشتیم، در کمترین زمان ممکن برای ما فراهم می شود. پس تا اینجا متوجه شدیم که ابر صرفه اقتصادی، دسترسی راحت از هر جا، سرعت، انعطاف پذیری و مقیاس پذیری بالایی دارد.

 

حالا وقت آن است که انواع رایانش ابری را بررسی کنیم:

نوع اول،Software As a Service  یا SAAS نام دارد که رایج ترین نوع سرویس ابری است و به معنای نرم افزار به عنوان سرویس است. این نوع برای استفاده از نرم افزار های خاص که گاها سنگین یا غیر قابل دسترس هستند، استفاده می شود. در این نوع سرویس ابری نگهداری، تعمیر، عیب یابی، نصب  و بارگیری برنامه بر عهده سرویس دهنده یا Provider است و باعت صرفه جویی در وقت مشتری یا Customer  می شود. Google Apps و Drop Box از نمونه های رایج این نوع سرویس هستند.

 

در نوع دوم که به آن،Platform As a Service  یا به اختصار PAAS می گویند، به کاربران اجازه داده می شود که نرم افزار های خود را نوشته و اجرا کنند. به توسعه دهندگان و برنامه نویسان کمک می کند که برای ایده های خود از سیستم ها و پلتفرم های خاص و بزرگ استفاده کنند، بدون اینکه هزینه ساخت و نگهداری زیر ساخت را لازم باشد پرداخت کنند. 

به طور مثال برای اجرای یک برنامه که به صورت موازی محاسبات پیچیده ای را انجام می دهد، نیاز به سخت افزاری خیلی قوی و گران است در صورتی که ممکن است این سخت افزار تنها برای مدت کمی مثل چند روز نیاز باشد، پس چه بهتر که از ابر استفاده کنیم. از مزایای دیگر این مدل سرویس ابری، این است که هر زمان می توان زیر ساخت را تنها با چند کلیک ارتقاء داد. برای مثال هایی از این سرویس ابری، می توان به Google App Engine و Apprenda اشاره کرد.

 

Infrastructure As a Service یا IAAS، نوع سوم و آخر رایانش ابری است. در این نوع که زیر ساخت به عنوان سرویس است، منابع را با استفاده از اینترنت در اختیار مشتری قرار می دهند. این مدل از سرویس ابری بیشتر برای سازمان هایی مناسب است که شخصی سازی های زیادی دارند و می خواهند همزمان با رشد کسب و کار، اطلاعات خود را ذخیره کنند بدون اینکه فضای فیزیکی برای آن در نظر بگیرند و هزینه ای برای نگهداری سرور ها پرداخت کنند.

در این مدل، مشتری بیشترین کنترل را روی نرم افزار، سیستم عامل و سخت افزار دارد، یعنی ارائه دهنده تنها سرور را برای شما تهیه و نگهداری می کند. بزرگترین مزیتی که در زیر ساخت به عنوان سرویس، به چشم می آید مقیاس پذیری است. یعنی شما هر زمان که بخواهید می توانید سخت افزار های خود را کم یا زیاد کنید بدون اینکه دردسر های تعویض را متحمل شوید. مثال های رایج از IAAS هم عبارت اند از وب سرویس های آمازون AWS (Amazon Web Services)، Microsoft Azure، Google Cloud و IBM Cloud.

 

با ما همراه باشید تا در ادامه این ویدیو ها، براتون از امنیت و چالش های فضای ابری بگیم.

 

نظرات ارزشمند خود را با ما به اشتراک بگذارید

نظرات :
هنوز نظری ثبت نشده است.