فتوشاپ بهتر است یا لایت روم

لایت روم و فتوشاپ هر دو برنامه های قدرتمند ویرایش عکس هستند که ویژگی ها و ابزارهای زیادی را به اشتراک می گذارند . اما در نحوه استفاده یا کاربرد آنها با هم تفاوت دارند

یکی از رایج ترین سوالاتی که از افرادی که تازه شروع به عکاسی کرده اند می شنوم این است که "از چه برنامه ای برای ویرایش عکس هایم استفاده کنم؟" گزینه های رایگان زیادی وجود دارد، اما محبوب ترین برنامه ها Photoshop و Lightroom هستند. این سؤال معمولاً با سؤال دیگری دنبال می شود که کاملاً منطقی به نظر می رسد: "تفاوت بین فتوشاپ و لایت روم چیست؟". در حالی که این دو برنامه شباهت های زیادی دارند، و هر دو به طور گسترده توسط جامعه عکاسی استفاده می شوند، هر کدام هدفی منحصر به فرد را دنبال می کنند و از جهات بسیار عمده ای کاملاً متفاوت هستند. درک اینکه چه چیزی آنها را مشابه و همچنین متفاوت می کند، می تواند به شما در انتخاب نرم افزار مناسب برای نیازهای خود کمک کند.

 

در سطح اصلی، هر دو برنامه اساساً یک کار را انجام می دهند، ویرایش تصاویر. نحوه انجام این کار و همچنین نحوه استفاده شما از هر برنامه کاملاً متفاوت است  هر دو قادر به مدیریت چندین نوع فایل مانند: JPEG، PNG، TIFF، و RAW هستند. در واقع هر دو فتوشاپ و لایت روم از موتور پردازش Adobe Camera Raw (ACR) برای مدیریت فایل های RAW استفاده می کنند. بنابراین، هنگام انجام کارهایی مانند تنظیم saturation، کار با curves، و تصحیح اعوجاج لنز، می توانید انتظار ویرایش مشابهی را در هر دو برنامه داشته باشید.

 

هر دو برنامه همچنین دارای مجموعه گسترده ای از ابزارهای ویرایش هستند که به شما امکان می دهد هر کاری را انجام دهید. ویرایش‌های اولیه مانند برش و تنظیم نوردهی، تغییرات پیشرفته مانند کار با براش‌ها، tone curves و فیلترها. شما در هر دو برنامه افکت های داخلی مختلفی خواهید یافت که به شما امکان می دهد فورا فیلترهایی مانند سیاه و سفید، قهوه ای و ... را اعمال کنید. این دو برنامه ویرایشگرهای تصویر بسیار قدرتمندی هستند. من برخی از عکاسان را می شناسم که به طور انحصاری از لایت روم استفاده می کنند و هرگز فتوشاپ را باز نمی کنند، و همچنین بسیاری دیگر را می شناسم که تمام روز را در فتوشاپ می گذرانند و هرگز لایت روم را باز نمی کنند. با این حال، برای اینکه بفهمید کدام یک برای شما بهترین است، باید تفاوتهای ان ها را ببینید.

 

تفاوت‌های بین فوتوشاپ و لایت روم:

 مدیریت فایل

 یکی از مهم‌ترین روش‌هایی که لایت روم با فتوشاپ متفاوت است این است که در واقع عکس‌ها را ویرایش نمی‌کند و تصاویر شما را به مکان‌های مختلف رایانه شما منتقل نمی‌کند. درعوض، تمام تغییراتی که پیاده‌سازی می‌کنید در یک فایل جداگانه به نام کاتالوگ نگهداری می‌شوند، که به نوعی مانند یک کتاب دستور العمل دستورالعمل‌هایی برای نحوه پردازش هر عکس است. هنگامی که نوعی ویرایش را اعمال می کنید، مانند فیلتر یا براش تنظیم، لایت روم اساساً گزارشی از تغییرات را در پایگاه داده نگه می دارد، در حالی که تصویر اصلی را دست نخورده باقی می گذارد. این تکنیکی به نام ویرایش غیرمخرب است که در تضاد کامل با نحوه عملکرد فتوشاپ است. به عنوان مثال، چندین ماه پیش عکسی که آن را در لایت روم ویرایش کرده بودم از آنجایی که فایل اصلی بدون تغییر باقی مانده است، می توانم به عقب برگردم و هر زمان که بخواهم عکس را دوباره ویرایش کنم. پس از اتمام تغییرات در یک تصویر در لایت روم، عکس باید صادر شود و در آن نقطه می توان آن را چاپ، به اشتراک گذاشت، یا به صورت آنلاین پست کرد. از آنجایی که عکس اصلی کاملاً دست نخورده و دست نخورده روی رایانه شما باقی می‌ماند، می‌توانید در هر زمانی در آینده به لایت روم برگردید و عکس را هر طور که می‌خواهید دوباره ویرایش کنید. یکی دیگر از مزایای این روش این است که خود کاتالوگ بسیار کوچک است و اغلب تنها چند صد مگابایت از هارد دیسک شما را اشغال می کند حتی اگر چندین هزار تصویر در لایت روم داشته باشید.

 

از طرف دیگر فتوشاپ کاملاً متفاوت عمل می کند. هنگامی که یک عکس مانند یک فایل JPG، PNG یا RAW را در فتوشاپ ویرایش می کنید، همیشه روی خود فایل اصلی کار می کنید، مگر اینکه یک کپی را به عنوان یک فایل PSD فتوشاپ ذخیره کنید که معمولاً چند ده مگابایت اندازه دارد. این فایل PSD شامل تمام تغییرات ایجاد شده در یک عکس است و برای به اشتراک گذاشتن یک تصویر داده شده باید آن را در فرمت نهایی مانند JPG، PNG و غیره ذخیره کنید. در اصل، اگر می خواهید ویرایش های غیر مخرب را در فتوشاپ انجام دهید با سه فایل جداگانه به پایان می رسد: فایل RAW دوربین اصلی، یک PSD، و نسخه نهایی ذخیره شده در قالب قابل اشتراک گذاری از PSD.

 

روند کار تا انتها

 به غیر از ویژگی ها و گزینه های فایل، برگ برنده ای که لایت روم نسبت به برادر بزرگ خود دارد، شامل راه حل گردش کار انتها به انتها برای عکاسان است. از آنجایی که به طور خاص برای پاسخگویی به نیازهای علاقه مندان و حرفه ای های عکاسی طراحی شده است، از وارد کردن عکس ها از کارت حافظه تا سازماندهی، ویرایش، اشتراک گذاری و در نهایت چاپ آن ها استفاده می کند. لایت روم از پوشه های مجازی پشتیبانی می کند تا به شما کمک کند تا تصاویر خود را پیگیری کنید و حتی می توانید از آن برای ایجاد یک نمایش اسلایدی عکس استفاده کنید. بسیاری از عکاسان، حتی حرفه‌ای‌ها، هفته‌ها یا ماه‌ها بدون باز کردن فتوشاپ کار می‌کنند، زیرا لایت روم از همه چیزهایی که نیاز دارند مراقبت می‌کند.

 

به طور کلی، لایت روم به طور گسترده توسط عکاسان استفاده می شود اما پیچیده نیست تا به آنها کمک کند که تعداد انبوهی از عکس های خود را مدیریت کنند و این عکس ها را یک به یک یا به صورت انبوه ویرایش کنند میتوانید عکسها را با رتبه بندی عددی یا برچسب رنگی تفکیک کنید.

به عنوان مثال , من عمدتاً به وسیله رتبه بندی برای تعیین اینکه  با عکس هایم چه کنم استفاده می کنم به این ترتیب :

0- عکس رد شده

1- هنوز بررسی نشده است

2-  ویرایش شد

3- تقریباً انجام شده است

4- تکمیل شده است

 

در طرف دیگر فتوشاپ قرار دارد که فایل‌ها را منتقل نمی‌کند، تصاویر شما را سازماندهی نمی‌کند و مطمئناً نمی‌تواند نمایش اسلایدی عکس بسازد. هیچ چیز دیگری از نظر قدرت ویرایش حتی نمی تواند به فتوشاپ نزدیک شود. با این حال، می‌توانید از Adobe Bridge برای انجام برخی کارهای مبتنی بر روند کار مانند وارد کردن عکس‌ها و سازمان‌دهی رسانه‌های دیجیتال در رایانه‌تان استفاده کنید، که وقتی با فتوشاپ جفت می‌شود، تجربه روند کار جامع‌تری را به سبک Lightroom ارائه می‌دهد. به‌اندازه کار کردن در لایت‌روم به‌تنهایی ساده نیست، اما در مقایسه با سازمان‌دهی دستی تمام PSD، JPG و سایر عکس‌های شما، درجه‌ای از خودکارسازی را فراهم می‌کند.

 

یکی دیگر از تفاوت ها قابلیت ویرایش و اجرای عکس های خام  در لایت روم است تصاویر خام به شما انعطاف پذیری و گزینه های بیشتری برای بازیابی جزئیات در مقایسه با 

عکس های jpg می دهند.

در فوتوشاپ میتوانید برای ادیت تصاویر خام با استفاده از پلاگین camera raw filter عکس های خود را اجرا و ادیت کنید                                                        

 

 ابزارهای ویرایش

 لایت روم به نوعی مانند یک وسیله سریع، زیرک است و می تواند برای کارهای مختلفی استفاده شود. اما وقتی نوبت به انجام کارهای بزرگ و جدی می رسد، به سادگی نمی تواند با قدرت فتوشاپ برابری کند. نزدیک به یک دهه پیش Adobe متوجه شد که همه به قابلیت فتوشاپ نیاز ندارند، به ویژه عکاسانی که با صدها تصویر برای ویرایش سریع از رویدادها برمی گشتند. چیزی که این نسل جدید از عکاسان دیجیتال می خواستند ابزار ویرایش ضروری فتوشاپ در یک بسته با کاربری آسان بود که منجر به پیدایش لایت روم شد.

 

فتوشاپ شامل مجموعه‌ای از فیلترها، براش‌ها و ابزارهای دیگر است (از جمله پشتیبانی از متن، گرافیک سه بعدی و حتی ویدیو) تقریباً برای هر موقعیت ویرایش تصویر ایده آل است که به شما اجازه می‌دهد تا انواع ویرایش‌ها و تغییرات را در تصاویر خود انجام دهید. اما بیشتر از آن، فتوشاپ با اجازه دادن به شما برای ایجاد لایه‌های مختلفی عمل می‌کند که در واقع ویرایش‌های شما روی آن‌ها انجام می‌شود و هر لایه را می توان مستقل از لایه های دیگر ویرایش کرد. این ممکن است زیاد به نظر برسد، اما برای یک هنرمند دیجیتال غیر معمول نیست که از ده ها لایه هنگام ویرایش یک تصویر استفاده کند. در مقابل، لایت روم به روشی بسیار خطی تر و بدون لایه، ابزار ویرایش کمتر و انعطاف پذیری کلی کمتر کار می کند. هر دو برنامه حاوی یک پانل تاریخچه هستند که به شما امکان می دهد برای انجام هر یک از ویرایش های خود به عقب برگردید، اما کار با لایه ها به شما کنترل بی نهایت بیشتری بر نحوه ویرایش دقیق تصویرتان می دهد.

 

برای مثال: من سال‌هاست که روزانه از فتوشاپ استفاده می‌کنم و هنوز هم ویژگی‌های جدید و ترکیب‌های جدیدی از ابزارها را پیدا می‌کنم که نتایج منحصربه‌فردی را ارائه می‌دهند.

 از طرف دیگر، لایت روم را در عرض مدت کوتاهی یاد گرفتم که از آن استفاده کنم لایت روم ابزارهای زیادی برای روتوش حرفه ای ندارد.

 

علاوه بر این ، فتوشاپ دارای صدها ابزار دیگر میباشد که می توان از آنها برای ایجاد تصاویر گرافیکی استفاده کرد.

 

نظرات ارزشمند خود را با ما به اشتراک بگذارید

نظرات :
هنوز نظری ثبت نشده است.