راهنمای خرید دوربین عکاسی

راهنمای خرید دوربین عکاسی


اگر برای اولین بار به فکر خرید دوربین افتاده اید، شاید ذهنتان درگیر این باشد که چه نوع دوربینی را خریداری کنید و یا چه مشخصاتی برای خرید یک دوربین خوب باید در نظر گرفته شود. برای خرید دوربین عکاسی، اول باید به یک سری سوالات پاسخ دهید. من محمد کاظمی ازسایت  تیما، تجربه ام را در اختیار شما قرار میدهم تا با هر بودجه ای که در اختیار دارید، بهترین گزینه را انتخاب و خریداری کنید. 


  •  DSLR بخرم یا Mirrorless؟

تا قبل از سال ۲۰۰۹، تنها دوربین های  DSLRدر بازار موجود بودند تا اینکه شرکت المپوس  (Olympus) اولین دوربین بدون آینه خود را با نام Pen - Ep1 عرضه کرد. این دوربین ها پیچیدگی مکانیکی کمتری داشتند. با حذف آینه و منشور و جایگزینی آنها با منظره یاب الکترونیکی ( EVF یاElectronic View Founder  )، باعث شدند که وزن دوربین ها کاسته شود و سایزآنها نیز کوچکترشود. این تغییرات موجب افزایش محبوبیت اینگونه دوربین ها در سالهای اخیر شدند به گونه ای که امروزه بسیاری از شرکت هایی که در زمینه ساخت دوربین فعالیت می کنند، در حال تولید دوربین های بدون آینه هستند.

برخی ازعکاسان هنوز از دوربین های بزرگ و سنگین دارای منظره یاب اپتیکال ( OVF  یاOptical View Founder  ) استفاده کنند. این نوع منظره یاب ها دید شفاف تر و بدون تاخیر را ایجاد می کنند.

 

  • عکاسی وفیلمبرداری؟ 

سوال بعدی که باید از خودتان بپرسید، این است که آیا قصد دارید در کنارعکاسی، فیلمبرداری هم انجام دهید؟ اهمیت این سوال آنقدر زیاد است که ممکن است انتخاب شما را کاملا تغییر دهد، با اینکه اکثر دوربین ها هر دو قابلیت را پشتیبانی می کنند، اما باید به این نکته توجه داشت که برخی از دوربین ها در فیلمبرداری و برخی دیگر در عکاسی کیفیت بهتری را ارایه می دهند.

 

  •  در کدام زمینه فعالیت می کنید؟

دوربین های  DSLRو Mirrorless به دو دسته ی کلی فول فریم (Full Frame) و کراپ سنسور (Aps-c) تقسیم می شوند. تفاوت اصلی این دو دسته در اندازه سنسور آنها است که بعدا درباره آنها بیشتر توضیح می دهم.

برای افرادی که می خواهند عکاسی را به صورت حرفه ای پیش ببرند، دوربین های فول فریم بهترین انتخاب است، از سوی دیگر برای کسانی که می خواهند دوربین را فقط و فقط برای ثبت تصاویر به یاد ماندنی و مناسب شبکه های اجتماعی استفاده کنند، دوربین های Aps-c پیشنهاد مناسب تری است.

 یک مورد مهم دیگر، تفاوت هزینه تجهیزات این دو نوع دوربین است. لنزهای حرفه ای به دلیل کیفیت بالاتر عدسی، موتور فوکوس قدرتمندتر و جنس آلیاژیی که در بدنه آنها به کار رفته است، قیمت بالاتری دارند.

لازم است بدانید که اکثر لنزهای حرفه ای DSLR، برای دوربین های کراپ سنسور قابل استفاده هستند، اما ما نمی توانیم لنزهای کراپ سنسور را برای دوربین های فول فریم استفاده کنیم.

اگر قصد دارید که به صورت حرفه ای عکاسی کنید، باید ژانر فعالیت خود را یه صورت دقیق مشخص کنید، چرا که دوربین ها به تناسب ژانرهای متفاوت، می بایست ویژگی های خاصی داشته باشند. به عنوان  مثال در عکاسی ورزشی، سرعت عکاسی پیاپی دوربین به شدت مهم است، پس باید دوربینی را انتخاب کنید که سرعت شاتر بیشتری دارد و یا در ژانر عکاسی طبیعت، داینامیک رنج (Dynamic Range) اهمیت بسیاری دارد.

 

  • تعداد پیکسل سنسور دوربین چقدر مهم است؟

در نگاه عامیانه، هر چه تعداد پیکسل های موجود در سنسور دوربین بیشتر باشد و اصطلاحا مگاپیکسل بالاتری داشته باشد، دوربین کیفیت بهتری دارد.

این نکته را باید مد نظر داشت که در کنارتعداد پیکسل ها، عوامل دیگری نیز در خاص بودن دوربین تاثیر دارند. 

هر عکس دیجیتال یا تصویر از تعداد زیادی سلول به نام فتوسل (Photo Cell) تشکیل شده است. درهر تصویر میلیون ها پیکسل کنار هم قرار می گیرند، به همین علت برای اندازه گیری تعداد پیکسل ها، از واژه مگا استفاده می شود. 

هر مگاپیکسل به معنای یک میلیون پیکسل است و این یعنی یک تصویر ۲۰ مگاپیکسلی، از ۲۰ میلیون فوتو سل یا پیکسل تشکیل شده است. 

سنسورها در دوربین های مختلف دارای اندازه های متفاوتی هستند، برای مثال سنسور گوشی ها، بسیار کوچکتر از سنسور دوربین های کراپ هستند و به همین ترتیب سنسور دوربین های کراپ نیز، کوچکتر از سنسور دوربین های فول فریم هستند. اگر تمامی این دوربین ها، مجهز به یک سنسور ۴۰ مگاپیکسلی باشند، به واسطه اندازه سنسور کیفیت متفاوتی به ما می دهند. اندازه سنسور رابطه مستقیمی با کیفیت تصویر دارد، به این معنی که هر چه سنسور بزرگتر باشد، دوربین دارای داینامیک رنج بیشتر و کیفیت بالاتری است. سنسور بزرگتر به معنی داشتن سلول های بزرگتر است، مثلا تعداد پیکسل های  یک دوربین با سنسور فول فریم، به تعداد سلول های دوربین یک گوشی است، اما تفاوت کیفیت بخاطر سایز سلول ها است.

  • سال عرضه دوربین به بازارهای جهانی

همیشه دوربینی را انتخاب کنید که سال ساخت جدید تری دارد. هر چه دوربین جدیدتر باشد، پردازشگر و حسگر به کار رفته در آن از تکنولوژی به روز تری استفاده می کند.


در انتها، چیزی که شما را عکاس می کند دوربین نیست، بلکه شناخت شما از نور، آشنایی شما با قواعد عکاسی، تمرین و ممارست است. 

نظرات ارزشمند خود را با ما به اشتراک بگذارید

نظرات :
هنوز نظری ثبت نشده است.