اسلات های توسعه یا Expansion Slots

اسلات توسعه - اسلات ها - مادربرد - agp - pci - pcie - motherboard

اسلات ها (Slots)، شیارهایی روی مادربرد (Motherboard) هستند که برای نصب و قرار دادن انواع قطعات سخت افزاری استفاده می شوند. قطعات سخت افزاری با استفاده از اسلات مخصوص خود، با دیگر اجزاء ارتباط برقرار می کنند تا اطلاعات لازمه را انتقال دهند. یکی از انواع اسلات ها، اسلات توسعه یا Expansion Slot نام دارد که کارت صدا، کارت شبکه و سایر کارت هایی که برای اضافه کردن یک ویژگی به کار می روند، در این اسلات قرار می گیرند. اسلات های توسعه انواع مختلفی دارند که در ادامه به برخی از آن ها می‌پردازیم.

 

اسلات PCI (Peripheral Component Interconnect):

اسلات PCI در مادربرد های قدیمی بسیار رایج بود. این اسلات، اطلاعات را به صورت موازی انتقال می‌داد و علاوه بر کارت های شبکه و صدا، کارت گرافیک هم در این اسلات قرار داده می شد. مشکل اصلی PCI این بود که تمامی اسلات های PCI از یک باس و مسیر مشترک استفاده می‌کردند که این عمل باعث تقسیم شدن پهنای باند می‌شد، بنابراین اگر یکی از کارت های توسعه نیاز به پردازش زیادتری داشت، باعث اختلال در کار بقیه کارت ها می‌شد. از مشکلات دیگر این اسلات، می‌توان به تعداد زیاد سیم ها یا مسیر ها، برابر بودن طول مسیر ها تا داده ای زودتر نرسد و ناتوانی در ارسال و دریافت همزمان داده ها اشاره کرد.

 

اسلات AGP (Accelerated Graphics Port):

با پیشرفت فناوری و کارت های گرافیک، نیاز به یک اسلات جداگانه برای کارت گرافیک احساس می شد. اسلات AGP درکنار اسلات PCI قرار گرفت تا کارت گرافیک به جای PCI در AGP قرار بگیرد، این عمل باعث شد که مسیر  AGPاز PCI جدا شود و باس مخصوص به خودش را داشته باشد. کارت های گرافیک پردازش زیادی انجام می دهند و با قرار گرفتن کارت گرافیک در AGP و کارت های توسعه در PCI، کارت ها پهنای باند بیشتری را در اختیار گرفتند. لازم به ذکر است که AGP نیز مانند PCI به صورت موازی عمل می‌کرد ولی مشکل اصلی این بود که در یک مادربرد، فقط و فقط یک اسلات AGP می‌توانست وجود داشته باشد.

 

اسلات PCIe (Peripheral Component Interconnect express):

اسلات های PCIe در انواع مختلفی از لحاظ سایز (x1 ,x4 ,x8 ,x16) روی مادربرد وجود دارند که می‌توانند همزمان داده ها را ارسال و دریافت کنند. این اسلات ها، جایگزین اسلات های PCI و AGP شده اند.PCIe  یک ارتباط نظیر به نظیر و مستقیم دارد و مثل PCI، یک باس یا مسیر مشترک ندارد. برعکس AGP، می‌توان در یک مادربرد چندین اسلات PCIe داشت تا چند کارت توسعه یا حتی چند کارت گرافیک، همزان روی مادربرد نصب شوند. لازم به ذکر است که کارت توسعه مخصوص PCIe x1 را می‌توان در PCIe x16 نیز قرار داد. PCIe بر عکس PCI و AGP، به صورت سری عمل می‌کند ولی سرعت بیشتری نسبت به آن ها دارد.

همانطور که گفتیم برعکس PCI ها که یک مسیر مشترک داشتند، PCIe ها دارای مسیر اختصاصی خودشان هستند. PCIe ها از طریق خطوطی به نام Lane ، انتقال داده را انجام می‌دهند و هرچه تعداد Lane ها بیشتر باشد، داده بیشتری را در واحد زمان انتقال می دهند. لازم به ذکر است که هر Lane از دو مسیر تشکیل شده است، یکی برای ارسال داده و یکی برای دریافت داده. 

 

امیدوارم که این مقاله برای شما مفید واقع شده باشه و لذت برده باشید.

 

نظرات ارزشمند خود را با ما به اشتراک بگذارید

نظرات :
هنوز نظری ثبت نشده است.