آموزش تکنیک های عکاسی با موبایل

آموزش عکاسی با موبایل - موبایل گرافی - آموزش عکاسی - دید خلاقانه - خطوط هدایتگر - نور سنجی - زاویه دید - Mobile Photography - HDR - Golden hour

 

 

آموزش تکنیک های عکاسی با موبایل

این روزها تنها کسی که می تواند بگویید که در هر شرایطی همراهت بودم تلفن همراهمون هست پس چرا بهترین بهروری را آن نداشته باشیم. یکی از قابلیت هایی که روز به روز در تلفن همراه پیشرفت میکند دوربین و قابلیت های دوربین هست. ولی در این آموزش مهم نیست که از چه تلفن همراهی استفاده میکنید تنها چیزی که مهم هست تلاش و پشتکار شما در تمرین عکاسی با موبایل هست. با من همراه باشید که چند تا نکته بهتون یاد بدم تا بتوانید بهتر عکاسی کنید.

 

۱.لنز دوربین را تمیز نگه دارید.

یکی از کلیدترین کارهایی که هر بار قبل از عکاسی باید انجام دهید تمیز کردن لنز دوربین هست باید اینو بدانید که اگر میخواهید تصویر شما تمیز یا شارپ به نظر برسه بیاید اینکار انجام بدید فرقی هم نمی کند که با پارچه نانو انجام دهید یا با گوشه لباس چرا چون در جیب و کیف ما مقدار زیادی جرم و غبار وجود دارد که ما آنها رو نمی بینم اگر حتی جیب ویا کیفمون هم تمیز باشه شاید به صورت ناخودآگاه دستمون به لنز برخورد کند و جای ان بر روی لنز بماند.

 

 

۲.فعال کردن دو قابلیت HDRوGrid

اچ دی ار که مخفف high dynamic rangهست به شما این قابلیت روبه شما می دهد زمانی که عکسی را ثبت میکنید اطلاعاتی که در تاریکی و روشنایی قرار میگیرد بیشتر باشد. این قابلیت در مرحله ویرایش به شدت به شما کمک می کند. گرید و یا خطوط هدایت گر به شما کمک میکند که کادر بندی دقیتری رو ثبت کنید .

 

۳.نحوه نگه داشتن تلفن همراه

جالب اینکه بدونید نحوه گرفتن تلفن همراه اصول خاصی را دارد. من هر روزه تعداد زیادی را دیدم زمانی که میخواهند عکاسی را انجام دهند تلفن همراه خود را با یک دست گرفته و بر روی دکمه ی شاتر فشار میدهند این امر در ساعات پایانی روز باعث میشود که در تصویر شما کشیدکی به وجود آید . اگر زمانی که میخواهید عکاسی کنید تلفن همراه خودتان را با دو دست بگیرید و با انگشت شست بر روی شاتر فشاردهید لرزش دست شما کمتر و تصاویر شارپتری به وجود می آید. اگر باز هم میخواهید حرفه ای تر عمل کنید باید برای دست خود تکیه گاه به وجود آورید به دو روش رایج می توانید این کار را انجام دهید اول از همه ارنج و بازویه خود را به بدنتان بچسبانید و یا انیکه به حالت نظامی نشسته و آرنج خود را بر روی پاهایتان قرار دهید. در هنگام شب پیشنهاد نمیدهم که از این روشها استفاده کنید اگر در شب میخواهید عکس های با کیفیت بگیرید حتما از سه پایه و یا اینکه از شی های اطراف خود به عنوان تکیه گاه استفاده کنید.

 

۴.به صورت هوشمندانه از لنز های استفاده کنید.

معمولا به صورت رایج سه نوع لنز دوربین وجود دارد: اولترا واید و واید و تله فوتو. این لنزها هر کدام دید متفاوتی رو به شما ارایه میدهند باید بدونید چه خواصیت دارند و از آنها استفاده کنید.اول از همه لنز های اولترا واید که همانطور که از اسمش مشخص است زاویه دید بسیار عریضی را در اختیار ما قرار میده این لنزها یک سری معایب دارند که ما میتوانیم از این معایب به عنوان مزیت استفاده کنیم و تصاویر ممنحر به فردی را خلق کنیم. یکی از این معایب هر چیزی که در گوشه تصویر قرار گیرد شکل و فرم اصلی خود را از دست داده و بزرگتر به نظر میرسد ما میتوانیم از این قابلیت در عکاسی طبیعت استفاده کرده و پرسپکتیو خاصی را به عکس هایمان بدهیم. این رو به عنوان یک نکته داشته باشید که اگر از سوژه های انسانی با لنز اولترا واید میخواهید عکاسی کنید برای اینکه به شکل و فرم واقعی باشند آنها را در وسط تصویر قرار دهید. لنز های واید که بر روی تمام تلفن های همراه  از سالیان دوروجود دادو هیمن امر باعث شده که چشم ما به عکس هایی که میگیرند عادت کرده باشد این لنزه هم مانند لنزهای اولترا دارای خطا هستند ولی خطایی که در این لنزها در گوشه تصویر وجود دارد بسیار کمتر است. لنزهای تله فوتو که معمولا بر روی پرچم دارای امروز قرار دارد به شما قابلیت زوم اپتیکال میدهد و در هنگام زوم کیفیت تصویر شما کمتر نمی شود. به یاد داشته باشید اگر تلفن همراه شما این قابلیت را ندارد به هیچ عنوان زوم نکنید و تصویر را به صورت عادی با لنز واید بگیرید و ان را در مرحله ویرایش کراپ کنید .

 

۵.ساعت های عکاسی

ساعت عکاسی به شدت در زیبایی عکس شما تاثیر دارد . اگر دقت کرده باشید در هنگام ظهر عکس هایی که میگرید جذابیت خاصی ندارند  برای مثال در این هنگام عکاسی از سوژه انسانی دارید سایه که زیر چشم آن قرار دارد بسیار زیاد بوده و چشم سوژه به خوبی دیده نمیشود. اما اینکار را ساعات طلایی انجام دهید  نتیجه کاملا متفاوتی را میگیرید. ساعت طلایی با طلوع و غروب خورشید می آید (مدتی بعد از طلوع و مدتی قبل از غروب خورشید)، و به اولین و آخرین نور هر روز اشاره دارد. بنابراین، از این به بعد به آنها تحت عنوان ساعات طلایی اشاره خواهیم کرد.در این ساعات نوردر حین حرکت، از میان گرد و غبار، آب و مولکول های هوای بیشتری عبور کرده، و در نتیجه فوتون های بیشتری را غوطه ور می کنند. نور خورشید کمتری به شما می رسد، 

۶.زاویه دوربین نسبت به سوژه 

زاویه دوربین به شدت در حسی که به مخاطب القا میشود تاثیر دارد پس باید در انها دقت کنیم. زاویه هم تراز با چشم یا eye levelکه همان طور که از اسم ان مشخص است باید لنز دوربین باید دقیقا همتراز با چشم باشد این زاویه باعث میشود که سوژه بودن هیچ پرسپکتیو خاصی دیده شود و تصویر واقعی و بدون اغراق دیده شود.زاویه پایینتر از چشم و یا low levelاین همانطور که از اسمش مشخص است ‍‍‍پایان تر از زاویه چشم قرار می گیرد و به مخاطب به دلیل  پرسپکتو سوژه بزرگ تر و قدرتمند تر دیده می شود. برعکس آن زاویه High Level یا زاویه بالا تر از چشم حس متضادی را نسبت به قبلی در مخاطب به وجود می آورد. 

۷. قانون کادربندی 

ما در این قسمت چندتا از قانون های کادر بندی رو تمرین میکنیم  برای اینکه با این قانون ها بیشتر آشنا شوید حتما به مقاله کادربندی ما سر بزنید و ویدیو مربوط به اون رو ببینید.

۸.نورسنجی

نور سنجی آخرین کاری که قبل از فشار دادن دکمه شاتر باید انجام دهید نورسنجی در ایجاد تصاویر خلاقانه تاثیر زیادی را دارد. برای این کار باید بر روی سوژه که میخواهید عکاسی کنید در صحفه نمایش ضربه بزنید این امر اول از همه باعث میشود که فوکوس تصویر را مشخص و نور سوژه را شناسایی کنید درتلفن همراههای اندروید به شکل دایره و در iosبه شکل مربع که زیر ان شکل خطی قرار دارد که اگر دست خود را به سمت راست بکشید تصویر شما رو روشنتر و اگر به سمت چپ بکشید تصویر شما را تیره تر میکند . شما میتوانید به کمک این کار نور تصویر خود را به صورت دقیقتر و به صورت دستی تنظیم کنید .

 

نظرات ارزشمند خود را با ما به اشتراک بگذارید

نظرات :
هنوز نظری ثبت نشده است.