رم و انواع آن

رم – RAM – سخت افزار – تیما – حافظه اصلی – کش – Cache – حافظه اصلی

سلام، وقتتون بخیر. امروز می خواهیم با هم در مورد RAM صحبت کنیم. رم یک حافظه موقت هست یعنی با قطع شدن برق، تمامی اطلاعات موجود در آن از بین می رود. رم مخفف عبارت Random Access Memory به معنای حافظه با دسترسی تصادفی است. این حافظه به خاطر اختلاف سرعت بین سی پی یو (CPU) و حافظه های جانبی (مانند SSD یا HDD) به وجود آمده است.

رم ها انواع مختلفی دارد که دو نوع DRAM و SRAM از رایج ترین انواع آن ها هستند. در DRAM یا Dynamic RAM برای ذخیره هر بیت اطلاعات، به یک خازن و یک ترانزیستور نیاز است.  لازم به ذکر است که این نوع رم کوچک تر است و هزینه پایینی دارد و به همین دلیل است که به عنوان حافظه اصلی یا Primary Memory، از آن استفاده میشود. DRAM بر اساس شارژ شدن و خالی شدن شارژ خازن کار میکند و وقتی که شارژ خازن توسط ترانزیستور خالی می شود، لازم است تا عمل رفرش (Refresh) انجام شود و به همین دلیل است که این نوع حافظه را، پویا یا Dynamic می نامند.

رم های ثابت یا Static RAM ها، بر خلاف رم های پویا حجیم تر هستند و از 4 یا 6 ترانزیستور برای ذخیره یک بیت اطلاعات استفاده میکنند و احتیاجی به رفرش هم ندارند. سرعت در SRAM ها بیشتر است و قیمت بالاتری نسبت به DRAM ها دارند. لازم به ذکر است که از SRAM ها برای حافظه نهان یا همان Cache استفاده میشود.


DDR و SDR

اصطلاح DDR که امروزه زیاد آن را میشنویم، در واقع از عبارت Double Data Rate به معنای نرخ دوبرابر داده گرفته شده است.  برخلاف رم های SDR که یک بیت اطلاعات را در هر لحظه انتقال میدادند، رم های DDR در هر لحظه دو بیت اطلاعات را انتقال میدهند. رم های DDR طی سالیان اخیر بهبود های فراوانی داشته اند و در هر نسل، سرعت و حجم آن ها افزایش پیدا کرده و مصرف ولتاژشان کمتر شده است. 

رم ها دارای دو قسمت اصلی بافر و خانه حافظه هستند که در هرلحظه یک مقدار ثابت اطلاعات بین این دو قسمت جا به جا میشود. این نرخ جابهجایی اطلاعات یا همان تعداد بیت هایی که در هر لحظه بین این دو قسمت حرکت میکنند، روی سرعت رم تاثیر به سزایی دارد. در رم های DDR1 در هرلحظه، فقط 2 بیت داده بین بافر و خانه حافظه جا به جا میشد که این نرخ در DDR4 به 8 بیت در هر لحظه رسیده است.

 

رم دو کاناله

حتما شنیده اید که فروشندگاه توصیه میکنند به جای یک رم 4 گیگ با فرکانس و سرعت مورد نظر، دو رم 2 گیگ با همان فرکانس خریداری کنید. دلیل این امر استفاده از قابلیت 2 کاناله است که باعث می شود پهنای باند و سرعت افزایش پیدا کند. در واقع باید دو رم با حجم و فرکانس و تایمینگ یکسان خریداری کنید و در مادربرد رم ها را در اسلات هایی که هم رنگ هم هستند، قرار دهید. لازم به ذکر است که موقع خرید باید اطمینان حاصل کنید که مادربردتان، از قابلیت دو کاناله پشتیبانی میکند.

 

نظرات ارزشمند خود را با ما به اشتراک بگذارید

نظرات :
هنوز نظری ثبت نشده است.