زبان های برنامه نویسی مفسری و کامپایلری

Interpreter - Compiler -برنامه نویسی - برنامه نویس -تیما فاطمه --زبان برنامه نویسی تفسیری - زبان برنامه نویسی کامپایلری

سلام حالتون چطوره؟ بعد از معرفی پر کاربرد ترین زبان های برنامه نویسی، میخوام براتون یک نوع از تقسیم بندی زبان های برنامه نویسی رو بگم. زبان های برنامه نویسی از لحاظ نوع اجرا به مفسری (Interpreter) و کامپایلری (Compiler) تقسیم می شوند.

 

زبان های برنامه نویسی مفسری (Interpreter) :

این نوع زبان ها خط به خط ترجمه، پردازش و اجرا می شوند. برنامه ابتدا خط به خط توسط مفسر به زبان ماشین ترجمه شده و در صورت نبود خطا در یک خط، به سراغ خط بعدی می رود و این فرآیند را تا جایی ادامه می دهد که برنامه تمام شود. 

برای درک بهتر نحوه اجرای این زبان ها، می توان یک توریست را مثال زد که به ایران آمده و می خواهد با یک نفر صحبت کند. توریست ابتدا جمله اول خود را به مترجم می گوید و مترجم ترجمه شده جمله را به طرف مقابل می گوید. سپس طرف مقابل به زبان خود پاسخ می دهد و باز مترجم به زبان توریست پاسخ را به توریست می دهد، در این مدت توریست منتظر می ماند و این روند تا تمام شدن مکالمه ادامه دارد.

زبان مفسری به سیستم عامل وابسته نیست یعنی برای اجرا کردن کافی است کد ها را داشته باشیم. برای تفسیر کد این نوع زبان ها، منابع بیشتری از سیستم مصرف می شود و زمان اجرای برنامه بالا می رود.

خطا یابی زبان های مفسری سریع تر و آسان تر است چون اگر در هر خطی مشکلی باشد، در همان جا باید رفع شود تا به سراغ خط بعدی برود. از زبان های برنامه نویسی مفسری می توان به PHP، Python و JavaScript اشاره کرد.

 

زبان های برنامه نویسی کامپایلری (Compiler) :

در این نوع زبان ها، تمام خطوط برنامه به صورت یکجا توسط کامپایلر به زبان ماشین ترجمه شده و یک خروجی مستقل به صورت نرم افزار، به کاربر داده می شود. در این حالت برنامه سریع تر اجرا می شود ولی خطا یابی در آن کمی مشکل تر است. اگر در این نوع زبان ها نیاز به تغییر باشد، باید کد ها را داشته باشیم و بعد دوباره از برنامه خروجی بگیریم. نمونه رایج از خروجی زبان های کامپایلری، فایل های .exe است که همه حداقل یک بار آن را دیده اند.

زبان های کامپایلری به سیستم عامل وابسته اند یعنی اگر خروجی برنامه ای در یک سیستم گرفته شد، ممکن است این فایل در سیستم های دیگر اجرا نشود. این نوع زبان ها به دلیل اجرای ساده و یک باره، منابع کمتری از سیستم را اشغال می کنند. از زبان های کامپایلری می توان به C# و Java اشاره کرد.

 

امیدوارم که از این پست اطلاعات مفیدی رو دریافت کرده باشید و حتی شده، یک درصد به دانشتون اضافه شده باشه. ممنون از همراهی شما. منتظر پست های بعدی ما باشید.

 

نظرات ارزشمند خود را با ما به اشتراک بگذارید

نظرات :
هنوز نظری ثبت نشده است.