پر کاربردترین زبان های برنامه نویسی (قسمت 1)

آموزش - آموزش برنامه نویسی - برنامه نویسی برنامه نویس زبان های برنامه نویسی - کدنویسی - آموزش رایگان - طراحی سایت - وب سایت - پایگاه داده - زبان برنامه نویسی C - زبان برنامه نویسی ++C

سلام، حالتون چطوره؟ با ادامه روند معرفی برنامه نویسی در خدمتتون هستیم. در این مجموعه پست ها، می خواهیم زبان های برنامه نویسی زنده و پر کاربردی که امروزه زیاد استفاده می شوند رو با هم بررسی کنیم. دو مورد از این زبان ها، C و C++ هستند که امروز به بررسی اون ها می پردازیم. 

در پست های قبل، ابتدا برنامه نویسی رو تعریف کردیم و بعد، تاریخچه ای از برنامه نویسی گفتیم. در پست تاریخچه برنامه نویسی هم، چند مورد از زبان های اولیه برنامه نویسی رو بررسی کردیم. اگر به برنامه نویسی علاقه دارید، این پست ها حتما براتون جالب خواهد بود و پیشنهاد می کنم اون ها را مطالعه کنید.
 

زبان برنامه نویسی C :

این زبان اسطوره ای، در سال 1972 توسط دنیس ریچی (Dennis Ritchie) و در آزمایشگاه بل (Bell Labs) خلق شد. زبان C تکمیل شده و توسعه یافته زبان B است که تمام ویژگی های آن را، همراه با مفاهیم اضافه تر برای تکمیل کردن این زبان داراست. زبان C جزو زبان های قدیمی اما همچنان زنده ای است که هنوز مورد توجه شرکت های بزرگی همچون Microsoft و Apple است.

اکثر سیستم عامل ها از جمله لینوکس، ویندوز، اندروید و IOS با C و یا زبان های مشتق شده از C خلق شده اند. زبان C به نوعی پایه ای برای زبان های C#، Python، PHP، Java و  JavaScriptهست. این زبان بهترین نقطه برای یادگیری برنامه نویسی است و درصورت یادگیری آن، درک کردن زبان های برنامه نویسی دیگر، وقت کمتری از شما می گیرد.

اگر بخواهم تمام ویژگی های این زبان رو براتون بگم، پست خیلی طولانی خواهیم داشت اما به طور خلاصه میتوان به انعطاف پذیری بالا، قابل حمل بودن (Portable)، همه منظوره بودن، سادگی و قدرت بالای آن اشاره کرد. همانطور که گفتیم زبان برنامه نویسی C، زبان بسیار پر کاربردی است و یکی از برنامه های نوشته شده با C که اکثر ما آن را می شناسیم، مرورگر موزیلا فایر فاکس است. از کاربردهای کلیدی دیگر زبان C، می توان به استفاده در سیستم های یکپارچه یا Embedded Systems، میکروکنترلر ها، برنامه های سیستمی، مرورگر ها و افزونه هایشان، پایگاه داده ها، توسعه اپلیکیشن های شرکت Adobe، تولید کامپایلر ها و اپلیکیشن های اینترنت اشیا (IOT) اشاره کرد.

شاید بگویید که این زبان قدیمی شده است و یادگیری آن لازم نیست. من می خواهم به این سوال شما که چرا باید زبان C را یاد بگیریم، پاسخ دهم. همانطور که گفتیم زبان C یک زبان ساختار یافته است، یعنی می توان با این زبان به صورت ماژول وار برنامه نویسی کرد. ماژول ها (Module) تکه کد هایی هستند که همیشه در دسترس اند و می توان در برنامه های متعدد از آن ها استفاده کرد تا برنامه نویسی لذت بخش تر باشد.

این زبان دارای نوع داده ها (Data Types) و توابع داخلی متنوعی است که برنامه نویسی را برای شما راحت تر می کند. کامپایلر های مختلفی برای اجرای برنامه های نوشته شده با زبان C وجود دارد.Turbo C ، Clang compiler، Portable ‘C’ compiler و MinGW compiler چند مورد از کامپایلر های آنلاین زبان C هستند.

 

زبان برنامه نویسی C++ :

زبان C++، با ایجاد تغییرات روی زبان C توسط بارنه اشتروستروپ (Bjarne Stroustrup) به وجود آمد و مفاهیمی مانند الگو ها، توابع مجازی و کلاس به آن اضافه شد.

این زبان دسترسی زیادی در کنترل کردن منابع سیستم و حافظه به برنامه نویسان می دهد. لازم به ذکر است که C++، یک زبان Cross Platform است که از سال 1986 تا به امروز جزو 10 زبان برتر برنامه نویسی دنیا بوده است. از کاربرد های زبان C++ می توان به توسعه برنامه های کاربردی، بازی ها، انیمیشن ها، مرورگر ها، کار با بانک های اطلاعاتی، اسکنر ها، سیستم های تعبیه شده یا Embedded Systems مثل ربات ها و لوازم خانگی، توسعه سیستم عامل ها، کامپایلرها، سیستم های توزیع شده و سیستم های ابری اشاره کرد. همچنین این زبان در پزشکی، مهندسی و معدن هم استفاده شده است.

اگر بخواهیم به سوال چرا باید C++ را یاد بگیریم پاسخ بدهیم، باید بگوییم که C++ یک زبان محبوب است که طرفداران زیادی دارد، شی گراست که برنامه نویسی را ساده تر می کند، قابل حمل است، با سیستم عامل های مختلف سازگار است و در نهایت برای یادگیری تازه کار ها ساده است. زبان C++ خیلی به زبان ماشین نزدیک است و این زبان، یکی از امن ترین زبان های برنامه نویسی است و Syntax آسانی برای یادگیری دارد.

King Quest، World of Warcraft، Doom III Engine، Football Pro، Invictus و Counter-Strike از جمله بازی هایی هستند که با زبان C++ نوشته شده اند. Winamp Media Player یک پخش کننده رسانه و مدیریت فایل های ویدئویی و صوتی است که با زبان C++ توسعه یافته است. حتی یوتیوب، ویکی‌پدیا و یاهو که مبتی بر دسترسی به پایگاه داده هستند نیز با زبان C++ نوشته شده اند. 

 

امیدوارم که از این پست، اطلاعات مورد نظرتون رو گرفته باشید. ممنون از وقت پر ارزشتون. منتظر پست بعدی که بررسی زبان های پایتون و جاوا است، باشید.

 

نظرات ارزشمند خود را با ما به اشتراک بگذارید

نظرات :
هنوز نظری ثبت نشده است.