برنامه نویسی چیست و چرا باید آن را یاد بگیریم؟

برنامه نویسی چیست و چرا باید آن را یاد بگیریم؟

وقتی کلمه برنامه نویس به گوشتون میخوره چه تصویری توی ذهنتون میاد؟ احتمالا یک مرد مرموز که داره روی یک صفحه مشکی کد های سبز می نویسه، آدم گوشه گیریه و هیچ کس سر از کارش در نمیاره. اما... لزوما اینطور نیست. برنامه نویسی میتونه خیلی جذاب باشه به شرطی که درکش کنید و بهش علاقه داشته باشید.

می‌توان گفت برنامه‌نویسی یا Programming یک علم است که به کمک آن می‌توان به یک ماشین مانند کامپیوتر دستوراتی برای اجرا دادما دستورات را در قالب کد به کامپیوتر می‌دهیم. این اطلاعات و دستورات در مغز کامپیوتر یا همان CPU، پردازش می‌شوند و خروجی به کاربر نمایش داده می‌شود. زبان برنامه نویسی پل ارتباطی انسان و کامپیوتر است درست مانند زبان فارسی که پل ارتباطی بین ایرانی ها است. هر ماشین به زبان خاص خودش صحبت می کند همانطور که هر جامعه‌ای، زبان خاص خودش را دارد. در پست های بعدی به انواع زبان های برنامه نویسی می پردازیم.

حالا می رسیم به اینکه برنامه نویس کیست؟ برنامه نویس یا Developer کسی است که دستورات را به کامپیوتر می دهد و بهترین راه حل را برای مشکلات پیدا می کند. اگر بخواهیم کمی ساده‌تر توضیح دهیم، می توان گفت برنامه نویس شخصی است که در کامپیوتر شروع به تولید یک نرم‌افزار می‌کند. ممکن است این نرم‌افزار برای اجرا در صفحات وب، دسکتاپ، موبایل، ربات ها و حتی ماشین آلات صنعتی باشد.

حالا شاید این سوال براتون بوجود بیاد که برنامه نویسی کجا کاربرد داره؟ جواب شما میشه همه جا! فقط کافیه که کمی به اطراف خود نگاه کنید. از یخچال و لباسشویی گرفته تا گوشی های هوشمند. به ازای هر عملیاتی که با گوشی خود انجام می دهید مثل باز کردن برنامه ها یا ارسال پیام، کدهایی نوشته شده است.

بعد از بررسی اینکه برنامه نویسی چی هست و برنامه نویس کیه، باید بپردازیم به اینکه چرا باید برنامه نویسی یاد بگیریم؟ سوال خیلی خوبیه، چرا باید این همه زحمت بکشیم تا بتونیم به یک ماشین که فقط صفر و یک میفهمه، بگیم چیکار کنه؟ به طور کلی شما با یادگیری برنامه نویسی فقط کد زدن یاد نمی گیرید، بلکه همراه با اون، کلی مهارت های دیگه رو هم یاد می گیرید که هم در زندگی شخصی و هم کاری خیلی بهتون کمک خواهد کرد.

 از دلایل دیگر برنامه نویس شدن اینه که شما هر جای دنیا که بخواهید می تونید کار کنید. از خونه گرفته تا ماشین، دفتر کار، حین مسافرت و... تنها چیزی که احتیاج دارید یک سیستم و اینترنت است. از تمامی موارد بالا که بگذریم، ما در عصر تکنولوژی زندگی می کنیم، جایی که کامپیوتر حرف اول رو می زند. شما با یاد گرفتن برنامه نویسی یاد می گیرید که هر مشکلی، راه حلی دارد. فقط کافیه که روی مشکل تمرکز کرده و ساده فکر کنید.

وقتی برنامه نویسی می کنید یاد می گیرید که چگونه سلسله مراتبی فکر کنید و کارهای بزرگ را به بخش های کوچک تر تقسیم کنید. برنامه نویس ها معمولا ذهن خلاقی دارند چون از هیچ، باید یک برنامه کاربردی با رابط کاربری آسان بنویسند. در آخر باید بگم که درآمد برنامه نویسی فقط از کد زدن و استخدام شدن در یک شرکت به عنوان کارمند نیست، بلکه شما می توانید به صورت فریلنسر یا آزاد کار کنید، فیلم آموزشی تولید کنید، کانال یوتیوب خود را راه اندازی کنید و یا حتی پروژه های Open Source  تولید کنید.

 در این راه با ما همراه باشید تا کنار هم، برنامه نویسی را یاد بگیریم.

 

نظرات ارزشمند خود را با ما به اشتراک بگذارید

نظرات :
هنوز نظری ثبت نشده است.